نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

28. فروردين 1399 - 8:55   |   کد مطلب: 28231
با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس آموزش مجازی و از راه دور آغاز شد اما در این ین بسیاری از دانش اموزان به برنامه های آنلاین دسترسی ندارند.

به گزارش ملایری‌ها؛ از آغاز اسفندماه و با توجه به  شیوع ویروس کرونا مدارس کشور تعطیل هستند و این مسئله باعث شده که یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها بحث وضعیت تحصیلی دانش آموزان خود باشد.

بسیاری از مدارس کار آموزش را از همان روزهای ابتدایی تعطیلی در فضای مجازی آغاز کردند و هر مدرسه و معلمی دریکی از شبکه‌های اجتماعی کار آموزش را دنبال می‌کرد.

رسانه ملی هم از ابتدای تعطیلات آموزش دروس مختلف را از طریق شبکه‌های مختلف آغاز کرد که دانش آموزان بتوانند از راه دور آموزش‌های  کتاب‌های درسی را  فراگیرند.

طولانی شدن تعطیلی باعث شد که  وزارت آموزش‌وپرورش نیز د راستای همین امر به دنبال ایجاد سامانه‌ای مستقل و مخصوص به نام شبکه اجتماعی  شاد باشد و  وعده آغاز به کار این برنامه مجازی را در نیمه فروردین داد،  اما در روزهای پایانی فروردین برنامه شاد آغاز به کارکرد.

جدا از تأخیر به‌کارگیری این برنامه نحوه اتصال دانش آموزان به آن نیز با مشکلاتی همراه بود و شلوغی و ترافیک بالای حضور دانش آموزان باعث قطع‌ووصلی فراوان این سامانه می‌شد.

تمامی مدارس باید به این سامانه متصل شده تا کار آموزش دانش آموزان انجام شود اما یکی از اصلی‌ترین مسئله‌ها در این برنامه‌ریزی آموزش از راه دور نحوه دسترسی دانش آموزان به این برنامه است.

اصلی‌ترین نیاز برای دسترسی به این برنامه داشتن اینترنت است اما سؤال اصلی این است که چند درصد دانَ آموزان به این اینترنت دسترسی دارند؟

در شهرستان ملایر با توجه به وجود بیش از 200 روستا یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها در راستای آموزش مجازی و از راه دور در این روستاها دسترسی  به اینترنت است و باید پرسیدد آیا تمامی دانش آموزان می‌توانند از این برنامه‌های آنلاین بهره‌مند شوند.

در کنار عدم دسترسی به اینترنت موضوع دیگر بحث وضعیت معیشتی خانواده‌ها است و باید گفت آیا دهک‌های پایین جامعه ابزار و امکانات لازم برای دسترسی به آموزش مجازی رادارند یا نه؟

مسئله دیگر در نظر گرفتن برنامه جایگزین برای کسانی است که به این آموزش‌های آنلاین  دسترسی ندارند و باید پرسید آموزش‌وپرورش چه تدبیری برای این افراد اندیشیده است؟

برای پاسخ به این سؤالات و آخرین وضعیت آموزش مجازی و از راه دور با دو تن از میران آموزش‌وپرورش شهرستان گفت‌وگویی داشته‌ایم.

* دسترسی بیش از 70 درصد دانش موزان ملایر به آموزش مجازی و غیرحضوری

هادی سلگی مدیر آموزش‌وپرورش ملایر در گفتوگو با خبرنگار ما با اشاره به وضعیت آموزش غیرحضوری  و مجازی  در ملایر بیان کرد: از ابتدای فراگیری کرونا و تعطیلی مدارس موضوع آموزش مجازی در دستور کار مدارس این شهر قرار گرفت.

وی افزود: مدارس ملایر از هفته‌های اول تعطیلی کار تدریس غیرحضوری و مجازی  را شروع کرده و از بسیاری از سرفصل‌های در حال آموزش در رسانه ملی جلوتر هستند.

مدیر آموزش‌وپرورش ملایر  با اشاره به حضور تمامی معلمین برای تدریس در دروس اشاره کرد و گفت: همکاران فرهنگی تمام تلاش خود را برای آموزش به دانش آموزان انجام داده تا از تحصیل جا نمانند.

 وی به دسترسی بیش از 70 درصد از دانش آموزان ملایری به آموزش غیرحضوری و مجازی اشاره کرد و گفت: در بررسی‌های انجام‌شده این آمار به‌دست‌آمده است.

سلگی گفت: با توجه به اینکه بیشتر جمعیت دانش آموزان ملایری شهری هستند درصد بالایی از دانش آموزان به آموزش‌های غیرحضوری دسترسی دارند.

وی بابیان اینکه آموزش‌های غیرحضوری و مجازی نیازمند همکاری بیشتر خانواده است، تصریح کرد: در دوره ابتدایی میزان استقبال خانواده‌ها از آموزش آنلاین از سایر دوره‌ها بیشتر است.

مدیر آموزش‌وپرورش ملایر گفت: در دوره متوسطه نیاز است خانواده‌ها توجه بیشتری به آموزش مجازی داشته باشند و تمام تلاش ما استفاده حداکثری دانش آموزان از این نوع آموزش است.

وی به تحصیل 38 هزار دانش‌آموز در کل مدارس شهر ملایر اشاره کرد و گفت: از این میزان 32 هزار دانش‌آموز در مدارس شهری تحصیل می‌کنند جمعیتی حدود 15 درصد دانش آموزان در مدارس روستایی تحصیل می‌کنند.

سلگی با اشاره به توزیع بسته‌های آموزشی در بین دانش‌آموزانی که به اینترنت دسترسی ندارند، بیان کرد: در روستاهای که دسترسی به اینترنت برای دانش آموزان امکان‌پذیر نبوده جزوه  و سی‌دی‌های آموزشی توزیع‌شده است.

 

70 درصد دانش آموران جوکار به آموزش‌های مجازی دسترسی داشته‌اند

 

علیرضا صدرا مدیر آموزش‌وپرورش منطقه جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به وضعیت به آموزش مجازی و غیرحضوری در مدارس منطقه جوکار بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس از همان ابتدا تدریس مجازی دروس آغاز شد.

وی افزود: با توجه میزان دسترسی و حضور دانش آموزان در کلاس‌های آنلاین بیش از 70 درصد به این آموزش‌های مجازی دسترسی داشته‌اند.

صدرا به راه‌اندازی سامانه "شاد" اشاره کرد و گفت: با شروع به کار این سامانه   100 درصد مدارس منطقه جوکار وارد آن شده‌اند و مدیران مدارس و فرهنگیان در آن حضور دارند.

وی با اشاره به مشکلات دسترسی به سامانه شاد بیان کرد: عدم دسترسی دانش آموزان به اینترنت و مشکلات شلوغی سایت ازجمله مهم‌ترین دلایل این مسئله بوده است.

مدیر آموزش‌وپرورش منطقه جوکار  بیان کرد: با توجه به اینکه نزدیک به 30 درصد از دانش آموزان به آموزش‌های مجازی و غیرحضوری دسترسی نداشته‌اند، فرهنگیان تمام تلاش خود را برای دور نماندن دانش آموزان از آموزش انجام  داده‌اند.

*تمامی مدارس در سامانه شاد فعال‌شده‌اند

 

وی به توزیع بسته و سی‌دی‌های آموزشی در بین این قشر از دانش آموزان اشاره کرد و گفت:  اکثر روستاهای بخش جوکار به اینترنت دسترسی دارند و در برخی از روستاها اینترنت ضعیف است.

صدرا افزود:  در این بخش‌ها همکاران بسته‌های آموزشی،  سؤالات و سرفصل‌ها را به در بین دانش آموزان توزیع  و هفته بعدازآن بازخوردهای آن را می‌گیرند.

وی تأکید کرد: تمام تلاش ما این است آموزش را تعطیل نکنیم و کسانی که دسترسی نداشته معلمان سعی در پیگیری وضعیت تحصیلی آنان را داشته و گاها تلفنی نیز با دانش آموزان  تماس گرفته می‌شود.

مدیر آموزش‌وپرورش منطقه جوکار افزود: با توجه به اینکه برخی دانش آموزان نیز در فضای مجازی  فعال نیستند گاها آموزش‌های تلفنی نیز توسط همکاران به آنان داده‌شده است.

وی با اشاره به اینکه استقبال دانش آموزان ابتدایی از آموزش‌های مجازی و غیرحضوری بیشتر بوده است،  تصریح کرد:   آموزش‌وپرورش در حقیقت در دوره ابتدایی  فعال‌تر عمل کرده است.

وی بابیان اینکه کرونا باعث شد که هم همکاران ،  هم‌خانواده‌ها و  دانش آموزان بیشتر و بهتر با فضای مجازی و کارکردهای آن آشنا شوند، تأکید کرد: آموزش آنلاین  یکی از استفاده‌های صحیح از فضای مجازی بود که در این روزها   رایج شد است.

 

به گزارش ملایری‌ها؛ بر اساس اعلام مدیران آموزش‌وپرورش جوکار و ملایر نزدیک به 30 درصد از دانش آموزان به این شبکه اجتماعی شاد دسترسی ندارند و آموزش‌وپرورش قطعاً باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

پس از عادی شدن شرایط دانش آموزان به دو گروه کسانی که از آموزش‌های آنلاین بهره برده و کسانی که از این آموزش‌ها استفاده نکرده‌اند تقسیم می‌شوند و شاید بتوان گفت که در حق گروه دوم کم‌لطفی  شده است.

آموزش‌وپرورش وعده توزیع بسته‌های آموزشی در بین دانش‌آموزانی که دسترسی به برنامه‌های آموزشی آنلاین را ندارند داده است اما شنیده‌ها حاکی از عدم توزیع این بسته‌ها را دارد.

در شرایط کنونی نباید آموزش آنلاین باعث تقسیم دانش آموزان به دو گروه شود و آموزش‌وپرورش باید بستر لازم برای آموزش عادلانه را برای همه دانش آموزان فراهم کند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار