نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

8. مرداد 1398 - 16:59   |   کد مطلب: 27139
شهر زنگنه یکی از شهرهای کوچک در شهرستان ملایر است که نه تنها بیکاری وجود ندارد بلکه از روستاها و شهرهای اطراف نیز برای سرمایه‌گذاری در این هر حاضر می‌شوند.

به گزارش ملایری‌ها؛ اگر در فصل بهار و تابستان با خودرو از سمت پایتخت کشور و به سمت ملایر حرکت کنیم در ۲۵ کیلومتری شهر ملایر به شهر کوچک و سرسبز برخورد می‌کنیم که سرسبزی و باغ‌های متعدد آن نظرمان را جلب می‌کند، شهری که به شکوفه‌ها و باغ‌های آلبالو معروف است و جزء معدود شهرهای کشور است که علاوه بر اینکه بیکار ندارد درآمد مردمان آن نیز مناسب است.

سوغات سراهای متعدد در این شهر نیز بسیار قابل توجه است و در این سال‌ها مسیر توسعه در زنگنه سرعت قابل‌توجهی گرفته است.

در طی سال‌های اخیر اجرای پروژه‌های عمرانی در این شهر شتاب خاصی گرفته و به همت شهرداری این شهر سرعت به سمت توسعه پیش می رود.

محور اصلی تردد به سمت غرب کشور و کرمانشاه از داخل این شهر می‌گذرد و با توجه به افزایش تردد ایجاد زیرگذر یکی از نیازهای اصلی این شهر بوده است که به همت شهرداری این شهر عملیات اجرایی این پروژه در هفته دولت سال ۹۷ آغاز شد.

شهاب‌الدین تقوی شهردار زنگنه با اشاره به آخرین وضعیت این پروژه اظهار داشت: این زیر گذار و پل به پیشنهاد امام جمعه شهر ملایر بهنام زکات نام‌گذاری شده و اکنون نزدیک ۹۰ درصد پیشرفت داشته است.

شهردار زنگنه گفت مردم روستا بیشتر در بالادست شهر زندگی کرده و با توجه اینکه شغل اصلی اهالی شهر زنگنه دامداری و باغداری و کشاورزی است و بیش ا ز ۶۰ درصد کارهای آنان در سمت دیگر شهر قرار داشته که برای حضور در آن باید از عرض ۶۰ متری جاده عبور کرده که بسیار خطرناک بود.

وی افزود: در راستای حل این مسئله در سال ۹۷ علی‌رغم اینکه ز وضعیت شهرداری زنگنه اصلاً خوب نبود و اما کلنگ این پروژه زده شد و فکر نمی‌کردیم بتوانم این پروژه را اجرایی کنیم.

تقوی گفت: این پروژه بسیار مهم بوده و در جاده با عرض ۱۱ متر و به عمق ۸ متر حفاری‌شده انجام‌شده و امکان هر مشکلی وجود داشت سعی کردیم و پل استاندارد اجرایی کنیم.

وی عرض نهایی زیرگذر را ۶ متر و طول ۶۰ متر عنوان کرد و گفت: با اجرای این پروژه دو خودرو به راحتی تردد می‌کنند.

شهردار با مسائل پیش‌آمده در بارندگی‌ها ابتدای سال اشاره و بیان کرد: سیلاب اخیر بخشی از جاده از آب گرفت و برای حل این مشکل در این زیرگذر یک کانال فاضلاب طراحی شده است.
زیرگذر زکات شهر زنگنه در هفته دولت افتتاح می‌شود

وی گفت: اگر می‌خواستیم این طرح را با جزئیات اداره راه‌کار کنیم بیش از ۲۵ میلیارد ریال هزینه برای ما داشت که با توجه به اینکه ناظر و مدیر اجرایی خودم است با مسئولیت خودم این را شروع کرده و دال‌ها را پیش‌ساخته اجرایی کردیم.

تقوی گفت: اگر می‌خواستیم این دال‌ها را در محل اجرایی کنیم مجبور بودیم ۲۸ روز صبر کنیم بعد بارگذاری کنیم و با توجه به وضعیت تردد نه فرصت بود و زمان و همه دال‌ها پیش‌ساخته استفاده شد که با جزئیات دقیق تر در محل دیگر ساخته‌شده و حمل شده‌اند و در محل پروژه اجرایی شد.

وی پیشرفت این پروژه را ۹۰ درصد عنوان کرد و گفت: فاز اول این پروژه اواخر این ماه به اتمام می‌رسد و در هفته دولت افتتاح می‌شود.

شهردار زنگنه گفت: در فاز اول تردد برای افراد و دام آماده می‌شود و برای تردد وسایل نقلیه مانع کانال کشاورزی وجود دارد.

وی افزود: که با توجه به وجود کانال کشاورزی در حال حاضر نمی‌توان آب را قطع کرد و در اولین فرصت نیز آن ادامه پروژه اجرایی می‌شود.

تقوی پیمان این پروژه را ۷۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: برای صرفه‌جویی در هزینه از نیروهای شهرداری در اجرای پروژه استفاده شده است.

وی استفاده از سنگ‌های باغ‌های قپانوری را نیز یکی دیگر از عوامل صرفه‌جویی در این پروژه عنوان کرد و گفت: برای حمل و خرید سنگ از معدن هزینه‌های زیادی باید به پروژه تحمیل می‌شد و برای این مسئله با توجه به اینکه زمین‌های کشاورزی در روستای قپانوری سنگلاخی بوده و کشاورزان سنگ‌ها را از زمین جمع‌آوری می‌کنند و را به محل پروژه حمل کردیم پشت پل ریخته‌ایم و هم کار مردم راه افتاده است و هم کار خودمان پیش‌رفته و حدود یک صد میلیون تومان صرفه‌جویی شده است.

تقوی هزینه نهایی پروژه را یک میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این پروژه در هفته دولت ۹۷استارت خورد در هفته دولت امسال افتتاح می‌شود.

وی با اشاره ره وضعیت بودجه شهر زنگنه بیان کرد: بودجه شهرداری‌ها را به نسبت سرانه جمعیت داده و بودجه این شهر در سال گذشته ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده است.
شهردار زنگنه تاکید کرد: در ۵ سال گذشته در تفریق بودجه ۷۰ درصد در بحث عمرانی و ۳۰ درصد جاری مصرف شده است.

وی گفت: امسال در شهر زنگنه ۴۰۰ میلیون تومان برای جدول‌گذاری هزینه شده است و همه کوچه‌های زنگنه نیز با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان آسفالت‌ریزی می‌شود و در هفت دولت بیش از دو میلیارد تومان افتتاح پروژه داریم.

تقوی گفت: زمانی در شهرداری زنگنه برای ۱۵ میلیون هزینه نگرانی وجود داشت اما اکنون پروژه‌های میلیاردی انجام می‌شود و آن نگرانی‌ها امروز وجود ندارد.

وی به فعالیت ۱۰۰ سوغات سرا در زنگنه اشاره کرد و گفت: هدف اصلی ما در شهر زنگنه رونق اقتصادی و توسعه شهر است شهرداری از این واحدها درآمد خاصی ندارد.

شهردار زنگنه به فعالیت ۶ رستوران و تالار در زنگنه اشاره کرد و گفت: تا آنجا که در توانمان باشد به ادارات خدمات رسان کمک می‌کنیم تا شهر توسعه پیدا کند.

وی به وضعیت اشتغال در این هر نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیت کشاورزی و باغداری در زنگنه نه تنها بیکاری وجود ندارد بلکه از روستاها و شهرهای اطراف نیز برای سرمایه‌گذاری در این هر حاضر می‌شوند.

اگر این روزها گذرتان به شهر زنگنه افتاد حتماً از محصولات باغی آن خریداری کنید چرا که آلبالو بومی این منطقه بی‌نظیر است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار