فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع

18. اسفند 1397 - 8:53   |   کد مطلب: 26468
وجود عناصر شیمیایی بالا در آب شرب «علی‌آباد دمق» به عنوان بزرگترین و پرجمعيت‌ترین روستای ملایر، باعث شده مردم دو سال آب خود را از قنوات و چشمه‌ها تأمين كنند، البته قرار شده برای مهرماه سال آینده پروژه آب سالم اين روستا آماده شود.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از فارس؛ بیش از دو سال است مردم روستای علی‌آباد دمق به عنوان یکی از بزرگترین و پرجمعیت‌ترین روستای این شهرستان با مشکل آلودگی آب شرب مواجه هستند.

تقریبا دو سال پیش بود مردم این روستا متوجه آلودگی آب شدند که با تلاش کارشناسان و انجام آزمایش توسط اداره آب و فاضلاب روستایی مشخص شد در آب روستا عناصر شیمیایی موجود بیش از حد نرمال بوده و آب لوله‌کشی منازل برای شرب مناسب و قابل استفاده نیست.

 با این وجود این آب در حال حاضر برای مصارف غیر شرب قابل استفاده بوده و مردم روستا آب شرب خود را از طریق شیر داخل روستا که از قنوات و چشمه‌های روستا لوله‌کشی شده تامین می‌کنند، اما این امر نیز برای بسیاری از خانواده‌ها به دلیل مسافت و دور بودن شیرهای داخل روستا مشکل‌ساز شده است.

در فصول سردی مانند زمستان بسیاری از خانواده‎ها برای تامین آب شرب به دلیل سرما و برودت هوا و لیز بودن معابر و... دچار مشکل هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی ملایر در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه در حال حاضر از 208 روستای دارای سکنه شهرستان ملایر 134 روستا زیر پوشش شرکت آبفار هستند اظهار کرد: تامین آب و خدمات‌دهی مناسب به روستاییان از اولویت‌ها و برنامه‌های این اداره بوده است.

محمدرضا ترکاشوند با بیان اینکه روستای علی‌آباد دمق یکی از بزرگترین روستای شهرستان ملایر با جمعیت بالاست افزود: بیش از 10 سال است که مردم این روستا از آب لوله‌کشی سالم زیر نظر این شرکت برخوردار بوده‌اند.

وی با بیان اینکه اواخر سال 95 توسط شورای اسلامی و دهیاری آلودگی آب روستا به ما اطلاع داده شد گفت: در این راستا بلافاصله کارشناسان این شرکت برای بررسی و آزمایش آب اقدام کردند که متوجه شدیم که آرسنیک آب بیش از حد نرمال بوده و آب لوله‌کشی روستا برای شرب مناسب نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی ملایر با بیان اینکه برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی از مهمترین عوامل در آلودگی آب به عناصر شیمیایی است گفت: معمولا آب‌ها دارای عناصر شیمیایی هستند اما زمانی که این مواد از حد نرمال بگذرد برای شرب قابل استفاده نیست.

وی با بیان اینکه در راستای رفع مشکل به صورت موقت اقدامات لازم صورت گرفت تصریح کرد: در این زمینه  با همکاری شورا و دهیاری به دنبال جایگزینی برای آب شرب روستا بودیم که با توجه به وجود قنوات روستا و آب شرب مناسب و سالم این قنوات برای شرب، این قنوات را احیا کردیم.

ترکاشوند ادامه داد: با شستشوی مخازن حدود 4 تا 5 هزار متر لوله‌کشی در سطح روستا از طریق قنوات سر چمن و کوزه‌کنان و یک قنات دیگر انجام شد.

وی با بیان اینکه 50 عدد شیر آب از طریق لوله‌کشی قنوات بین فاصله 100 تا 200 متر در تمام نقاط روستا انجام شد گفت: تاکنون سه قنات احیا شده و از طریق آب این قنات‌ها آب شرب مردم تامین می‌‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی ملایر با بیان اینکه فعلاً این آب جوابگوی مصارف شرب مردم است افزود: در فصول تابستان و پاییز نیز شاهد کمبود آب در مناطق روستایی بودیم که از طریق تانکر سیار آبرسانی انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: برای مدارس نیز با همکاری آموزش و پرورش تانکر آب تامین شده که مدارس روستا مشکل آب نداشته باشند.

ترکاشوند با بیان اینکه برای احداث چاه جدید اقدامات لازم انجام شده است گفت: با توجه به اینکه در محل‌ نزدیک روستا حفر چاه به دلیل مشکل آلودگی و عناصر شیمیایی آب ممکن نبود تصمیم بر این گرفتیم از محل روستاهای پایین‌تر حفر چاه برای صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ایجاد یک مجتمع آبرسانی برای 10 روستا پیگیری و در دستور کار قرار گرفت تصریح کرد: در این زمینه دو چاه حفر شده و با توجه به اینکه یک پیمانکار در حال انجام است طبق قول مدیرعامل شرکت تا مهرماه سال آینده آب لوله‌کشی سالم به دست مردم روستا خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی ملایر با بیان اینکه برای احداث مجتمع آبرسانی تعداد 10 روستای بخش جوکار نیازمند بیش از 10 میلیارد تومان است گفت: این مجتمع در صورت تامین اعتبارات طی سال‌های آینده احداث می‌شود.

بخشدار جوکار نیز با بیان اینکه مشکل مردم روستای علی‌آباد دمق برای همه مسوولان قابل پیگیری بوده و نمایندگان ملایر نیز به جد پیگیر هستند گفت: با توجه به اینکه غلظت بیش از حد این ماده در آب زیاد بود و قابل شرب نبود ما در اطراف روستا محلی مناسبی را برای حفر چاه پیدا نکردیم.

فرهاد جهانیان با اشاره به اینکه مطالعه چهار تا مجتمع آبرسانی در شهرستان ملایر انجام شده افزود: یکی از این مجتمع‌ها واقع در دهستان المهدی بوده که مجوز آن گرفته شده و او در اولویت قرار دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به منظور آبرسانی به علی‌آباد دمق اقدامات لازم در حال انجام است تصریح کرد: تعداد سه چاه حفر شده و مطالعه و تصویربرداری برای چاه‌ها و خط انتقالی به زودی انجام و برای مهرماه سال آینده پروژه آب علی‌آباد آماده می‌شود.

بخشدار جوکار با اشاره به اینکه جمعیت این روستا طبق سرشماری سال 95 بیش از 3 هزار نفر بوده گفت: این روستا با فاصله 35 کیلومتری از شهر ملایر و در بخش جوکار واقع شده است.

وی با بیان اینکه علی‌آباد دمق به عنوان یکی از روستاهای بزرگ ملایر دارای امکانات و خدمات مختلف از جمله خانه بهداشت و درمانگاه، خدمات برق، گاز، تلفن و اینترنت، راه‌های آسفالته، بهسازی معابر و... است خاطرنشان کرد: امیدواریم با رفع مشکل آب روستا بتوانیم خدمات‌دهی مناسبی به مردم فهیم این روستا داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار