فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع

24. شهريور 1395 - 0:49   |   کد مطلب: 20040
روز شلوغ بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان؛
اجرای سه نمایش و استقبال پرشور از جشنواره
روز دوم بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر استان همدان روز شلوغی را پشت سر گذاشته و سه نمایش در آن اجرا شد.

به گزارش ملایری‌ها؛ دومین روز از بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان همدان با اجرای سه نمایش "ماندن در وضعیت آخر" و "مرا مردی همراه نبود" از همدان و نمایش "مجلس مچاله خوانی" از تویسرکان به پایان رسید.

*پیام اخلاقی گم‌شده است!

محمدمهدی کلهری پس از اجرای نمایش "ماندن در وضعیت آخر" اولین نمایش روز دوم جشنواره تئاتر استان در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اعلام رضایت از انجام نمایش تئاتر خود اظهار داشت: این اجرای یکی از بهترین اجراها بود و هنرمندان به‌خوبی کار اجرا را انجام دادند.

وی با اشاره به برخی کاستی‌های امکانات در سالن‌های نمایش بیان کرد: این کمی و کاستی‌ها امری طبیعی در تئاتر بوده و  با کمک،  همیاری و مشارکت برگزارکنندگان مشکلات رفع شد و توانستیم نورپردازی و صوت را به‌خوبی انجام دهیم.

وی هدف اصلی از این نمایش را هشدار درباره گم‌شدن پیام اخلاقی دانست و گفت: چند سالی است که اخلاق خواب مانده و امید است روزی بیدار شود و همه اخلاق را پیدا کنیم.

* می‌دانم جایزه نمی‌گیرم

روح‌الله صالحی  هم  پس از اجرای نمایش مرا مردی همراه نبود"  این نمایش را برداشتی از واقعه مسجد گوهرشاد عنوان کرد.

وی افزود: مسئله حجاب امروزه یکی از دغدغه‌های بزرگ فرهنگی کشور محسوب بوده و در این نمایش نقطه آغازین این چالش روایت‌شده است.

کارگردان تئاتر همدانی  دکور نمایش را رئالیست دوره پهلوی اول معرفی کرد و گفت: در این دکور  سعی شده به جزئیات توجه شود و  یک مدرسه و سقاخانه  که معنویت و علم را همراه داشته در دید قرار داده است.

وی گفت: این کار از بهمن سال گذشته کلید خورده است و در اردیبهشت و خرداد 20 شب اجرای عمومی داشته و سه روز قبل از جشنواره نیز کار تمرین شده است.

وی با رضایت از انجام کار خود بیان کرد: مشکلات فنی در این نمایش به همراه بوده و من در این نمایش سیستم نوری در هنگام اجرا با مشکل مواجه شد و خودش خاموش و روشن  می‌شد و در هنگام این مشکلات یک بهره‌وری شخصی می‌کردم که تماشاچی متوجه مشکل نور نشود.

صالحی گفت: قطع  وصل‌ها جزئی از نمایش نبوده و در هنگام قطع و وصل‌ها از آن‌ها استفاده می‌شد

وی گفت: هیچ پیش‌بینی از نتیجه جشنواره  نداشته و فقط برای اجرای در این جشنواره حضورداشته و هیچ جایزه‌ای نمی‌گیرم.

* استقبال خوب تماشاچیان از مجلس مچاله خوانی

سومین نمایش اجراشده در دومین روز جشنواره تئاتر استان که با استقبال خوب تماشاچیان همراه بوده و سالن مجتمع فرهنگی هنری تقریباً پر از جمعیت شده بود نمایش "مجلس مچاله خوانی" از تویسرکان و به کارگردانی مهدی طهماسبی بود.

کارگردان این نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: نمایشنامه این نمایش اقتباسی از رمان نامه‌ای به کودکی که هرگز زاده نشد نوشته  اوریانا فالاچی است که با سبک و شیوه ایرانی و با استفاده از بحرطویل و شعر نوشته‌شده است .

مهدی طهماسبی گفت: در شیوه اجرایی این نمایش هم  از تلفیق کارهای مدرن و سنتی استفاده‌شده که حاصل آن اجرای این نمایش بوده است.

وی گفت: با خواندن این رمان ایده اجرای این نمایش به ذهن من آمده و با توجه به نمایش ایرانی  حمله خوانی  این نمایش را نوشتم.

کارگردان تئاتر تویسرکانی با اعلام رضایت از اجرای نمایش گفت: توان هنرمندان همین بوده و با توجه به  کم بودن حمایت‌های مالی و مکانی برای تمرین  برخی کاستی‌ها به وجود آمده است .

وی گفت: با توجه به اوضاع اقتصادی کشور شاهد تأثیر آن بر تئاتر نیز هستیم .

وی با شاره به تعداد زیاد بازیگران نمایش گفت: این بازیگران از کارگاهی تئاتر در تویسرکان بوده که هنرمندان به‌صورت کارگاهی و تجربی کار را انجام داده‌اند و اکثراً اجراهای اولشان است.

طهماسبی با اشاره به تمرین یک‌ماهه برای اجرای این نمایش گفت:  بنده لیسانس طراحی صحنه در دانشکده هنرهای زیبا بوده که از سال 81 کار تئاتر را آغاز کرده و از سال 86 با ثبت گروه قاب خالی کار را به‌صورت حرفه‌ای ادامه داده‌ام.

وی افزود: این دهمین کار حرفه‌ای من  بوده و از دوره نوزدهم در جشنواره حضورداشته و دو دوره به جشنواره منطقه‌ای  و یک دوره به جشنواره فجر معرفی‌شده‌ایم.

گفتنی است در سومین روز از جشنواره تئاتر استان همدان یک کارگاه اموزشی با حضور داوران جشنواره برگزار شده و دو نمایش "شروع به تمام شدن" به کارگردانی مهدی مسلمی از کبودرآهنگ و "آبی ترین آسمان زمین" از ملایربه کارگردانی محمد قاسمی به روی صحنه می رود.

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار