نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

17. آبان 1394 - 21:31   |   کد مطلب: 17115
روز شمار انتخاباتی حدود 120 روز تا دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان می دهد؛ 17 اسفند 94 جریان های سیاسی از طیف های مختلف اصلاح طلب، اصولگرا و میانه می کوشند تا با جذب آکثریت آرا مردم وارد مجلس دهم شوند و نتیجه نزدیک به دو سال فعالیت سیاسی افراد و احزاب در انتخابات پیش رو مشخص خواهد شد.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از راه دانا؛ با نزدیک شدن به زمان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی فعالیت احزاب و افراد جدی تر شده است؛ در این میان اصولگرایان هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده و گویا منتظر نتیجه گفتگو و رایزنی ها میان بزرگان این جریان هستند، اصلاح طلبان نیز وضعیتی به مراتب پیچده تر دارند و هنوز راهبرد انتخاباتی اصلاحات مشخص نیست و صداهای مختلفی از این جریان به گوش می رسد.

 

روز شمار انتخاباتی حدود 120 روز تا دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان می دهد؛ 17 اسفند 94 جریان های سیاسی از طیف های مختلف اصلاح طلب، اصولگرا و میانه می کوشند تا با جذب آکثریت آرا مردم وارد مجلس دهم شوند و نتیجه نزدیک به دو سال فعالیت سیاسی افراد و احزاب در انتخابات پیش رو مشخص خواهد شد.

 

با وجود زمان زیاد باقی مانده تا شروع فعالیت های انتخاباتی رصد تحرکات احزاب و افراد وابسته به طیف های سیاسی نشان از شروع زود هنگام فعالیت های انتخاباتی و اهمیت این موضوع برای تمام طیف های اطلاح طلبی و اصولگرایی دارد و در این میان هر کس سعی دارد با جذب افراد تاثیر گذار و میانه رو سبد آرای خویش را پرتر کند.

 

نیروهای موثر حزبی و غیر حزبی سعی در جمع آوری و ساماندهی نیروهای خود دارند. تصور و تحمل یک شکست دیگر برای اصولگرایان بعد از  انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بسیار ناگوار خواهد بود، شکست یک درصدی موجب شده اصولگرایان از هم اکنون با ساماندهی نیروهای خود و گرد آمدن زیر پرچم بزرگان اصولگرایی سعی در وحدت هرچه بیشتر داشته باشند تا موجب از دست رفتن تمام قدرت چه در قوه  مجریه و چه در قوه  مقننه نشوند.

 

اما جریان اصلاح طلبی که معتقد به پیروزی دولت یازدهم با سبد رای آنان است این بار سعی می کند تا با تابلوی اصلاح طلبی و مستقیم وارد عرصه رقابت شود. این طیف سعی می کند با برهم زدن ساختار کنونی مجلس و با به دست گرفتن قدرت در مجلس اولا راه را برای دولت یازدهم برای پیشبرد بی دغدغه برنامه های خود هموار کند و سپس آماده ورود به عرصه رقابت در انتخابات ریاست جمهوری بعدی شوند، انتخابات پیش رو برای این جریان سیاسی لازمه ورود مجدد به قدرت بعد از سالیان سال می باشد.

 

البته که فعالیت های انتخاباتی محدود به این دو حزب سیاسی نبوده و سایر احزاب نیز در این انتخابات حضور فعال خواهند داشت، نیروهای به اصطلاح میانه رو برای ورود به عرصه رقابت باید زیر پرچم اصولگرایان و یا اصلاح طلبان بروند و یا خود برنامه مشخصی در این باره داشته باشند.

 

در این برهه از زمان تقریبا همه ی احزاب و افراد به میدان آمده و ارتباطشان با جریان های اصولگرایی و اصلاح طلبی را نمایان می کنند، در این بین چیزی که مشخص است تلاش جریان اصلاح طلبی برای جذب حداکثر افراد زیر پرچم این طیف است در ذیل این گزارش به فعالیت انتخاباتی احزاب می پردازیم و دلایل تکاپویی جریان اصلاحات برای جذب افراد میانه رو و حتی بعضا اصولگرا را بازگو می کنیم.

 

فعالیت های انتخاباتی اصولگرایان

4 ماه تا شروع انتخابات شاید زمان زیادی به نظر بیاید اما از هم گسیختگی این جریان و شکست یک درصدی در انتخابات سال 92 یک سوال اساسی را مطرح می کند، آیا این جریان از این شکست درس گرفته و در این مدت سعی در هماهنگی برنامه های خویش خواهند کرد؟ چیزی که اکنون مشخص است اصولگرایان به اشتباهات خود در گذشته پی برده‌اند و قرار است که از این شکست پلی برای پیروزی در انتخابات آینده بسازند

 

رایزنی با آیات مصباح، یزدی و موحدی کرمانی برای نظارت بر فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان

از خواسته‌های عمومی نیروهای اصول‌گرا و ولایی همیشه این موضوع بوده که روحانیون در این جریان تأثیرگذار باشند و امروز هم بر این خواسته اصرار دارند که به‌ نوعی فعالیت‌های خود را زیر نظر روحانیت انقلابی و چهره‌های شاخص و مورد اعتماد رهبری نظام دنبال کنند، در طول دوران انقلاب اسلامی چنین پیوندی وجود داشته است و امروز نیز یکی از خواسته‌های اکثر نیروهای ارزشی و اصول‌گرایان این است که فعالیت‌های انتخاباتی آنان را روحانیت انقلابی نظارت و رهبری کنند؛ به همین منظور چهره‌ها و احزاب اصول‌گرا با شخصیت‌های روحانی و رؤسای جامعتین مانند آیت‌الله یزدی، آیت‌الله موحدی کرمانی و آیت‌الله مصباح یزدی دیدارها و رایزنی‌هایی داشته‌اند و از این بزرگواران درخواست رهنمود کردند.چیزی که در این بین نا مشخص مانده زمان رسیدن به وحدت لازم میان طیف اصولگرایی است.

 

فعالیت های انتخاباتی اصلاح طلبان

نگاهی به فعالیت های انتخاباتی و تکاپویی این جریان سیاسی نشان از شوق همراه با سردرگمی این جریان برای ورود به انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی دارد تشکیل احزاب با نام های گوناگون و تقریبا با همان افراد همیشگی، تلاش برای جذب افرادی که نه تنها هیچ نشانی از اصلاح طلبی ندارند و بعضا عقاید آنان در طول دهه های گذشته در تضاد با این جریان بوده و برگزاری جلسات متعدد احزاب اصلاح طلب همگی نشان از عطش این جریان برای بازگشت به عرصه قدرت سیاسی کشور را دارد.

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم شاید برای اصلاح طلبان پیروزی همراه با برگشت به قدرت نبوده ولی راه را برای آنان هموارتر نموده تا شاید با یافتن فرصتی با عبور از دولت این بار نه در سایه که علنا به عرصه قدرت بازگردند

برگزاری جلسات متعدد جهت هماهنگی

اصلاح‌طلبان با برگزاری جلسات متعدد سعی بر هماهنگی هرچه بیشتر و ورد یکپارچه به انتخابات دارند اما اخبار و شنیده ها حاکی از مطرح شدن 2 نظریه در این جریان می باشد که خود نشانگر سردرگمی این طیف برای ورود به عرصه رقابت است.

نظریه اول معتقد است اکنون زمان ورود نیرو های اصیل و شناسنامه دار اصلاح طلبان است و نیازی به جذب افراد میانه رو و مستقل نیست این طیف معتقد است اکنون سبد آرای آنان به قدری هست که بدون تقسیم قدرت با افراد میانه رو بتوانند اکثریت مجلس دهم را به دست آورند؛ این جریان معتقد به حضور با تابلوی کاملا اصلاح طلبی و ایجاد هزینه برای نظام است.

اما نظریه دوم در این بین معتقد است که هنوز جریان اصلاحات به تنهایی و با تابلوی اصلاح طلبی نمی تواند اکثریت مجلس را به دست آورد و برای رسیدن به این مهم علاوه بر چهره های درجه 2 و 3 اصلاح طلبی سعی در جذب افراد میانه رو و مستقل دارد.

 

در این بین گفته می شود برای حفظ یکپارچگی و پیروزی در انتخابات آتی هر دو نظریه میان بزرگان اصلاحات در میان گذاشته شده و گویا نظریه اول غالب بوده و قرار بر این شده که با توجه به قابل اعتماد نبودن افراد مستقل و چهره های درجه 2 و 3 اصلاح طلبان از افراد اصلی و درجه 1 اصلاح طلب بدون ایجاد سر و صدا و تنش استفاده شود

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار