نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

9. آذر 1395 - 11:28   |   کد مطلب: 20945
شهر ملایر یکی از ده شهر بزرگ وقفی کشور بوده که بیش از 63 درصد کل مساحت این شهرستان وقفی است.

به گزارش ملایری‌ها؛"به شهر واقفین خیراندیش خوش‌آمدید"  این جمله‌ای است که در ورودی شهر ملایر نصب‌شده است و نشان‌دهنده این بوده که وقف در شهر ملایر دارای جایگاه بالایی است.

وقف چشمه همیشه جاری بوده که از زمان باستان در کشورهای مختلف همچون مصر و بابل وجود داشته است و پس از اسلام  و با تأکیدات قرآن و اهل‌بیت بی از پیش رونق گرفت.

وقف در فقه اسلامی و در قانون مدنی حبس نمودن عین مال تا ابد و هزینه نمودن عین موقوفه در راستای نیت واقف است.

وقف  سبب ماندگاری افراد  شده و بسیاری  به‌واسطه وقف هم مالشان را ماندگار کرده و هم خودشان ماندگار شده‌اند.

شهر ملایر یکی از ده شهر بزرگ وقفی کشور بوده که بیش از 63 درصد کل مساحت آن وقفی است و بسیاری از روستاهای این شهرستان همچون ازناو، محمودآباد و نامیله  صد در صد وقفی هستند.

خیرین و مردم نیکوکار ملایر همچون تاکستان‌های زر خیر و انگور ملایر در کشور شهره بوده و بزرگانی همچون سیف‌الدوله نام ملایر را در وقف ماندگار کرده‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین قبادی در گفتوگو با خبرنگار ما اظهار داشت: شهر ملایر از شهرهای بزرگ وقفی کشور بوده که بانام واقفانی همچون سیف‌الدوله، شیخ الملوک و حاج علی طوسی مطرح است.

وی گفت: در ملایر بیش از 159 وقف ثبتش شده است که بیش از 90 درصد ای وقف‌ها به عزاداری امام حسین(ع) و توجه به زائران امام حسین(ع) اشاره‌کرده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر گفت: توجه به زائران امام حسین(ع) از دیرباز در بین واقفین ملایر وجود داشته به‌طوری‌که مرحوم سیف‌الدوله دریکی از بندهای وقف خود به خرید پوستین و گیوه آجیده بروجردی برای زائران کربلا اشاره‌کرده است.

وی گفت: در راستای این نیت این واقف سال گذشته بیش از یک میلیارد ریال لباس و کفش به زائران اربعین اهدا شد.

حجت‌الاسلام قبادی افزود: امسال نیز با مشارکت خیرین ملایر و اوقاف و در راستای اجرای نیت واقفین بزرگ‌ترین موکب غرب کشور در ملایر برپا شد.

وی افزود: در این موکب در بهشت هاجر ملایر برپا شد به بیش از 200 هزار زائر اربعین خدمات‌رسانی شد.

ملایر دارای واقفین بزرگی بوده که ازجمله آن‌ها می‌توان به میرزا محمد سیف‌الدوله، حاجیه شمس الدوله در جوزان و شمس الدوله در بیغش، شیخ علی میرزا شیخ الملوک، حاج علی طوسی، حاج محمد نامیله ای، شیخ محمدعلی افصحی، حاج مهدی مهدوی، طیبه آغا کیانی، هادی حمزه لویی، حاج محمد ملایری و بسیاری دیگر نام برد که در اینجا مختصری از این واقفان نام‌برده می‌شود.

*میرزا محمد سیف‌الدوله

سیف‌الدوله یکی از شاهزاده‌های قاجار بوده که بیشتر شهر ملایر موقوفه این واقف است و مقبره این واقف نیز در ضلع جنوبی پارک سیفیه ملایر قرار دارد.

سیف‌الدوله که  بیشتر شهر ملایر را خریداری کرده و درآمد شهر را صرف امور خیر کرده است دارای 25 هزار و 917 رقبه وقف بوده و موارد مصرف وقف بر اساس آنچه در وقف نامه این به شرح زیر است:

" احداث یک مریض‌خانه در پارک برای قبول مرضا و معالجه فقرا مجانی که 12 دست تختخواب.

 صرف روشنایی مسجد پشت سر حرم مطهر اباعبدالله ارواح العالمین فداه و روشنایی رواق مطهر نجف اشرف

 باغ میرزا اسداله خان بشرح مرقوم در فوق و باغ بنفشه پیلانگرگ تویسرکان،  شش‌دانگ کلاً محل مخارج مقبره مکتب خانقاه و مکتب‌خانه اطفال  و ایتام است.

روضه‌خوانی شب‌های جمعه در مقبره و ایام عاشورا در خانقاه طهران و پارک ناصری

روضه‌خوانی لیالی احیای ماه رمضان در هر دو محل و اطعام فقرا

در هردو خانقاه و روشنایی مشاهده مشرفه کربلای معلا و نجف اشرف

دستگیری زوار فقیر در زمستان بابت نیم‌تنه و پوستین و گیوه آجیده بروجرد با توجهات و دستور متولی و ناظر که به کربلا مشرف می‌شوید پوشیده شود و با گیوه بروند و نه لخت و نه پابرهنه

خدایا به من توفیق بده و به متولی و ناظر این موقوفات که به شرح مقرره آسایش فقرا را معمول بدارند یا علی مد کن "

*حاجیه شمس الدوله جوزان

این واقف خیراندیش نیز شش‌دانگ روستای جوزان را وقف کرده و عشق به امام حسین(ع) در میان مصارف وقف وی به‌وضوح به چشم می‌خورد. این واقف دارای 577 رقبه بوده و مصارف وقف این واقف نیز بر اساس وقف نامه به شرح زیر است:

بمصارف تعزیه داری و انعقاد مجلس ذکر مصیبت حضرت خامس آل عبا مولالنا ابی‌عبدالله الحسین علیه السلام و لوازم آن از اطعام و طعام و انعام ذاکرین و مستمعین و سایر ساکنین شیعه اثنی عشریه وقف فرموده بودند.

یک عشر نیم برای لباس زمستانی فقرا عتبات و اطعام ماه رمضان و تسبیل آب همه ساله به صلاح  دید متولی هر عصر کما و کیفا صرف شود

یک عشر نیم همه‌ساله برای نیابت زیارت در کربلای معلی همیشگی و در نجف و کاظمی و سر من رای هرساله نیابت به ثواب حضرت علیه دام خدرها صرف شود."

*حاج محمد نامیله ای

این واقف نیز دارای 501 رقبه وقفی بوده که بر اساس نیت این واقف درآمد موقوفات بر اساس وقف نامه "صرف تعزیه‌داری جناب سیدالشهدا علیه‌السلام و کفش و لباس و اعانت زوار فقیر آن بزرگوار به هر قسم که صلاح دانند".

*شیخ محمدعلی افضحی

این واقف بزرگوار نیز که بیشتر ملک روستای نامیله وقفی آن است دارای 495 رقبه بوده که وی نیز در وقف نامه خود به برگزاری روضه و کمک به فقرا اشاره‌کرده است.

بر اساس آنچه در وقف نامه این واقف آمده است درآمد موقوفات آن در هرسال ماه مبارک رمضان هرسال از درآمد حاصله مبلغ یک هزار ریال به مصرف اطعام مساکین و روضه‌خوانی تا هرچند شب که تکافو نموده برساند و تعزیه‌داری خامس آل عبا را و علیه الاف التحیه را پس از صرف افطار و شام بنمایند و هر گاه منافع وقف از یک هزار ریال اضافه شد اضافی را لباس و پوشاک برای ارحام فقیر و مستند خریداری نمایند.

*حاج مهدی مهدوی

این واقف بزرگ ملایر که املاک وقفی آن در خیابان عاشورا و خیابان بروجرد قرار دارد هم دارای 495 رقبه وقفی است. وی مصارف درآمد وقفی خود را به‌صورت زیر آورده است:

"شب‌های جمعه در تمام سال روضه‌خوانی کنند و اطعام نمایند و بر وفق نظر متولی ایام عاشورا یک دهه نیز روضه‌خوانی شود که چای و قهوه بدهند و شب وفات صدیقه طاهره سلام‌الله علیهما را نیز اطعام کنند بیست نفر سادات را و پنج تومان به‌عنوان تبرع بدهند و چراغ در مسجد مرحوم حاجی علی طاب ثراه در همه‌شب بگذارند و هرگاه فاضل آید به فقرا و زوار و غیره برسانند حتی نیابت زیارت مشاهد شریفه"

*شیخ علی میرزا(شیخ الملوک)

این واقف که بیشتر املاک بازار و مسجد جامع ملایر از عرصه‌های وقفی آن است دارای 219 رقبه بوده که بر اساس وقف نامه درآمد موقوفات خود را به شرح زیر وقف کرده است

"بعد از وضع بوریا و روشنایی مسجد صرف اخراجات مدرس و امام جماعت و متولی و طلاب و تعزیه جناب اباعبدالله الحسین علیه‌السلام نموده و بر چهار سهم و نیم منقسم سازند با این تفصیل که یک سهم بخصوص مصارف متولی، یک سهم به جهت اخراجات مدرس و امام جماعت و دو سهم از برای طلاب مدرسه و نیم سهم بعد از وضع شش تومان برتری از بابت مواجب خادم مدرسه و مؤذن بجهت مصارف تعزیه اباعبدالله الحسین در ایام محرم و ایام جمعه"

*شمس الدوله بیغش

این واقف نیز دارای 110 رقبه وقفی بوده که برگزاری مجلس روضه امام حسین(ع) از مهم‌ترین نیات آن است . در وقف نامه این واقف آمده است:

"مصرف تعزیه‌داری و انعقاد مجلس ذکر مصیبت خامس آل عبا ارواحنا له الفدا و الوقا و لوازم و ضمایم آن از اطعام وانعام ذاکرین و مستمعین و سایر مساکین مسلمین بنمایند."

حاج عیسی بیگلر بیگی، سکینه مهرابی، طیبه آغا کیانی، فخر الحاجیه، حاج علی طوسی، مهر علی خان، حاج محمد ملایری و بسیاری افراد خیر از دیگر واقفان بزرگ شهر ملایر شهر واقفان خیراندیش هستند.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار