نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

30. آذر 1394 - 23:56   |   کد مطلب: 17470
برخوردهای سیاسی سازمان محیط زیست؛
استانِ بحران هیچگاه در وضعیت هشدار قرار نمی‌گیرد
اینکه خون کودکان و بچه مدرسه‌ای‌های تهرانی از خون خوزستانی‌ها رنگین‌تر است تاکنون مشخص نشده اما مشخص شده است که همه برخوردهای سازمان محیط زیست با مشکلات زیست محیطی سیاسی است و به دنبال راه حلی برای آنها نیست.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از رهیاب نیوز، ویژگی عمده خوزستان که همه به آن اشاره می‌کنند ظرفیت‌ها و ثروت موجود در این استان است اما یکی دیگر از ویژگی‌های بارز این استان حادثه خیز بودن آن است. جاده‌های خطرناک، خشکسالی، زلزله، سیل، وجود سدهای کارشناسی نشده، گرد و خاک، باران‌های آلوده و چندین مشکل دیگر که فقط و فقط ویژه این استان زرخیز است.

گرد و خاک‌های نفس گیر که زندگی را برای خوزستانی‌ها تنگ کرده امروز به امری عادی برای مسئولان و شرایطی سخت تبدیل شده و با هر بار خاکستری شدن هوا مردم این استان آرزوی رسیدن این معضل به فلات مرکزی و تهران می‌کنند تا بلکه مسئولان آن را به چشم یک بحران ببینند و استان یک روز تعطیل شود.

بنا بر گفته هاشم بالدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان از هر 40 حادثه طبیعی در جهان 21 مورد در خوزستان رخ می‌دهد و برخی از این حوادث مختص استان خوزستان است. میزان استاندارد وجود ذرات معلق در هوا و یا همان گرد و خاک 180 تا 250 میکرو گرم است که باز هم به همان دلیل خاص بودن استان این میزان به عنوان آلودگی محسوب نمی‌شود.

آن چیزی که تاکنون مشخص نشده تأثیر آلودگی‌های زیست محیطی بر سلامت کودکان است و مسئولان فقط به جمله اینکه کودکان، افراد مسن، بیماران تنفسی و بانوان باردار در هوای آلوده در خانه بمانند کفایت می‌کنند و تاکنون نتوانستند علت آن را بیابند.

اینکه چند نفر از خوزستانی‌های در پی 3 سال بارش باران‌های آلوده در آینده دچار بیماری‌های پوستی می‌شوند و یا اینکه چند درصد خوزستانی‌ها در آینده‌ای نزدیک به دلیل تنفس در هوای آلوده دچار بیماری‌های تنفسی می‌شوند، مشخص نشده اما تنها یافته مسئولان ملی و استانی این است که هنوز شرایط این استان بحرانی نشده است.

اینکه خون کودکان و بچه مدرسه‌ای‌های تهرانی از خون خوزستانی‌ها رنگین‌تر است تاکنون مشخص نشده اما مشخص شده است که همه برخوردهای سازمان محیط زیست با مشکلات زیست محیطی سیاسی است و به دنبال راه حلی برای آنها نیست.

روند تعطیلی مدارس تهران از روز گذشته آغاز شد و این تعطیلی‌ها تا روز سه شنبه اعلام شده است؛ شاید تعطیلی مدارس و ادارات در خوزستان به دلیل آلودگی‌های مکرر به روند تحصیلی دانش اموزان لطمه وارد کند اما تاکنون هیچ اقدامی برای پیشگیری هم انجام نشده که بتوان به این اقدامات دلخوش کرد.

حسین حمادی کارشناس ارشد محیط زیست در گفتگو با رهیاب می‌گوید: حرف و حدیث‌های زیادی درباره سازمان محیط زیست و مدیریت این سازمان شنیده می‌شود. وی با بیان اینکه حواشی سازمان محیط زیست نیاز به بررسی دارد تا مشخص شود در این سازمان دقیقاً چه می‌گذرد، افزود: خانم ابتکار قبل از هر چیزی یک فرد سیاسی است و بیشتر به فعالیت‌های سیاسی علاقه دارد تا کار تخصصی در سازمان حفاظت از محیط زیست.

وی می‎افزاید: آقای رئیس‌جمهور اگر خانم ابتکار را در سمت‌های سیاسی به کار می‌گرفت قطعاً می‌توانست اثربخش‌تر باشد تا اینکه وی در یک سازمان کاملاً تخصصی و غیرسیاسی فعالیت کند.

این کارشناس محیط زیست تصریح می‌کند: سازمان حفاظت از محیط زیست نهادی است که برای حفظ منابع طبیعی و موجودات باید فعالیت کند اما متأسفانه رئیس این سازمان بیشتر در حوزه‌های سیاسی مشغول است و شاید بی‌اثرترین و بی‌تعهدترین معاونت پارلمانی میان وزاتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها، سازمان حفاظت از محیط زیست باشد مگر اینکه اتفاقی بیفتد و خانم ابتکار در مجلس حضور یابد.

استاندار خوزستان چندی پیش در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است این دولت در خوزستان در زمینه های زیست محیطی قدم‌های بسیار خوبی را برداشته است تا زمینه رفاه مردم در این استان را فراهم کند.

 

سوال ساده ای که با خواندن این اظهارات در هر ذهن پرسشگری شکل می گیرد این است که آیا به راستی اینگونه است؟ چرا که با نگاهی کوتاه به مشکلات پابرجای زیست محیطی در استان خوزستان خلاف این ادعا ثابت می شود

دیدگاه شما