نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

15. آبان 1394 - 19:19   |   کد مطلب: 17095
گزارشی از هیئت روستای رضوانکده ملایر؛
اینجا هنوز مجلس عزای امام حسین(ع) برقرار است
پس از پایان دهه اول محرم برخی از هیئت های مذهبی تا آخر ماه صفر برگزاری مجالس عزا را ادامه می دهند.

به گزارش ملایری‌ها، با آغاز ایام ماه محرم‌الحرام برپایی هیئت‌ها در تکایا و مساجد و حسینیه‌ها شروع‌شده و مردم در هر نقطه از شهر این مجالس را برگزار می‌کنند.

عزاداری اکثر هیئت‌ها با اتمام دهه اول و دهه دوم محرم پایان می‌یابد و برگزاری این عزاداری‌ها به همین دو دهه ختم می‌شود

اما در این میان هستند هیئت‌هایی که با پایان این دو دهه عزاداری‌هایشان خاتمه نمی‌یابد و دو ماه محرم و صفر را در عزای پسر فاطمه(ع) سوگواری می‌کنند.

هیئت جوانان حضرت ابوالفضل(ع) رضوانکده(روستای می آباد) ملایر یکی از این هیئت‌ها بوده که در دو ماه محرم و صفر هر شب مراسم عزاداری برگزار می‌کنند.

محمد فتحی مسئول هیئت در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: بیش از 14 سال است که هیئت جوانان رضوانکده برپاشده  است و در طی این 14 سال همواره هیئت به‌صورت هفتگی برقرار است.

وی افزود: علاوه بر برگزاری جلسات هفتگی در دو ماه محرم و صفر هر شب مراسم روضه و عزاداری در هیئت برگزار می‌شود.

وی گفت: هدف اصلی از برگزاری جلسات علاوه بر ثواب بی‌شمار گریه و عزاداری برای امام حسین(ع) جذب جوانان در زیر پرچم و علم امام حسین(ع) است.

وی گفت: با توجه به وضعیت تهاجم فرهنگی در حال حاضر و وضعیت شبکه‌های مجازی و ماهواره برگزاری جلسات مداوم عزاداری امام حسین (ع) راهی مؤثر برای حفظ جوانان از آسیب‌هایی این فضا و جو حاضر است.

فتحی افزود: در دو ماه محرم و صفر و پس از برگزاری  مراسم دهه اول در مساجد برگزاری جلسات هیئت منازل عزاداران برگزار می‌شود.

وی گفت: در این دو ماه هر شب جلسات هیئت در خانه‌یکی از اهالی روستا برگزار می‌شود و اهالی با شوق و اشتیاق از عزاداران پذیرایی می‌کنند.

وی با اشاره ثواب برگزاری گریه برای امام حسین(ع) در روایات افزود: در بسیاری از احادیث از ائمه بر برگزاری جلسات روضه برای امام حسین (ع) توصیه‌شده و بخشیده شدن تمام گناهان را تنها بخشی از ثواب گریه خالصانه برای حضرت سیدالشهدا(ع) دانسته‌اند.

فتحی افزود: در تمامی جلسات شب‌های محرم و صفر علاوه بر مراسم عزاداری مراسم سخنرانی هم برگزارشده و یکی از روحانیان درباره مسائل فرهنگی معرفتی و اجتماعی سخنرانی می‌کند.

وی با اشاره به اعزام عزاداران این هیئت در روز اربعین به قم عنوان کرد: همه‌ساله در روز اربعین اعضای هیئت به همراه عزاداران به قم و مکان‌های زیارتی آن اعزام‌شده و در مسجد مقدس جمکران و حرم حضرت معصومه (س) عزاداری برپا می‌کنند.

مسئول هیئت جوانان حضرت ابوالفضل(ع) روستای می آباد افزود: در کنار هیئت هم پایگاه مقاومت قدس 2 و کانون فرهنگی هنری خیبر نیز در زمینه‌های مختلف با هیئت همکاری می‌کنند.

وی افزود: در بعضی از شب‌های برگزاری مراسم هیئت هم از مسئولین شهرستان ملایر نظیر فرماندار و بخشدار دعوت‌شده و درباره مسائل  مشکلات شهر و روستا بحث می‌شود.

مداح این هیئت هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به تأثیر هیئت امام حسین(ع) در روحیه جوانان بیان کرد: یکی از وظایف امروز ما با توجه به آسیب‌های موجود در جامعه رواج هر چه بیشتر جلسات هیئت است.

داود فتحی با اشاره به تأثیر هیئت بر روی جوانان افزود: ما تا می‌توانیم باید جلسات هیئت را رونق دهیم و در این راه از هیچ کوششی نباید دریغ کنیم.

وی گفت: هدف ما در این هیئت جذب حداکثر جوانان و آشنایی هر چه بیشتر آنان با هیئت و سیره و اهداف امام حسین(ع) است.

این روزها با توجه وضعیت تهاجم فرهنگی در جامعه  و وجود شبکه‌های مجازی یکی از نیازهای مهم جذب جوانان در محافل مذهبی است و هیئت‌های امام حسین(ع) بهترین مکان برای جذب جوانان است.

رونق گیری هر چه بیشتر هیئات حسینی و جذب جوانان بیشتر سهمی بسزا در مصون ماندن جوانان از آسیب‌های تهاجمات فرهنگی دارد.

انتهای پیام/گ

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار