نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

1. مرداد 1395 - 10:31   |   کد مطلب: 19614
اعتراض اصناف ملایر به فروش پوشاک چشم‌بادامی‌ها؛
جشنواره اقوام ایرانی هم به کام چینی‌ها!
در راستای ترویج هر چه بیشتر آداب‌ورسوم و سوغات اقوام مختلف ایران شهرداری ملایر اقدام به برگزاری دومین جشنواره اقوام کرده است ولی این جشنواره با اعتراضات اصناف ملایر همراه شده است.

به گزارش ملایری‌ها؛ رکود و نبود کسب‌وکار مسئله‌ای فراگیر سطح کشور بوده و بیشتر واحدهای صنفی با این مسئله دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

واردات و قاچاق بی‌رویه اجناس چینی وضعیت بیکاری اصناف را دوچندان کرده است و همین مسئله باعث فروش محصولات  اصناف ازجمله پوشاک، کیف و کفش شده است.

در راستای ترویج هر چه بیشتر آداب‌ورسوم و سوغات اقوام مختلف ایران شهرداری ملایر اقدام به برگزاری دومین جشنواره اقوام کرده است ولی این جشنواره با اعتراضات اصناف ملایر همراه شده است.

صنف پوشاک فروشان ملایر به فروش محصولات بی‌کیفیت چینی و فروش البسه در این جشنواره اعتراض کرده است.

این صنف با نامه‌ای به فرماندار ملایر اعلام نارضایتی شدید کسبه را نسبت برگزاری نمایشگاه از سوی شهرداری  اعلام کرده‌اند.

این صنف در این نامه با اشاره به موجود 470 مغازه فروش پوشاک در سطح شهرستان ملایر فروش محصولات بی‌کیفیت چینی را مغایر با شعار سال عنوان کرده‌اند.

احمد تیموری در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اعتراض فروشندگان پوشاک ملایر اظهار داشت: با توجه به وضعیت اشتغال در شهرستان ملایر بیشتر جوانان به شغل فروشندگی روی آورده‌اند.

رئیس اتاق اصناف شهرستان ملایر گفت: بر اساس استاندارد به ازای هر 35 خانوار یک واحد صنفی باید وجود داشته باشد ولی این مقدار در شهرستان ملایر به ازای هر 7 خانوار یک واحد صنفی بود‌ه و این مقدار پنج برابر میانگین استاندارد است.

وی گفت: با توجه به تعدد اصناف  و وضعیت اشتغال در ملایر نمایشگاه‌های بهاره و ضیافت در ملایر برگزار نمی‌شود و اتاق اصناف ملایر با برگزاری چنین جشنواره‌هایی مخالف است.

تیموری گفت: در این نمایشگاه قرار بوده است که فقط سوغات و صنایع‌دستی شهرهای مختلف به فروش برسد ولی آن چیزی که دیده نمی‌شود سوغات است.

 رئیس اتاق اصناف شهرستان ملایر گفت: برگزاری هر جشنواره فروش اجناس بر اساس قانون باید فقط با مجوز اتاق اصناف باشد ولی این اقدام دور زدم اتاق است.

وی گفت: در این جشنواره انواع ساعت، کیف و کفش و پوشاک به فروش رسیده و این در حالی است که قرار نبوده این وسایل در این جشنواره به فروش برسد.

تیموری گفت: 470 واحد صنفی فروش پوشام در ملایر وجود داشته که بیشتر آن‌ها بیکار هستند و برگزاری نمایشگاه‌های این‌چنینی به ضرر این اصناف است.

وی گفت: بسیاری از شرکت‌ها برای برگزاری جشنواره‌های مختلف به ما مراجعه کرده ولی به آن‌ها مجوز داده نمی‌شود و گویا قرار است جشنواره پوشاک دیگری نیز در ملایر برپا شود.

رئیس اتاق اصناف شهرستان ملایر گفت: این اتاق با برگزاری جشنواره‌های این‌چنینی مخالف است.

بازاریان و کسبه ملایر هم در پیامی مخالفت خودزا با برپایی چنین جشنواره‌هایی اعلام کردند و متن پیام به شرح زیر است:

در شهر ملایر  جز کاسبی چه شغل دیگری وجود دارد که یک عده‌ای  کسبه  دوره‌گرد غیربومی به شهرها آمده و اجناس بی‌کیفیت را در غالب نمایشگاه به فروش برسانند.

همان‌طور که همشهریان  عزیز دیده‌اند بعضی  از اقلام نمایشگاه مانند بلور، پوشاک، عطر و ساعت هیچ ارتباطی به نمایشگاه اقوام و سوغات  نداشته و بیشتر این اقلام سوغات چین  است که مخالف جهت  شعار سال و اقتصاد مقاومتی است.

ملایر به علت مشکل اقتصاد چندین برابر شهرهای دیگر کسبه دارد و ازنظر شرعی، عرفی و انصافی هم درست نیست کسبه ملایری مالیات عوارض ، کرایه مغازه بالا پرداخت کرده و حال اشخاصی از شهرهای دیگر سود آن را کسب کنند.

نکته جالب بعدازاین نمایشگاه شهرداری قصد برگزاری نمایشگاه پوشاک دارد این درصورتی‌که ملایر تعداد زیادی واحد صنفی پوشاک بیکار دارد.از نمایندگان محترم،مسئولین محترم شهرستان، اعضا محترم شورای شهر درخواست داریم  فکری جهت حل این مشکل انجام دهند.

این روزها مسئله‌ای که بیش از هر چیزی به گوش می‌رسد و مسئولان روی آن تأکید داشته بحث اقتصاد مقاومتی است ولی گویا از حرف تا عمل فاصله بسیاری وجود دارد.

از مسئولین انتظار می‌رود در برگزاری جشنواره‌های این‌چنینی شرایطی را برای رونق کاسبی چشم‌بادامی‌ها و دلالان فراهم نکنند و به فکر رونق اقتصادی  و استفاده از ظرفیت‌های درونی شهر باشند.

محمد گل محمدی

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار