پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع
فرمانداری ویژه ملایر

11. بهمن 1396 - 12:40   |   کد مطلب: 25428
قریب سه سال پیش بود که بعد از رایزنی‌های اولیه کلنگ احداث ساختمان اورژانس بیمارستان امام حسین(ع) ملایر به زمین زده شد و عملیات اجرایی آن آغاز گردید اما همز خبری از افتتاح آن به گوش نمی رسد.

به گزارش ملایری‌ها؛ از آنجا که اورژانس فعلی این بیمارستان به دلیل فرسوده شدن و مراجعات بسیار، پاسخگوی نیاز مردم نبود، مقرر شده بود تا از محل موقوفات مرحوم سیف‌الدوله مرکز اورژانس مجهزی شامل بخش‌های بستری، تزریقات، اتاق عمل، اتاق استراحت پزشک، معاینه، سوختگی، اتاق ایزوله و سالن انتظار است و  دندانپزشکی، چشم پزشکی، اتاق عمل، جراحی داخلی، اطفال، ارتوپدی، پارکینگ و... ساخته شود.

احداث اورژانس جدید طی مدت یک تا دو سال و افتتاح فاز نخست آن در سال دوم!! از دیگر وعده‌های داده شده در هنگام کلنگ‌زنی این طرح بود.

کلنگ ابتدایی این طرح در زمان فرمانداری مصطفی آزادبخت و ریاست اوقاف حجت الاسلام و المسلمین مرتضی عزیزی در اسفند ماه سال 93 به زمین زده شد و پس از گذشت 20 ماه و در زمان فرمانداری عبدالعظیم رضایی و ریاست اوقاف حجت الاسلام و المسلمین حسین قبادی بار دیگر بیان شد که عملیات اجرایی این اورژانس آغاز شد.

از زمان ابتدای کلنگ‌زنی اورژانس بیمارستان امام حسین(ع) تاکنون 2 فرماندار، دو نماینده مجلس و 4 رئیس اوقاف و امور خیریه در شهرستان تغییر کرده‌اند اما اوضاع این اورژانس تغییر چندانی نکرده است!

در دی ماه سال 95 نیز که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آیین تجلیل از خیران سلامت ملایر بیان کرد که ساخت و تکمیل اورژانس، در اولویت طرح های بهداشتی و درمانی شهرستان ملایر قرار دارد و اظهار امیدواری می‌نمود سال آینده این طرح مهم مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

در آن روزها به گفته رئیس وقت اداره اوقاف شهرستان ملایر این اورژانس با هدف اجرای نیت مرحوم شادروان سیف‌الدوله در خصوص ساخت بیمارستان 12 تختخوابی، با توجه به اشباع شدن ساخت بیمارستان در ملایر  قرار شد به ساخت اورژانس تغییر کاربری بدهد و اورژانس تخصصی  با اعتباری بالغ بر یک و نیم میلیارد تومان ساخته شود و بنا بود که اداره اوقاف در امور اجرایی دخالتی نداشته و هزینه ساخت این اورژانس را پرداخت کند.

اما از همه این وعده ها مدت زیادی گذشته است و این اورژانش تا به امروز بنا به گفته مسئولین تنها 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر در این باره به خبرنگار ما گفت:  با توجه به اینکه قرار بود هزینه‌های ساخت اورژانس جدید بیمارستان امام حسین(ع) ملایر  به مبلغ یک و نیم میلیارد تومان از سوی  اداره اوقاف و امور خیریه ملایر تامین شود که اوقاف به تعهدات خود عمل نکرد.

محسن ترکاشوند افزود: ساخت پروژه از اول فروردین ماه امسال به دلیل عدم پرداخت هزینه به پیمانکار تعطیل شد و اوقاف مطالبات پیمانکار را پرداخت نکرده است.

وی اضافه کرد: شبکه بهداشت و درمان ملایر نیز به ناچار موضوع را از طریق وزارت بهداشت و درمان دنبال کرد و قرار است که پروژه با پیگیری و تأمین اعتبار ازسوی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه پیدا کند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر با بیان اینکه اوقاف تنها حدود 300 میلیون تومان پول در این زمینه هزینه کرده است، گفت:  اوقاف برخی موانع و مشکلات را مطرح کرد، که مانع از ادامه روند ساخت و پرداخت میزان اعتبار تعهد شده بود.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی حدود 2 میلیارد تومان برای ادامه ساخت اورژانس در نظر گرفته است، تصریح کرد: ساخت اورژانس به زودی از سر گرفته می‌شود.

ترکاشوند  با اشاره به اینکه پروژه اورژانس یک پروژه هزینه بر بوده و نیازمند کمکهای خیران و اوقاف است، افزود: اوقاف باید مساعدت لازم را در روند ساخت اورژانس داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تا ساخت کامل اورژانس بیش از 8 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: در صورت مساعد بودن هوا و شرایط جوی و تأمین اعتبار فاز اول اورژانس طی 10 تا 11 ماه آینده به پایان می‌رسد.

وی تصریح کرد: این اورژانس در 4 طبقه شامل بخش‌های مختلف اداری، درمانی، محل استراحت و اقامت پزشکان، درمانگاه و کلینیک تخصصی پزشکان و بخش‌های بستری، تزریقات، اتاق عمل، معاینه، سوختگی، اتاق ایزوله و سالن انتظار، دندانپزشکی، چشم پزشکی، جراحی داخلی، اطفال، ارتوپدی، پارکینگ و.. خواهد بود.

وی اظهار امیدواری کرد؛ فاز اول آن در زمان مقرر ساخته شود و در اختیار مردم قرار گیرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر دراین‌رابطه اظهار کرد: با توجه به نیت واقف مرحوم سیف الدوله در راستای ساخت بیمارستان با توجه به اینکه بیمارستان امام حسین(ع) ملایر نیازمند اورژانس است قرار شد مبلغ یک و نیم میلیارد تومان برای ساخت اورژانس این بیمارستان از سوی اوقاف در راستای اجرای نیت واقف هزینه شود.

حجت‌الاسلام ابوذر عباسی گفت: با توجه به تشکیل جلسات متعدد اداره اوقاف و امور خیریه با مسئولان بهداشت در راستای رفع مشکلات اسناد مالی ارائه شده از سوی بهداشت و درمان، این اسناد مورد تایید واحد فنی قرار نگرفته است.

وی گفت: به دلیل عدم تایید اسناد، اوقاف نتوانسته اعتبار تعهد شده را برای ساخت این اورژانس به بهداشت و درمان شهرستان پرداخت کند.

حجت‌الاسلام عباسی تصریح کرد: اوقاف دغدغه دارد  که هر چه سریعتر این اعتبار را برای ساخت این اورژانس هزینه کند و این در صورتی است، که اسناد مربوطه تایید و به روز شود.

وی  با بیان اینکه در حال حاضر نیز این اداره بیش از 300 میلیون تومان  را برای ساخت اورژانس بیمارستان امام حسین(ع) به پیمانکار پرداخته کرده است، افزود: ما آمادگی این را داریم در صورت رفع مشکلات اسناد همکاری لازم را برای ساخت اورژانس داشته باشیم.

رئیس مجمع خیرین سلامت ملایر نیز با بیان اینکه پروژه اورژانس یک طرح عظیم است که برای ساخت و تجهیز آن نیازمند اعتبار بالایی است، بیان کرد: ضرورت دارد، اوقاف  به تعهدات خود در این زمینه عمل کند.

دکتر عباس آذرهمایون با اشاره به اینکه اسناد ما از سوی بهداشت مشکلی ندارد و صورت وضعیت نیز برای ما آمده و مشکلی نداریم گفت: اوقاف نباید به بهانه‌های مختلف از دادن اعتبار برای ساخت اورژانس صرف نظر کند.

وی با بیان اینکه شهرستان ملایر از نظر وقف و وجود واقفان خیر اندیش جایگاه بالایی را در کشور دارد، تأکید کرد: اوقاف باید با توجه به نیت واقف در بخش درمانی بیشتر ورود پیدا کند.

وی ضمن قدردانی از حمایت و مساعدت اداره اوقاف و امور خیریه ملایر برای رفع موانع موجود بر ادامه ساخت اورژانس توسط این اداره تاکید کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم برای خرید تجهیزات این اورژانس در آینده از ظرفیت خیرین بخش سلامت  کمکهای لازم را بگیریم.

آنچه که مسلم است ساخت این اورژانس در ایستگاه وعده‌ها و تعهدات متوقف شده است و هر روز روند ساخت اورژانس ملایر پیچیده‌تر می‌شود.

ورود نمایندگان مجلس شورای اسلامی و انجام رایزنی‌های لازم با سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این میان می‌تواند اثرگذار باشد.

در پایان بیان این نکته نیز ضروری بوده که در چارچوب طرح تحول نظام سلامت، شهر ملایر به‌عنوان پایلوت جنوب استان قرارگرفته و اورژانس ملایر مرکز اورژانس غرب کشور شده است و این در حالی است که با توجه به تجهیزات موجود و شلوغی مرکز اورژانس ملایر امکان پاسخگویی به‌تمامی مراجعات نبوده و احداث اورژانس یک امر ضروری بوده و باید محقق شود و نیازمند ورود جدی‌تر مسئولین می‌باشد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار