نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

30. مرداد 1396 - 14:12   |   کد مطلب: 23186
به بهانه روز جهانی مساجد
نگاهی به مساجد تاریخی شهر ملایر/تصاویر
شهر ملایر دارای سه مسجد تاریخی مربوط به دوره قاجاریه است و شش مسجد تاریخی در شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گزارش ملایری‌ها؛ مساجد در طول تاریخ اسلام همواره دارای جایگاهی والا در بین مسلمین بوده و مقر اصلی حکومت‌های اسلامی در مساجد شکل‌گرفته است.

در قرآن 28 بار کلمه مسجد آورده شده است که نشان از اهمیت والای این مکان مقدس دارد و پیامبر گرامی اسلام پس ورود به مدینه ابتدا مسجدی در این شهر بنا نهاد.

در دوره‌های تاریخی متعدد معماران اسلامی همواره توجه خاصی به ساخت این مکان مقدس داشته و با نقوشی زیبا مساجدی همچون مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان، مسجد گوهرشاد مشهد، مسجد پامنار و ... به را ساخته‌اند.

پس از ایجاد شهر ملایر در دوره قاجاریه، خیران و سیف‌الدوله مساجد متعددی در این شهر ساخته‌اند که از نمونه‌های آن می‌توان به مساجد شیخ الملوک، مسجد مهدوی (عاشورا)، مسجد سیفیه و مسجد حاج قاسم اشاره کرد.

پس از آتش زدن مسجدالاقصی توسط رژیم غاصب صهیونیسمی روز 31 مردادماه به نام روز جهانی مساجد نام‌گذاری شد واین روز بهانه‌ای برای گذری اجمالی درباره مساجد تاریخی شهر ملایر شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به وجود سه مسجد تاریخی در شهر ملایر اظهار داشت: مساجد قدیمی تاریخی ملایر در دوره قاجاریه بناشده‌اند.

ابراهیم جلیلی گفت: مسجد شیخ الملوک یکی از مساجد قدیمی شهر ملایر بوده است که قسمتی از آن در حال حاضر در مسجد انقلاب (حصیب خانی) است در حال استفاده است و بخش دیگری از آن خراب‌شده است مسجد جامع شهر ملایر در محل این مسجد ساخته‌شده است.

وی از مسجد عاشورا به‌عنوان یکی دیگر از مساجد ملایر نام برد و بیان کرد: این مسجد دارای معماری سنتی و تلفیقی از طاق گنبدی و ضربی با خشت خام ساخته‌شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر افزود: مسجد عاشورا دارای قدمت 150 ساله بوده و توسط حاج مهدی مهدوی ساخته‌شده است که شبستان آن 13 طاق دارد.

وی گفت: مسجد سیفیه یکی دیگر از مساجد قدیمی شهر ملایر است که توسط سیف‌الدوله ساخته‌شده است و دارای حیاط آجری و یک دالان مسقف طاق صربی است.

جلیلی بیان کرد: در مسجد سیفیه 12 طاق ضربی روی شش ستون بنانهاده شده است و دارای محراب آجری زیبایی است.

وی به مسجد تاریخی حاج قاسم اشاره کرد و گفت: این مسجد نیز دارای قدمتی 150 ساله است. توسط حاج محمدقاسم خوانساری بنانهاده شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر افزود: این مسجد نیز دارای 12 طاق گنبدی و 6 ستون آجری است.

وی گفت: مرمت و نگهداری از این مساجد همواره در دستور کار اداره میراث فرهنگی بوده و در تمامی این مساجد مرمت انجام‌شده است.

مساجد دیگری نیز در شهرستان ملایر همچون مسجد ننج، مسجد توجغاز، مسجد ضربعلی و منتصرالملک روستای آورزمان وجود داشته که همانند همین مساجد داری معماری سنتی طاق ضربی و گنبدی و خشتی هستند.

شش مسجد تاریخی در شهرستان ملایر شامل مساجد سیفیه، مسجد عاشورا، مسجد حاج قاسم، مسجد تاریخی باب الحوائج روستای ننج، مسجد صاحب‌الزمان (عج) روستای ضربعلی و حسینیه منتصرالملک روستای آورزمان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار