نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

11. شهريور 1396 - 13:02   |   کد مطلب: 23363
این روزها دهیاری ها نقشی موثر در تمامی روستاها داشته و دهیاران که از دل خود روستا برخواسته اند با اقدامات خود قدمی بزرگ در اعتلای کشور و نظام برمی دارند.

به گزارش ملایری‌ها؛ خدمات دهیاری ها را می توان همانند شهرداری ها به عنوان پیشانی خدمات نظام تلقی کرد و پس از تصویب تشکیل این نهاد کوچک موفقیت های فراوانی در روستا ها داشتند.

دهیاری شهرداری کوچک هستند که با خدماتی که در روستا ها ارائه می دهند علاوه بر پیشرفت وضعیت زندگی بستر سازی فراوانی در بحث تولید انجام می دهند.

در سشال های اخیر توجه بسیاری به دهیاری شده و دولت و نظام خدمات و اعتبارات ویژه ای برای این نهادها در نظر گرفته است.

حسین فارسی بخشدار مرکزی ملایر در گفت‌وگو ما با خبرنگار با اشاره به فعالیت 38 دهیاری در این بخش بیان کرد: در انتخابابت اخیر در 45 روستا  شوراهای اسلامی جدید تشکیل‌شده است.

وی گفت: در ایام هفته دولت حدود 26 پروژه بااعتباری 1 میلیارد و 680 میلیون تومان پروژه توسط دهیاری‌ها افتتاح شد.

فارسی گفت: در مدت دو سال گذشته  17 ساختمان دهیاری کلنگ زنی و افتتاح شد که روستاهای خردمند، طجر علوی، رضوانکده، نامیله و  توسکن بخشی از آنان است.

وی افزود: سه ساختمان هم در حال ساخت است و در بیشتر روستاهای این بخش ساختمان دهیاری با توجه به لزوم حضور دهیاران در روستاها و محلی برای حضور ارباب‌رجوع، وجود دارد.

فارسی گفت: در ساخت دفاتر دهیاری در روستاهایی مانند نامیله که ممکن است روزی به شهر متصل شوند به‌گونه‌ای عمل شده است که بتوان از آن به‌عنوان یک ساختمان شهری استفاده کرد.

بخشدار مرکزی ملایر به اعتبارات دهیاری‌ها اشاره کرد و گفت: اعتباراتی که در دولت تدبیر و امید به دهیاری‌ها داده بی‌نظیر بوده است و این اعتبارات روستاها را تکان داد.

وی گفت: در تمامی روستاهای بالای 50 خانوار در بخش مرکزی ملایر حداقل یک پروژه عمرانی انجام‌شده است.

فرهاد جهانیان بخشدار جوکار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما به پیشرفت چشمگیر اعتبارات دهیاری‌ها در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال بیش از 800 میلیون تومان پروژه توسط دهیاری‌ها در سطح روستاها انجام‌شده است.

وی گفت: توجه به دهیاری ها باعث پیشرفت روز افزون کشور شده و باعث ایجاد بستری مناسب برای بحث تولید می شود.

بخشدار جوکار گفت: در بخش جوکار 33 دهیاری فعال بوده که تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات به مردم روستا انجام می دهند.

مهدی رضایی یکی از دهیاران در بخش جوکار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد:  در سال های اخیر و با توجه خاص نظام به دهیاری ها اقدامات فراوانی انجام کرفته است.

وی با اشاره به عملکرد دهیاری روستای بابارود بیان کرد: شن‌ریزی و تسطیح عبور و مرور و بسترسازی برای آسفالت، لایروبی چاه آب شرب روستا و ساماندهی گلزار شهدا از اقدامات عمده در این روستا است.

دهیار بابارود خرید و تعویض لامپ‌های سوخته در کلاهک معابر و برطرف نمودن مشکل روشنایی طی سه مرحله و خرید و تعویض ساعت دیجیتالی ترانس برق جهت روشنایی روستا طی دو مرحله را مهم‌ترین اقدامات در راستای روشنایی در روستا عنوان کرد.

وی افزود: پیگیری در خصوص نصب 15 پایه چراغ روشنایی‌ها  یکی دیگر از اقدامات در این راستا است.

رضایی یکی از مشکلات روستا را بحث آب عنوان کرد و گفت: در راستای رفع مشکلات آب شرب روستا تعویض دستگاه کنداکتور چاه آب شرب روستایی طی دو مرحله، لایروبی منبع آب شرب روستایی و برطرف نمودن مشکلات بهداشتی و نشت گیری لوله‌های آب شرب در نقاط مختلف روستا انجام‌شده است.

مصطفی رضی که مدت سه سال است که دهیار روستای آورزمان است هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به مهمترین اقدامات انجام شده در این روستا اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی روستا در سال‌های گذشته مشکل آب شرب روستا بود.

وی افزود: با توجه به خشک شدن چاه آب روستا در آن سال مردم روزانه بیشتر از دو ساعت آب نداشتند که فشار آن هم بسیار پایین بود و با پیگیری ها انجام شده و حمایت های دولت تدبیر و امید در شش ماه چاه جدید برای روستا حفر شده و مشکل آبرسانی رفع شد.

 دهیار روستای آورزمان گفت: ساخت ایستگاه آتش نشانی با توجه به مرکزیت این روستا در دهستان یکی از اقدامات موثر بوده که با اعتبارات ملی ساخته و در هفته دولت افتتاح شد.

وی گفت: نبود درمانگاه شبانه روزی را یکی از مشکلات عمده روستا بود که با پیگیری ها انجام شده و با اجرای طرح تحول سلامت ساخت یک درمانگاه در آورزمان تصویب شد و هم اکنون در حال اجرا است.

رضی گفت:  بازگشایی معابر، جدول کشی، برق رسانی، تامین روشنایی خیابان ها، همکاری در طرح کرامت و اجرای طرح هادی را از جمله اقدامات انجام شده در روستا است.

وی به اجرای پروژه آسفالت ریزی در مساحت 6 هزار متر مربع در روستا اشاره کرد و گفت: در این پروژه 737 تن آسفالت و قیریارانه ای باعتبار 97 میلیون تومان که 37 میلیون آن توسط  دولت و مابقی از اعتبارات دهیاری و خودیاری مردم بود، اجرا شد.

دهیار آورزمان کاشت900 اصله نهال در سطح روستا و بلوار اصلی آورزمان در راستای بهبود فضای سبز روستا  از دیگر اقدامات انجام شده توسط دهیاری در آورزمان دانست.

وی از اجرای پروژه شبکه برق جدید در خیابان  پشت کتابخانه در روستا خبر داد و بیان کرد: برای اجرای این پروژه بیش از  15 میلیون تومان با اعتبار هزینه شد.

رضی نامگذاری خیابان‌ها و کوچه‌های روستا را از اولیویت های اصلی کاری در دهیاری آورزمان دانست و بیان کرد: تکمیل سالن ورزشی چند منظوره یکی از درخواست‌های اصلی اهالی است.

وی افزود: این پروژه 90 درصد پیشرفت داشته است و با توجه به پیگیری ها انجام شده توسط نماینده‌ها و مسئولین شهرستان این پروژه اسفند ماه تحویل می‌شود.

خانم پیریایی دهیار این روستای رضوانکده نیز  در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: به لطف دولت و با حمایت های بخشداری مرکزی ملایر در سال های اخیر اقدامات موثری در روستا انجام شده‌است.

وی روستاها را قلب تپنده کشور دانست و بیان کرد: هر چه از روستاها حمایت شود کشور بیشتر پیشرفت می‌کند.

دهیار روستای رضوانکده افزود: یکی از معضلات اصلی در روستاها مهاجرت روستاییان است که اگر شرایط بهبود زندگی و اشتغال مردم در روستاها فراهم شود، از مهاجرت جلوگیری می‌شود.

وی گفت: شغل اصلی اهالی روستای رضوانکده کشاورزی و باغداری است و محصول انگور این روستا بسیار بی نظیر است.

پیریایی با اشاره به پروژه‌های عمرانی انجام شده در این روستا بیان کرد: یکی از اقدامات موثر انجام شده در روستای رضوانکده ساخت دفتر دهیاری با اعتبار بیش از 100 میلیون تومان است.

وی گفت: وجود مرکزی مشخص برای حضور دهیار در روستا می تواند به دسترسی مردم روستا به دهیار کمک مضاعفی کند تا مشکلات مردم هر چه سریعتر مرتفع شوند.

وی ساخت یک سوئیت توسط دهیاری را از اقدامات  بیان کرد و گفت: این مکان برای یکی از نیازمندان روستا ساخته شد.

پیریایی گفت: با توجه به پایلوت شدن شهرستان ملایر در اجرای طرح کرامت، دهیاری این روستا همکاری تنگاتنگی با مسئولین اجرایی این طرح در شهرستان دارد.

وی افزود: نصب بنرها و دیوار نویسی با مفاهیم مبارزه با اعتیاد، برگزاری جلسات آسیب های اجتماعی با حضور کارشناسان، خرید دستگاه دیجیتال برای خانواده‌هاب بی‌بضاعت  و آسیب دیده از اعتیاد و برگزراری جلسات توجیهی از مهمترین اقدامات در رابطه با این طرح در روستای رضوانکده است.

دهیار روستای رضوانکده  گفت: نصب 11 عدد تیر برق، تسطیح معابر، طرح هادی، جدولگذاری و آسفالت ریزی از اقدامات مهم این دهیاری است.

وی گفت: در راستای تنظیف روستا در هر هفته دوبار زباله‌های روستا جمع آوری شده و به محل دفن زباله های شهرستان ملایر منتقل می‌شود.

پیریایی به همکاری در اجرای برنامه های فرهنگی در روستا با شورا و پایگاه بسیج اشاره کرد و گفت: در ایام ماه مبارک رمضان کلاسهای قرآن  و برنامه افطاری برگزار شد.

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات دهیاری برگزاری کلاس‌های فنی و حرفه ای در راستای کمک به وضعیت اشتغال در روستا است.

دهیار روستای رضوانکده با اشاره به مهمترین مشکلات روستا بیان کرد: اجرای طرح آبخیزداری و کانال آبرسانی یکی از درخواست‌های مهم در روستا است.

توجه هر چه بیشتر به روستاها و ایجاد بستر برای اشتغال آنان علاوه بر رونق تولید و کشاورزی باعث جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و حاشیه نشینی می شود.

کشاورزی پایه اشتغال در هر کشوری بوده و تخصیص اعتبارات هر چه بیشتر به روستاها باعث پیشرفت روز افزون کشور می شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار