فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع

24. اسفند 1396 - 8:55   |   کد مطلب: 25665
با آغاز تعطیلات نوروزی، سفر به نقاط خوش آب و هوا مقصد بسیاری از هموطنان است. یکی از جاذبه های طبیعی وگردشگری استان همدان جنگل ازندریان یا همان پارک توریستی تفریحی الوند است.

حاجی محمد ابراهیم خان ترکمنی مومنی معروف به حاجی خان که  120 سال پیش یکی از مقتدرترین شخصیت های ازندریان و حومه به شمار می رفته به منظور ایجاد یک منطقه گردشگری و توریستی در منطقه شمال شهر ازندریان اقدام به درختکاری آن هم از انواع درخت های میوه از قبیل: گردو، زردآلو، گیلاس، سیب، آلبالو و غیره نموده است که در حال حاضر از آن به عنوان بزرگترین جنگل توریستی، تفریحی و گردشگری غرب کشور ( پارک توریستی، تفریحی الوند ازندریان ) یاد می شود و برای تامین آب مورد نیاز جنگل قناتی در آن توسط این مرد طبیعت حفر شده است.
 با توجه به مستنداتی که نگارنده کتاب خاطرات و تاریخ ازندریان به آن رجوع نموده، زمین های این جنگل متعلق به حاجی خان و مقدار دیگری از آن متعلق به اهالی ازندریان و روستای عشاق بوده که حاجی خان آن ها را برای ایجاد یک منطقه بکر گردشگری تملک نموده است.
آنچه که از شواهد و قرائن پیداست این جنگل دارای مساحت بیش از 50 هکتار بوده که می توان از آن به عنوان یکی از طبیعی ترین جنگل های ایران نام برد.
پس از مدتی جنگل ازندریان توسط وارثان حاجی خان به یک شهروند ازندریانی واگذار و پس از آن مجددا به یک شهروند دیگر ازندریانی واگذار گردید.
در همین حوالی بود که با تصمیم پسندیده اعضای شورای اسلامی در سال 1387، شهرداری ازندریان جنگل را برای استفاده عموم خریداری نمود و نام آن به پارک توریستی، تفریحی الوند  تغییر یافت.
 از آنجا که  این جنگل 120 سال قدمت دارد اما آنچنان که باید و شاید به مسافران نوروزی و هموطنان سرتاسر اقصی نقاط کشورمعرفی نشده است  تا هموطنان از طبیعت زیبا و بکر این جنگل دیدن کنند، لذا پیشنهاد میکنم که از این جنگل زیبا در ایام نوروز  دیدن فرمایید. این جنگل واقع در شهر ازندریان در 35 کیلومتری ملایر و 45 کیلومتری استان همدان می باشد.

احسان غفاری - نویسنده و روزنامه نگار

دیدگاه شما

آخرین اخبار