نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

1. بهمن 1396 - 8:40   |   کد مطلب: 25255
یکی از مهمترین وظایف مسئولین آمادگی در برابر بحران های احتمالی در هر شهرستان است.

به گزارش ملایری‌ها؛  پس از زلزله کرمانشاه و تهران این روزها آنچه که بیشتر از همیشه از زبان مردم شنیده می شود بحث زلزله است.

علت اصلی وقوع زلزله به طور دقیق مشخص نیست اما تجمع انرژی در زمین و آزاد شدن ناگهانی آن به گونه ای که عدم تحمل طبقات زمین برای نگهداری این انرژی وجود ندارد، موجب شکسته شدن زمین در بعضی نقاط آن شده و انرژی از محل آن آزاد می شود که این امر به بروز زلزله می انجامد ؛ براساس اطلاعات مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک ایران به طور میانگین هر ساله وقوع حدود 10 تا 12 هزار زمین لرزه با مقیاس بزرگی بیش از یک ریشتر در مناطق مختلف کشور را شاهد هستیم.

مهمترین نکته قبل از وقوع زلزله یا زمین لرزه بحث ایمنی ساختمان هاست، هر چه ایمنی بناهای ساخته شده بیشتر باشد حفاظت از جان انسان ها نیز بیشتر می‌باشد.

اما از نکات اساسی پس از وقوع زلزله یا هر بحران دیگری آمادگی در برابر آن است و بدین‌منظور در کشور سازمان مدیریت بحران تشکیل شده است.

سازمان مدیریت بحران کشور یکی از سازمان‌های دولتی می‌باشد که زیرنظر وزارت کشور فعالیت می‌کند و وظیفه آمادگی و پیشگیری از بحران‌ها، مدیریت آنها و ارائه کمک‌های اولیه به آسیب‌دیدگان و ساماندهی و بازسازی مناطق آسیب‌دیده با استفاده از همه امکانات و لوازم وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکتهای دولتی، عمومی و خصوصی، بانک‌ها و بیمه‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی و... را بر عهده دارد.

به تبع آن در هر شهرستان نیز ستاد مدیریت بحران تشکیل شده که همان وظایف سازمان را در وسعت شهرستان بر عهده دارد و خبرنگار ما برای بررسی وضعیت ستاد بحران و آمادگی این ستاد در شهرستان ملایر برای مقابله با این حوادث گزارشی تهیه نموده که از نظر شما خواننده عزیز می‌گذرد.

فرماندار ملایر در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه بحران ممکن است در خوشبینانه‌ترین حالتها قرن‌ها  طول بکشد، گفت: همه ما باید برای مقابله با بحران‌ها هر لحظه آمادگی کامل را داشته باشیم.

عبدالعظیم رضایی با بیان اینکه مطمئنا خسارت‌های ناشی از بحران سنگین بوده و همه امور را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، افزود: کشور ما نیز از جمله کشورهایی است که همواره مورد تهدید و در معرض بلایا قرار دارد و باید همه دستگاه‌ها و متولیان امر نیز برای مقابله با بحران‌ها آمادگی لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به وقوع زلزله‌های متعدد در نقاط مختلف کشور طی ماه‌های اخیر افزود: این بلایای طبیعی باعث شد تا همه مسئولان و مردم حساسیت بیشتری نسبت به مقابله با بحران‌ها داشته باشند.

وی با بیان اینکه در راستای مقابله با بحران‌ها، یک دوره آموزشی سه روزه برای مدیران دستگاه‌های دخیل با بحران در همدان برگزار شده گفت: در این دوره بیش از 30 مدیر از دستگاه‌های مرتبط آموزش‌های لازم را برای مقابله با بحران‌ها فراگرفتند.

رضایی افزود: بعد از طی این دوره آموزشی ستاد بحران شهرستان نیز جلسات مختلفی را تشکیل داده که وظایف هر دستگاه مشخص و محول شده است که دستگاه‌ها به صورت معین برای مقابله و مدیریت هر نوع بحران احتمالی آمادگی کامل دارند.

رضایی تصریح کرد: همچنین مراکز حساس در بخش‌های مختلف مشخص شده که این مراکز شامل مدارس، بیمارستان‌ها، نقاط پر جمعیت  مرکز شهر، بازار، مخازن آب، پمپ بنزین‌ها و... هستند که امیدواریم بتوانیم با مدیریت و برنامه‌ریزی به موقع از  واردآمدن خسارت‌های بالا در بحران جلوگیری و با آن مقابله کنیم.

رئیس جمعیت هلال احمر ملایر نیز با اشاره به برگزاری دوره «طرح خادم» در ملایر بیان کرد: دوره‌های آموزشی این طرح که یک طرح کشوری است در راستای مقابله با بلایای طبیعی از سال گذشته در ملایر شروع شده است.

 

حسن آبخو اظهار کرد: «طرح خادم» با هدف ارائه خدمات ایمنی امداد و نجات به مردم در مقابله با زلزله اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: اجرای این طرح در مرحله اول در سال گذشته برای 600 خانوار ملایری رقم خورد که در این زمینه مربیان و داوطلبان هلال احمر با مراجعه حضوری به درب منازل آموزش‌های امدادی لازم شامل پناه گیری در مقابل زلزله، کار با کپسول آتشنشانی، ایمنی در برابر زلزله و سایر موارد ایمنی... را به خانوارها آموزش دادند.

وی با اشاره به اجرای مرحله دوم «طرح خادم» در سال جاری افزود: این طرح برای چند نقطه شهر ملایر اجرا شد که این نقاط از میدان امام تا میدان آزادی، میدان آزادی تا خیابان شهید بهشتی و از آنجا تا میدان استاندارد و از میدان استاندارد تا میدان امام بود، که حدود 7 هزار خانوار را در بر می‌گرفت، اما به علت همکاری نکردن خانواده‌ها با مربیان و داوطلبان هلال احمر تنها طرح آموزشی برای 2 هزار و 500 خانوار اجرا شد.

رئیس جمعیت هلال احمر ملایر با اشاره به اینکه این آموزش‌ها برای مردم بسیار مفید و ضروری است، گفت: در صورت تامین بودجه مورد نیاز مراحل بعدی طرح نیز برای سایر نقاط این شهر اجرا خواهد شد.

وی اجرای «طرح دادرس» در 38 مدرسه و آموزش بیش از یک هزار دانش آموز، اجرای مانور زلزله در مدارس وخانه سالمندان و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف را از اقدمات اجرایی مجموعه تحت مدیریتش در راستای مقابله با بحران ها برشمرد.

آبخو  با تأکید بر اینکه یکی از برنامه‌های جمعیت هلال احمر در مقابله با بحران بحث آموزش همگانی است، افزود: برگزاری برنامه‌های آموزشی در مرکز جوانان هلال احمر، برگزاری دوره‌های آموزشی در دانشگاه‌ها، هیات کوهنوردی و... نیز در حال انجام است.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز  برای آموزش و آگاه سازی بیشتر علاقمندان، دوره‌های آموزشی امداد و نجات برگزار می‌شود، گفت: این دوره ها شامل طرح خادم،  دوره آموزشی 22 ساعته، کمکهای اولیه،  مهارتهای داوطلبی، تکمیلی امداد و نجات و سایر موارد با ارائه گواهی نامه معتبر در مرکز هلال احمر واقع در مدرسه سرگرد بیات قدیم مقابل آموزشگاه کاج برگزار می‌شود.

وی افزود: علاقمندان می‌توانند برای ثبت نام و استفاده از این کلاس‌ها همه روزه به این مرکز مراجعه نمایند.

دبیر ستاد بحران شهرستان ملایر نیز با اشاره به بارش برف سنگین طی سال گذشته و مشکلات به وجود آمده در آن بحران برای شهرستان و مردم و خسارت‌های وارده، اظهار کرد: بعد از بارش سنگین برف سال گذشته حساسیت ها نسبت به بحران بیشتر شد و مسئولان شهرستان برنامه ریزی ها و جلسات متعددی را در راستای مقابله با بحران‌های احتمالی برگزار کرده‌اند.

محمد فارسی بیان کرد:  در راستای مقابله با بحران ضرورت دارد با توجه به امکانات موجود و دسترسی به آنها  طبق استانداردها اولویت بندی‌ها را انجام دهیم.

وی افزود: در راستای مدیریت بحران‌های احتمالی و بکارگیری راهکارهای مقابله با آنها شامل، زلزله، سیلاب، اتش سوزی و ... در  بازار، مسکن مهر و... چهارده کارگروه شکل گرفت که تعدادی ازاین کارگروه‌ها فعال شده‌اند.

فارسی گفت: در این راستا هر اداره مسئولیت یک کارگروه را بر عهده دارد که در جلسات ستاد بحران وضعیتها بررسی و راهکارهای لازم برای مقابله ‌با بحران ارائه می‌شود.

وی افزود: اجرای طرح «اسکان اضطراری» در مواقع بحرانی بسیار مهم است که در این زمینه مناطق اسکان اضطراری در شهر ملایر شناسایی و اولویت بندی شده اند.

فارسی با اشاره به جلسه کارگاه آموزشی برای مدیران  ستاد بحران در استان افزود:  این جلسات به صورت فشرده برگزار شد و مدیران راهکارهای لازم را آموزش دیدند.

وی گفت: مقاوم سازی منازل و واحدهای مسکونی و تجاری به ویژه در مناطق روستایی می‌تواند از بروز خسارت های فراوان جلوگیری کند.

دبیر ستاد بحران شهرستان ملایر گفت: بعد از اتفاقات و زلزله های اخیر در کشور، در شهرستان آسیب شناسی انجام شده و حوزه‌های مختلف مناطق آسیب پذیر شناسایی شدند.

وی با اشاره به اینکه بحران‌ها و حوادث بدون خبر قبلی می‌آیند، گفت: توصیه می‌شود کشاورزان به ویژه افرادی که گلخانه دارند و... نسبت به بیمه کردن محصولات خود و همچنین واحدهای نیازمند برق  از جمله دامداری‌ها نسبت به خرید ژنراتور اقدام کنند تا در صورت بروز بحران و حادثه دچار آسیب نشوند.

در پایان باید گفت؛ همان گونه که بارها بیان شده است «حادثه هیچگاه خبر نمی کند» و مردم با ایمن سازی محیط سکونت و فراگیری آموزش های لازم برای مقابله با بحران های احتمالی  می توانند نقش مهمی در برابر اینگونه خطرات ایفا نمایند.

توجه مسئولین به امکانات و تجهیز و به‌روزرسانی وسایل امداد رسان و آمادگی در برابر حوادث احتمالی نیز در این راستا بسیار مؤثر است.

 

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار