نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

27. خرداد 1395 - 22:58   |   کد مطلب: 19332
ساکنان مسکن مهر ملایر با بد عهدی های فراوانی رو به رو شده و منتظر تحقق وعده ها هستند.

به گزارش ملایری‌ها؛ اهالی، نامش را مسکن مشکلات گذاشته‌اند؛ هدف از آغاز این طرح خانه‌دار کردن تمامی افراد جامعه بود اما امروز این صاحب‌خانه شدن به قیمت دسته و پنجه نرم کردن با انواع و اقسام مشکلات، تمام‌شده است.

برای درک مشکلات مسکن مهر کافی است در خیابان‌های آن قدم بگذاری، دراین‌صورت مشکلات اهالی این منطقه برایت زیاد سخت نیست و به‌راحتی آنها را حس خواهی نمود.

جوانانی که در خیابان‌ها و در کنار منازل تجمع کرده‌اند یا موسپیدانی که از هر گوشه و کناری برای استراحت و گذران وقت استفاده می‌کنند و بانوانی که درب خانه‌ها محل گپ و گفتشان شده است همگی نشان از نبود زیرساخت‌های فرهنگی، ورزشی و... در این مجتمع های مسکونی دارد.

کودکانی که در خاک، بازی می‌کنند و سرگرمی آنان بالا و پایین رفتن از شیب‌های تند کوه‌های تراشیده شده و ایستادن در صف طولانی تنها نانوایی منطقه نیز آهنگ پرکردن اوقات فراغتشان را ساز می کند.

با شنیدن گوشه هایی از مصائب و معضلات مسکن مهر ملایر تصمیم گرفتیم به جمع اهالی بزرگ و شریف، اما بی پناه این مجموعه رفته تا با تهیه گزارشی نیم بند لااقل مرهمی بر زخم‌های آنان بگذاریم و به جای آنان فریاد برآوریم و استمداد بطلبیم. هرچند که؛ «گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من، آنچه البته به جائی نرسد فریاد است«.

آقای اکبری یکی از اهالی مسکن مهر ملایر در گفت‌وگو با خبرنگار ما مهم‌ترین مشکلات مسکن مهر منطقه "بالای سرو" را عدم فضاسازی، فضای سبز، روشنایی معابر، دیوار حائل، امکانات بازی برای کودکان، مسجد و حسینیه، فضای آموزشی و نانوایی مناسب عنوان کرد.

وی با اشاره به نبود مسجد یا حسینیه‌ای در این منطقه گفت: همه ما مسلمان هستیم و بیش از 5 سال است که برخی از اهالی در این منطقه ساکن شده‌اند ولی باوجود کلنگ زنی زمین مسجد هنوز اقدامی برای ساخت آن صورت نگرفته است

.

اکبری با گلایه از عدم اقدام مناسب برای ساخت مسجد بیان کرد: 20 بلوک 50 واحدی در مسکن مهر ملایر وجود دارد که اگر در هر واحد 3نفر زندگی کنند، قریب 3هزار نفر جمعیت در این منطقه اسکان دارند ولی امکانات برای این منطقه بسیار پایین است.

وی ادامه داد: اکثر اهالی را خانواده‌های جوان و دارای کودک خردسال تشکیل می دهد و محلی برای بازی کودکان وجود نداشته و کودکان در خاک و یا در خیابان باوجود خطرات فراوان مشغول بازی هستند.

اکبری نبود فضای آموزشی و شلوغی تنها مدرسه نزدیک به مسکن مهر را از دیگر مشکلات دانست و گفت: کلاس‌های 50نفری در نزدیک‌ترین مدرسه به این منطقه وضعیت آموزشی بدی را برای کودکان و دانش آموزان به همراه داشته است.

وی افزود: وضعیت فضای سبز در اینجا در حد صفر است و درختانی که در این منطقه مشاهده می‌شود همگی به دست خود اهالی کاشته شده است.

اکبری وضعیت نامناسب روشنایی معابر را از دیگر مشکلات مهم عنوان کرد و گفت: خیابان‌های مسکن مهر شب‌ها تاریک و کم‌نور بوده و این در حالی است که بسیاری از مناطق شهر با چراغ‌های انگلیسی نورپردازی شده است.

خانم روستایی یکی دیگر از ساکنین مسکن مهر ملایر است که عدم وجود دیوار حائل در قسمت‌های تراشیده شده کوه و تپه را از مشکلات مهم این منطقه عنوان و اظهار کرد: نبود دیوار حائل برای کودکان ما بسیار خطرناک است و باید دائم نگران آنان باشیم که در حین بازی از ارتفاع پرتاب نشوند.

وی، نبود فضای بازی استاندارد برای کودکان را از مشکلات اصلی این منطقه برشمرد و گفت: بسیاری از کودکان در خاک، بازی می‌کنند لذا در این منطقه نیاز جدی به فضاهای تفریحی و سرگرمی احساس می‌شود.

عباس فراهانی ساکن بلوک مهر 19 در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به مهم‌ترین مشکلات این مجتمع اظهار داشت: از سال 87 پدرم باذوقِ صاحب‌خانه شدن و رهایی از مستأجری اقدام به ثبت‌نام برای مسکن مهر کرد ولی خبر از دنیای پر مشکل این مساکن نداشت.

وی گفت: چهار سال طول کشید تا مسکن مهر را به ما تحویل دادند و تحویل این مساکن با انواع و اقسام بدعهدی‌ها همراه بود.

فراهانی با اشاره به قرارداد منعقدشده با پیمانکار و بدعهدی‌های وی بیان کرد: طبق قرارداد نصب کابینت و شیرآلات و راه‌اندازی شوتینگ و آسانسور همگی بر عهده پیمانکار بوده ولی در هنگام تحویل هیچ‌کدام از این موارد رعایت نشد.

وی افزود: پس از تحویل واحد، کابینت و شیرآلات را خودمان تأمین کردیم و آسانسور نیز بیش از چهار سال است که نیمه‌کاره رهاشده و امسال خود اهالی ساختمان با جمع‌آوری مبلغ زیادی برای راه‌اندازی آن اقدام کرده‌اند.

این ساکن مسکن مهر گفت: واحد ما در طبقه پنجم است و رفت‌وآمد همه‌روزه از 87 پله برایمان بسیار سخت است بخصوص که پدرم دیسک کمر و مادرم هم رماتیسم دارد و نبود آسانسور برای ما مشکلات فراوانی به همراه داشته است.

جوانان مسکن مهر نیز از وضعیت محل سکونت خود خیلی گله داشته و محمد یکی از این جوانانی است که نبود فضای ورزشی و تفریحی را یکی از مشکلات اصلی برای هم سن و سالان خود بیان می‌کند.

وی گفت: در مسکن مهر ملایر فضای باشگاهی و تفریحی برای جوانان و نوجوانان وجود ندارد و همین امر باعث تجمع جوانان در خیابان‌ها شده که بعضاً با اعتراض اهالی همراه می‌شود.

محمد فراهانی از دیگر اهالی این منطقه تهیه و نصب کیوسک پلیس را یکی از ضرورت‌های مسکن مهر بیان کرد و گفت: نیاز جدی به استقرار نیروی انتظامی برای امنیت بیشتر در این منطقه وجود دارد.

وی استقرار دستگاه عابر بانک و احداث چند نانوایی دیگر را سایر نیازهای این منطقه دانست و بیان کرد: مسکن مهر ملایر با توجه به جمعیت بالای ساکنین آن نیازمند توجه هر چه بیشتر مسئولان است.

فراهانی گفت: مبلغی پول از همه صاحبان در هنگام واگذاری واحدها به‌منظور ایجاد فضاهای مختلف در منطقه توسط ارگان‌های خدمات رسان ذی‌ربط دریافت شده است اما تاکنون اقدام مناسبی در این زمینه صورت نگرفته است.

در ادامه به سراغ آقای کارگر رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان رفته و مشکلات اهالی مسکن مهر را با وی مطرح کرده که توضیحات کوتاه این عزیز را مرور می‌کنیم.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ملایر در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به آخرین وضعیت مسکن مهر اظهار داشت: از آغاز اجرای مسکن مهر یک هزار و 958 واحد در شهرستان ملایر اجراشده که از این تعداد فقط 80 واحد در حال ساخت می‌باشد و مابقی تکمیل‌شده است.

غلامرضا کارگر افزود: مساکن مهر در شهرستان ملایر در 24 بلوک مختلف ساخته‌شده که تعداد یک هزار و 868 واحد آن تحویل داده‌شده است.

وی ادامه داد: یک هزار و 648 واحد از مساکن مهر ملایر به‌صورت فروش اقساطی، شده که 888 واحد آن به همراه سند و 990 واحد آن نیز بدون سند واگذارشده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات مساکن مهر بحث تمدید و تقسیط وام‌ها بوده که با توجه به تعاملات موجود این مشکل نیز حل شد.

کارگر افزود: با توجه به تورم، سطح آورده برخی از متقاضیان کاهش‌یافته و قیمت واحدها افزایش پیدا کرد و این مسئله نیز ایجاد مشکل کرده بود که با تعامل و همدلی ادارات این مشکل نیز برطرف شد.

امروز توجه جدی به نیازها و شنیدن دغدغه‌ها تنها خواسته اهالی مظلوم این منطقه است لذا شایسته است مسئولان ذی‌ربط که در نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمت به مردم را سرلوحه امور می‌دانند در شناخت و رفع مشکلات مردم این منطقه اهتمام ویژه‌ای داشته و با همت و جدیت بیشتر اقدامات اساسی و کاربردی برای آسایش و رفاه نسبی که حق طبیعی و مسلم مردم نجیب این منطقه است، انجام دهند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار