نه دی زاییده عاشوراست و البته باید بسیار فراتر از آن را عنوان کرد که انقلاب اسلامی نیز از برکات عاشوراست. البته باز هم فراتر یعنی همان کلام پر از معنا و نورانی حضرت امام (ره) که فرمود محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته است واگر فرموده اندکل یوم عاشورا و کل ارض کربلا یعنی هر جایی که هستی و در هر لحظه از زمانی که قرار داری بر شماست که به ندای هل من ناصر ینصرنی امام زمانت لبیک بگویی و بعد از آن تمام روابط و مناسبات زندگی خودت را بر مدار خواسته های امام بر حق خود تعریف کنی. اگر در زیارت عاشورا می گویی انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و یا ولی لمن والاکم و عدو لمن عاداکم یعنی اولا تو نمی توانی با همه در صلح و صفا زندگی کنی ثانیا برای شناخت دوست و دشمن و نحوه ی تعامل با آنها باید ملاک داشته باشی. یعنی با دوستان حسین (ع) در سلامت ودوستی و با دشمنان حسین (ع) در جنگ آیا دوستی و دشمنی با دوستان و دشمنان حسین (ع) محدود به محرم 61 هجری قمری است؟ اگر چنین بود و اگر عاشورا واقعه ای فراتر از زمان و مکان نبود، اصلا اسمی از عاشورا نمی ماند که امروز محل بحث برایش باشد. از آنجا که هر روزمان عاشورا و هر مکان مان کربلا است دوستی و دشمنی ما با دوستان و دشمنان حسین (ع) (الی یوم القیامه) ادامه دار است. حال از عاشورای 61 هجری قمری به عاشورای سال 1388 هجری شمسی در تهران بیا. مگر می شود شیعه ی حسین (ع) بود و ببینی در ظهر عاشورا عده ای در خیابان در حال پایکوبی و سوت و کف اند و پرده های سیاه عزاداری سالار شهیدان را آتش می زنند و ساکت بود؟ شیوه ی برخورد با دشمنان عاشورا را فرهنگ عاشورا خود مشخص کرده است: (حرب لمن حاربکم و عدو لمن عاداکم) لذا 9 دی اتفاقی طبیعی از پیروان حسین بن علی در بستر فرهنگ ساز عاشوراست. 9دی 1388همان اتفاق 23 تیرماه 1378 بود و از جنس تظاهرات تاسوعا و عاشورای1357. رمز ماندگاری انقلاب اسلامی پیروی از فرهنگ عاشوراست و برای همین هم دشمنان در سالهای سال در صدد انحراف معارف عاشورا در قالب های متفاوت بوده اند و هستند ولی چون قلبشان توان درک واقعه ی عاشورا را ندارند هرگز توان مقابله با آن را هم نخواهند داشت برای همین است که شرک و نفاق شان نمایان می شود و عاشورایی نیست که گروهی از شیعیان و عزاداران حسینی در گوشه ای از جهان در راه امام شهیدشان به خاک و خون کشیده نشوند. 9دی 1388 هم از همان جنس است. مدعیانی که در طول سی سال در صدد انحراف معارف عاشورا بودند، در عاشورای 1388 بعد از 8 ماه مقابله با نظام دشمنی خود را با ریشه و اصلی که نظام بر پایه آن استوار شده نمایان کردند و پرده نفاق ازچهره برداشتند. خاصیت عاشورا همین است. خطوط حق و باطل را شفاف می کند و اتمام حجت .اما امروز 9دی ما چه روزی است؟ اگر روزی کربلای ما در خیابان های شهرهای مختلف ایران اسلامی و عاشورایمان 9 دی 88 بود امروز کربلایمان کجاست؟ بصیرت یعنی شناخت صحیح و به موقع کربلا و عاشورای زمان خودت؟ اگر سر حسین زمانت از تن جدا شد و تو بعد از آن فهمیدی که کربلا و عاشورایت کجاست، چه سود؟ نمی شود دم از حسین زد و با یزید هم دست دوستی داد نمی شود هم با حسینی ها در دوستی بود و هم با یزیدیان سئوال خیلی سخت نیست بر اساس این فراز از زیارت عاشورا (انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و یا ولی لمن والاکم و عدو لمن عاداکم) روابط دیپلماتیک ما با آمریکایی ها و صهیونیست ها باید چگونه باشد؟ با آل خلیفه و آل سعود چطور؟ با کسانی که سنگ یزیدهای زمان را در داخل به سینه می زنند و در عاشورای 88 در خیابان های تهران به شادی پرداختند چطور؟ولی باید همه بدانند که نه دی ثمره ی خون همه شهیدان انقلاب اسلامی بود. نه دی تاریخ نبود بلکه خود تاریخ سازشد.ودراین روزملت ایران با بصیرت و هوشیاری همانند هشت سال دوران دفاع مقدس در برابر فتنهگران ایستادگی و با خلق حماسه ۹ دی پیروزی دیگری برای ایران اسلامی رقم زدند.و لذا باید گفت که نه دی قیام پا برهنه ها، مردودی بی بصیرت ها وتلنگر به خواص بود.
محمد فتحی می آبادی