نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

11. شهريور 1394 - 9:50   |   کد مطلب: 16590
همزمان با هفته دولت و افتتاح پروژه‌های بخش مرکزی ملایر یک واحد کارخانه سیگار با تولید سالیانه یک هزار و پنجاه میلیون نخ سیگار در شوشاب ملایر افتتاح شد.

به گزارش ملایری‌ها، همزمان  هفته با دولت و با افتتاح طرح و پروژه‌های بخش مرکزی ملایر یک واحد کارخانه سیگار  با تولید سالیانه یک هزار و پنجاه میلیون نخ سیگار در شوشاب ملایر افتتاح شد.

با توجه به معضلات و مشکلات فراوانی که مصرف دخانیات در کشور و بسیاری از بیماری‌ها با آن همراه است حال اینجا یک سؤال بزرگ ذهن را درگیر می‌کند که افتتاح یک کارخانه با حضور مسئولین شهر حمایت از تولید دخانیات است یا خیر؟

دود سیگار  شامل موادی شیمیایی بسیاری است که هم که هم برای  خود سیگاری‌ها و هم کسانی که در معرض دود سیگار قرار دارند استنشاق حتی اندکی دود مضر است.

بیش از 7000 ماده شیمیایی موجود در دود توتون، وجود دارد و دست‌کم 250 ماده، ازجمله سیانید هیدروژن و مونوکسید کربن و آمونیاک، مضر هستند.

در بین 250 ماده شیمیایی شناخته‌شده مضری که در دود توتون وجود دارد، دست‌کم 69 ماده می‌توانند باعث ایجاد سرطان بشوند.

کشیدن سیگار یکی از علل اصلی ایجاد سرطان و مرگ ناشی از سرطان است و باعث به وجود آمدن سرطان‌های ریه، مری، حنجره، گلو، کلیه، مثانه، لوزالمعده، معده، و گردن رحم، و همچنین لوسمی میلوئیدی حاد می‌شود.

سالانه جان میلیون‌ها نفربر اثر استعمال سیگار به مخاطره می‌افتد و سالانه در دنیا سیگار باعث مرگ۴ میلیون و۸۰۰ هزار نفر می‌شود كه این مرگ‌ومیرها در كشورهای درحال‌توسعه بیشتر رخ می‌دهد.

در ایران هرسال حدود۵۰ هزار نفر در اثر استعمال سیگار جان خود را از دست می‌دهند و این در حالی است که بر اساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی ۶/۱۴ درصد از ایرانیان در فاصله سنی۱۵ تا۶۹ ساله سیگار می‌کشند.

دکتر حمیدرضا احدی متخصص بیماری‌های داخلی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در جهان عنوان کرد: سرطان به‌عنوان سومین علت مرگ‌ومیر در جهان بعد از حوادث ترافیکی و بیماری‌های قلب و عروق جای دارد.

وی گفت: ابتلا به سرطان آنی بوده و فرآیند ابتلا به سرطان در طی یک دوره و گاها چند ده‌ساله است و باید از سنین جوانی به آن توجه کرد.

احدی با اشاره به سرطان‌های مرتبط با مصرف دخانیات و دود عنوان کرد: مصرف دخانیات و در قرارگیری در معرض دود زمینه ابتلا بدن به سرطان‌های ریه، حفره دهان، حلق و حنجره، مری، معده، دستگاه گوارش، دستگاه ادرار و دستگاه تناسلی در بانوان مهیا می‌کند.

وی افزود: علاوه بر ابتلا به سرطان بسیاری از بیماری‌های بدن نیز با مصرف دخانیات در ارتباط است و عدم مصرف دخانیات یکی از راه‌های مهم پیشگیری از سرطان است.

این متخصص داخلی با اشاره به شایع بودن مصرف دخانیات در بین نوجوانان و جوانان عنوان کرد: متأسفانه شکستن قبح مصرف دخانیات مخصوصاً مصرف قلیان باعث شده که بسیاری از نوجوانان و جوانان حتی در حضور والدین قلیان مصرف کنند.

وی افزود: مصرف دخانیات آغاز راه کشیده شدن به مصرف مواد مخدر بوده و رفتن با سمت اعتیاد به انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی از عواقب ناشی از مصرف دخانیات است.

ایجاد اشتغال، سرمایه‌گذاری و وارد شدن مالیات و عوارض سیگار به شهرستان یکی از دلایل توجیهی ایجاد این کارخانه در شهرستان قلمداد می‌شود ولی باید پرسید به هر قیمتی می‌توان سرمایه‌گذاری را ایجاد کرد.

با توجه به اینکه مقابله و مبارزه با دخانیات یکی از وظایف مسئولین است سؤال بزرگ این است که آیا تأسیس کارخانه دخانیات در شهرستان لزومی دارد؟ آیا امکان داشت به‌جای دادن مجوز تأسیس کارخانه سیگار سرمایه‌گذار را برای توانایی‌های بی‌نظیر شهر ملایر در زمینه‌های صنایع و معادن متقاعد کرد؟

شهرستان ملایر شهرستانی غنی ازلحاظ بسیاری از مواد معدنی و صنایع کشاورزی است وجود سیلیس در شهرستان بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری در این زمینه است.

سیلیس ملایر به‌عنوان مواد اولیه بسیاری از کارخانه‌های کشور استفاده می‌شود پس چه‌بهتر است که کارخانه‌هایی در ملایر ایجاد شود که از این مواد معدنی در خود ملایر استفاده شود.

کشاورزی پویای شهرستان ملایر و رتبه برتر شهرستان ملایر در تولید انگور و کشمش  کشور فرصت مناسبی برای صنایع تبدیلی در ملایر است.

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار