فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع

14. دى 1396 - 12:34   |   کد مطلب: 24990
این روزها یکی از مباحث مهم مطرح شده در بین مردم بحث تعویض کارت های ملی و تبدیل آن به کارت هوشمند است.

به گزارش ملایری‌ها؛ کارت‌های ملی هوشمند دارای قابلیت‌های فراوانی بوده  که برنامه‌های مختلفی برای آنان در نظر گرفته‌شده است و طبق اعلام مسئولین از ابتدای سال 97 هیچ خدماتی با کارت‌های ملی قدیمی ارائه نمی‌شود.

دریافت کارت‌های هوشمند ملی دارای سه مرحله ثبت‌نام اینترنتی و دریافت نوبت، عکاسی و انگشت‌نگاری و دریافت کارت ملی است.

مرحله ثبت‌نام اینترنتی و دریافت نوبت با مراجعه به سایت ثبت‌احوال انجام‌شده و هر شخص خود با مراجعه به اینترنت می‌تواند پیش ثبت‌نام و دریافت نوبت را انجام دهد، اما برای کسانی که قادر به ثبت‌نام اینترنتی نمی‌باشند دفاتر پیشخوان دولت و کافی‌نت‌ها ثبت‌نام را انجام می‌دهند و برای این ثبت‌نام مبلغی را دریافت می‌کنند.

مرحله عکاسی و انگشت‌نگاری در دفاتر منتخب پیشخوان دولت، ادارات پست و ثبت‌احوال انجام می‌شود و در زمان پیش ثبت‌نام فرد محل موردنظر خود را انتخاب می‌کند.

مرحله سوم نیز دریافت کارت هوشمند ملی از اداره ثبت‌احوال است که هر فرد خود باید برای دریافت کارت‌های هوشمند مراجعه کند.

خدمات بانکی مهم‌ترین بخشی است که اکثر مردم به کارت ملی نیاز دارند و در این بخش نیز دریافت یارانه‌های نقدی از مهم‌ترین دلایل حضور مردم در بانک‌ها است و با توجه به این امر و فضای رقابتی دفاتر پیشخوان برای جلب افراد بیشتر باعث شده که برخی در تبلیغات خود عدم دریافت کارت هوشمند را با قطع یارانه‌ها ارتباط دهند.

یکی از بنرهای تبلیغاتی در شهر ملایر با همین محتوا نصب‌شده است که گاها باعث گمراهی بسیاری از مردم شده است.

مسئله دیگر اظهارنظر وزیر ارتباطات درباره رایگان شدن ثبت‌نام کارت‌های هوشمند ملی است، مسئله‌ای که باعث اشتباه بسیاری از افراد شده است.

 

رئیس اداره ثبت‌احوال ملایر در گفت‌وگو با خبرنگار ما با رد شایعه ارتباط قطع یارانه‌ها و دریافت کارت هوشمند ملی اظهار کرد: کسانی که فاقد هر نوع کارت ملی باشند یارانه‌شان در سال جدید قطع می‌شود و این مخصوص کارت‌های هوشمند ملی نیست و اگر افراد سابقه دریافت هر نوع کارت ملی باشند یارانه‌شان قطع می‌شود.

بابک بختیاری با اشاره به مصاحبه وزیر ارتباطات بیان کرد:وزیر ارتباطات در طی مصاحبه‌ای بیان کرده بود که پیش ثبت‌نام کارت‌های ملی رایگان است اما هنوز چیزی ابلاغ نشده است  و باید به‌صورت مکتوب ابلاغ شود.

وی افزود: بحث رایگان بود فقط در مرحله پیش ثبت‌نام اینترنتی بوده و بقیه هزینه‌های  به قوت خود باقی است و که این مبلغ متغیر بوده و برخی دفاتر 2 هزار تومان و برخی نیز 3 هزار و 500 تومان دریافت می‌کنند.

رئیس اداره ثبت‌احوال ملایر گفت: در شهر ملایر یکی از دفاتر تبلیغاتی انجام داده کامل دارای شائبه بوده و دستور اصلاح آن داده‌شده است

وی تأکید کرد: برابر اعلام دولت به افراد فاقد کارت‌های هوشمند در سال 97 خدماتی ارائه نمی‌دهد و به قطع امور ارتباطی ندارد.

طبق اعلام وزیر ارتباطات و فناوری رایگان بودن ثبت‌نام کارت‌های هوشمند ملی در دفتر پستی دولتی رایگان است و رئیس اداره پست هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما در رابطه با رایگان شدن ثبت‌نام کارت‌های هوشمند ملی اظهار کرد: دفاتر و کافی‌نت‌ها برای پیش ثبت‌نام 3 هزار و 500 تومان دریافت می‌کنند و 20 هزار تومان هم به‌حساب ثبت‌احوال واریز می‌شود.

فرامرز روستایی گفت: پس از اظهارنظر وزیر هزینه ثبت‌نام اینترنتی در اداره پست ملایر دریافت نمی‌شود.

وی تأکید کرد: این طرح فقط مخصوص  بخش دولتی و دفاتر دولتی بوده و  شامل این طرح بوده و دفاتر برای  دفتر پیشخوان خصوصی الزامی وجود ندارد.

رئیس اداره پست  تأکید کرد: شیوه کار این بود که میز خدمت برای مردم در اداره پست نهاده شده تا مردم خود اقدام به ثبت‌نام کارت هوشمند ملی کنند اما به دلیل عدم آشنایی و توانایی مردم و  یکی از همکاران در باجه الکترونیکی ثبت‌نام‌ها را رایگان انجام می‌دهد و فقط شامل هزینه ثبت‌نام است.

وی گفت: فقط در شهرستان ملایر پست مرکزی این کار انجام‌شده و دفاتر الزامی به این کار ندارند.

با تمام این تفاسیر باید گفت؛ فقط  برای هزینه پیش تبت نام کارت های هوشمند ملی که مبلغی بین 2 تا 4 هزار تومان است وجهی از مردم دریافت نمی شود و مبلغ 20 هزار تومان ثبت نام اولیه و  هزینه عکاسی و انگشت نگاری رایگان نیست و مردم الزام به پرداخت آن هستند.

 

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار