نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

29. دى 1394 - 8:36   |   کد مطلب: 17784
در نشست راهبردی مرکز پرتودهی پژوهشکده انگور ملایر بیان شد؛
دانشگاه ملایر اولین مرکز پرتو دهی دانشگاهی کشور را تاسیس می کند
رئیس دانشگاه ملایر گفت: مرکز پرتو دهی دانشگاه ملایراولین مرکز غرب کشور بوده و دانشگاه ملایر به عنوان اولین دانشگاه کشور اقدام به فعالیت این مرکز می کند.

به گزارش ملایری‌ها؛  نشست راهبردی مرکز پرتودهی گاما و الکترون پژوهشکده انگور و کشمش ملایر  با حضور  مدیر تحصیلات تکمیلی پژوهشکده علوم و فنون هسته‌ای سازمان انژی اتمی کشور و مسئولین استان و شهرستان  و اعضای  پژوهشکده انگور  دانشگاه ملی ملایر برگزار شد.

بهمن حیاتی در این نشست با اشاره اجرای برجام و برداشتن تحریم‌های کشور اظهار داشت: تاسیس پژوهشگده انگور یکی از اقدامات موثر این  دانشگاه و راهی برای پیشرفت این تولید محصول است.

رئیس دانشگاه ملایربا اشاره فعالیت دو ساله  پژوهشکده انگور ملایر بیان کرد: پژوهشکده انگور ملایر دو سال پیش مجوز گرفته و و طرح های پژوهشی مخالفی در این پژوهشکده انجام شده است.

وی با اشااره به فارغ التحصیلی 5 دانشجو در مقطع کارشناس ارشد در این پژوهشکده بیان کرد: در حال حاضر 16 نفر در مقطع دکتری و 15 نفر در مقطع کارشناسی ارشد در این پژوهشکده مشغول تحصیل هستند.

حیانی با اشاره به اینکه 11 طرح پژوهشی در دنشگاه ملایر در حال انجام و پیگیری است گفت: هدف ما گسترش پژوهش‌ها  و ارتباط با سایر مراکز علمی در کشور است.

وی افزود: دو طرح درون سازمانی و 3 طرح برون سازمانی نمیز در این پژوهشکده به انجام رسیده است و تعامل و هماهنگی بیشتر با سازمان‌هایی چون جهاد کشاورزی و ارائه پژوهش‌های علمی این پژوهشکده به صورت کاربردی را از اهداف پژوهشکده انگور ملایر است.

حیاتی با اشاره به افتتاح مرکز پرتودهی گاما و الکترون بیان کرد: این مرکز اولین مرکز غرب کشور بوده و دانشگاه ملایر به عنوان اولین دانشگاه کشور اقدام به فعالیت این مرکز می کند.

 مسئول مرکز پرتو دهی و الکترون پژوهشکده انگور ملایر نیز در ان جلسه با اشاره به ساخت مرکز پرتو دهی گاما و الکترون در دانشگاه ملایر بیان کرد:  با توجه به نیاز شهرستان ملایر استان و غرب کشور در بحث کشاورزی دانشگاه ملایر با همکاری معاونت وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری و سازمان انرژی انرژی هسته‌ای مجوز ایجاد مرکز پرتو دهی را در سال 92 اخذ کرد.

ابراهیم غلامی حاتم افزود: افتتاح این مرکز کمک به سزایی در صنایع مختلف به خصوص صنایع پزشکی و غذایی بوده و با توجه به کاربرد فراوان آن دانشگاه ملایر جزء معدود دانشگاههایی است که به این مرکز را افتتاح می کند.

وی بر اساس بازدید های انجام شده از طرف کارشناسان سازمان انرژی اتمی محل ایجاد  این مرکز شناسایی شده و فرآیند ساخت این مرکز 18 تا 24 ماه به طول کی انجامد.

مدیر جهاد کشاورزی استان  همدان نیز در این جلسه با اشاره به تولید ملایر در زمینه انگور بیان کرد: 50 درصد از انگور استان همدان در شهرستان ملایر تولید می‌شود و ملایر قطب اصلی انگور استان و از شهرهای پیشتاز در کشور است.

ملایر منصور رضوانی‌جلال افزود: میانگین عملکرد و برداشت انگور در کشور 11 تن در هکتار بوده که این رقم در استان همدان 18 تن و در شهرستان ملایر 22 تن است.

وی افزود: باغدارانی  در ملایر که هم از تجربه و هم از علم استفاده می کنند توانسته است از هر هکتار 102 تن برداشت محصول داشته باشند که این رقم جزء برداشت های برتر کشور است.

مدیر جهاد کشاورزی استان  همدان افزود: یکی از مشکلات بخش باغداری و کشاورزی قدرت نگه داری و ذخیره سازی بوده که باتلای 25 تا 30 ددرصد محصولت در این فرآند به ضایعات تبدیل می شود.

وی افزود: باید با استفاده از علم و تحقیقات علمی در این زمینه این ضایعات را به حداقل رساند و از قدرت علم برای نگه داری و ذخیره سازی محصولات بهره برد.

رضوانی جلال با اشاره به تولید محصولات کشاورزی و باغبانی استان همدان در کشور بیان کرد: استان همدان در حالی که 1.2 مساحت کشور را در اختار دارد ولی 4.5 درصد از تولید کل محصولات کشور را دارد.

انتهای پیام/گ

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار