نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

22. شهريور 1394 - 22:36   |   کد مطلب: 16724
در حالی که اوباما مسیر دوستی با کوبا را در پیش گرفته بود بر خلاف تعهدات خود به این کشور، تحریم های جدیدی علیه کوبا وضع کرد.

به گزارش ملایری‌ها  به نقل از دانا، روز گذشته، کوبادباته، خبرگزاری کوبا اعلام کرد که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با تمدید قانون «تجارت با دشمن» در این کشور که تاکیدی بر ادامه اعمال تحریم‌های خصمانه واشنگتن علیه کوبا محسوب می‌شود، موافقت کرد.

«اوباما» ضمن موافقت با تمدید مدت زمان این قانون برای یک سال دیگر، عادی‌سازی روابط دو کشور کوبا و آمریکا در ماه‌های اخیر را نادیده گرفت و مجوز اعمال تحریم علیه کوبا را صادر کرد.

این در حالی بود که اوباما طی سخنرانی های گسترده اعلام کرده بود که سیاست تحریم علیه کشور کوبا شکست خورده و باید تحریم ها علیه این کشور را برداشت.

از طرف دیگر بعد از 50 سال مقاومت مردم کوبا در مقابل تحریم ها در حالی که هنوز بسیاری از دشمنی ها باقی مانده بود این دو کشور به توافقی رسیدند که در راستای آن سفارت آمریکا در کوبا بازگشایی شد تا این دو کشور در پی عادی سازی روابط خود بر آیند.

عده ای از سیاستمداران اصلاح طلب و رسانه های زنجیره‌ای این مدل عادی سازی را یک مدل خوب و سازنده برای ایران می‌دانستند و امیدوار بودند روابط ایران و آمریکا هم در ریل روابط آمریکا و کوبا قرار بگیرد.

در همین راستا، رسانه های زنجیره‌ای با ذوق زدگی از بازگشایی سفارت آمریکا در کوبا استقبال کردند؛ تا جایی که روزنامه شرق نوشت: کوبا بالاخره برای عادی سازی روابط با آمریکا به توافق رسید!

این ذوق زدگی در روزنامه اعتماد هم با تیتر نواخته شدن ناقوس آغاز روابط رسمی آمریکا و کوبا در صفحه اول این روزنامه نمایان شد.

از طرف دیگر روزنامه قانون به بازتاب اخبار آمریکا و کوبا می پرداخت و طی مقاله ای عنوان کرد: مسئولان کوبا خواستار ممنوعیت سخنرانی ضدآمریکایی شدند؛ هیچ دشمنی، همیشگی و ابدی نیست و خصومتها با داروی زمان، علاج پذیر هستند و باید برای دشمنی‌ها یک تاریخ انقضا در نظر گرفت.

این در حالی بود که درپی توافق هسته ای، رسانه های غربی در پروژه ای جدید با بیان عادی سازی روابط آمریکا و کوبا، سراغ عادی سازی روابط ایران وآمریکا نیز رفته وبا پوشش اخبار از سرگیری روابط واشنگتن و هاوانا تلاش دارند رابطه با آمریکا را، برطرف کننده تمامی مشکلات جلوه دهند تا جایی که بی.بی.سی در این راستا نوشت: آینده اقتصادی کوبا باعادی شدن روابطش با آمریکا، روشن خواهد بود.

امید داشتن رابطه مشابه با رابطه آمرکا و کوبا در بسیاری اصلاح طلبان تا جایی پیش رفت این گروه بر مبنای این رابطه بسیاری از خواسته ها در قبال آمریکا را در گوشه و کنار جلسات و محافل خود مطرح کردند.

اوباما در حالی قوانین تحریمی جدید را علیه کوبا وضع کرد که در حال حاضر دو کشور آمریکا و کوبا به عادی‌سازی روابط پرداخته و روابط دیپلماتیک را از سرگرفته‌اند.

واشنگتن از سال 1961 روابط دیپلماتیک خود را با کوبا قطع و این کشور را تحریم کرد؛ اگر چه برخی از این تحریم‌ها در ماه‌های اخیر لغو شده است اما بیشتر تحریم‌های امریکا همچنان به قوت خود باقی است اما اوباما دسامبر گذشته اعلام کرد گفت‌وگوها برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با کوبا را از سر می‌گیرد.

با توجه به اینکه کوبا کشور خطرناکی برای آمریکا نبوده و نقش آن در قبال ایران بسیار کمرنگ تر است و آمریکا در قبال این کشور تعهداتی را بر عهده گرفته بود، به نظر می رسد سرانجام توافق ایران و آمریکا هم با چنین وضعی همراه شود.

 

انتهای پیام/ط

دیدگاه شما

آخرین اخبار