نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

31. تير 1394 - 10:43   |   کد مطلب: 15912
با وجود پیشرفت‌های زیاد در زندگی شهرنشینی اما در محله های قدیمی شهرها زیرساخت‌ها همگام با ساخت‌وسازهای جدید پیشرفت نکرده‌اند.

به گزارش ملایری‌ها، محرومیت واژه‌ای آشنا با شهرنشینانی که در محلات قدیمی شهر زندگی می‌کنند و روزانه با مسائل و مشکلات فراوان این محله‌ها آشنا هستند.

محله‌های قدیمی شهر هویت و نماد یک شهر می‌باشند و روزگاری که هنوز آپارتمان‌های چندطبقه و خانه‌های پرزرق‌وبرق بالا شهر ساخته نشده بود مردمانی  در محله‌هایی با شادی و صفا زندگی شهری داشتند.

گذشت زمان محله‌های جدید به شهرها اضافه کرد و کسانی که از ابتدا در شهر ساکن بودند با خانه‌های  قدیمی خود  پایین‌شهر نام گرفتند و با بافتی قدیمی باقی ماندند.

با گذرم زمان و پیشرفت‌های شهر خانه‌های این محله‌های قدیمی هم به این  پیشرفت ملحق شده  و خانه‌های قدیمی‌ساز جای خود را به آپارتمان‌های چندین طبقه دادند.

اما یکی از مشکلات عمده در این پیشرفت عدم پیشرفت همسان  زیرساخت‌ها همگام با ساخت‌وسازهای جدید در محله‌های قدیمی بوده که باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده‌ای برای ساکنان این مناطق می‌شود.

لوله‌کشی‌های قدیمی آب، نرسیدن فاضلاب‌های شهری، فرسوده‌شدن سیستم‌های برق‌کشی و کابل‌های برق تنها جزئی از مشکلات عدیده این محله‌ها است.

مرکز شهر ملایر و خیابان‌های بروجرد و اراک و خیابان شهدا از محله‌های قدیمی شهر ملایر است که اکنون با پیشرفت‌هایی که در شهر صورت گرفته بسیاری از محلات به حالت قدیم خود باقی‌مانده و هنوز می‌توان خانه‌های خشتی و گلی در آن‌ها پیدا کرد.

باغ گل ملایر یکی از محله‌های قدیمی و اصیل شهر ملایر است و از محله‌هایی است که اهالی آن با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

محمود قدیمی یکی از اهالی محله باغ گل در گفت‌وگو با خبرنگار ملایری‌ها اظهار کرد: اهلی محله و کوچه ما با مشکلات فراوانی دارد و کسی به داد ما نمی‌رسد.

وی گفت: یکی از مشکلات عدیده ما بحث برق و آب است به‌نحوی‌که لوله‌کشی و شبکه برق محله ما مربوط به بیست سال گذشته است و با توجه به ساخت‌وسازهای جدید دیگر پاسخگوی تمامی اهالی محل نیست.

قدیمی گفت:  ما جدیداً خانه را ساخته‌ایم بیش از 17 میلیون تومان عوارض ساخت و نوسازی به شهرداری داده‌ایم اما مشکلات مهمی در کوچه داریم.

وی گفت: به دلیل ولتاژ پایین برق هرروز شاهد سوختن وسایل برقی در خانه‌های محله‌مان هستیم، هفته گذشته همزمان سه یخچال در ساختمان ما سوخت.

وی افزود: روزها به دلیل قدیمی بودن سیستم لوله‌کشی آب به خانه‌های ما نمی‌رسد و ما گاهی مجبور به استفاده از آب در نیمه‌شب‌ها هستیم.

قدیمی مشکلات آسفالت و عدم نظافت کوچه را یکی دیگر از مشکلات محله باغ گل دانشت و بیان کرد: اگر ما کوچه را تمیز نکنیم کسی کوچه را تمیز نمی‌کند و اشغال کوچه را فرامی‌گیرد.

عباس اولیایی یکی دیگر از اهالی این کوچه در گفت: در کوچه ما نه وضعیت آب درست است و نه برق و نه فاضلاب و به سراغ هر اداره‌ای که رفته‌ایم کسی پاسخگو نیست و گویی ما جزئی از شهر نیستیم

وی افزود: شیب کوچه ما برعکس است و آب در کوچه تجمع می‌کند من به‌تمامی ادارات مراجعه کرده‌ام ولی کسی پاسخگو نبوده است.

اولیایی گفت: بیش از 10 یخچال و چندین کولر به دلیل نوسان برق در این محله سوخته است ولی کسی سراغی برای درست کردن برق اینجا نمی‌کند.

وی گفت: برخی از همسایه‌ها برای خانه‌هایشان  به دلیل افت شدید ولتاژ برق ترانس گرفته‌اند که قیمت بالایی دارد مگر همه می‌توانند ترانس بخرند چرا کسی به ما رسیدگی نمی‌کند؟ مگر ما به شهرداری عوارض نمی‌دهیم؟ مگر همراه پول آب و برق  عوارض نمی‌دهیم؟

حال با پیشرفت همه‌روزه شهرها اهالی محله‌های قدیمی خواستار پیشرفتی همسان با دیگر قسمت‌های شهر هستند و رسیدگی به زیرساخت‌ها ازجمله درخواست‌های مهم اهالی این محله‌ها است.

شرکت‌های خدمات رسان نظیر شهرداری، اداره برق و اداره آب و فاضلاب در بهبود ین زیرساخت‌ها نقشی اساسی دارند و باید هر چه بیشتر به این محله‌ها هم توجه کنند.

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار