نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

27. دى 1399 - 19:28   |   کد مطلب: 29318
یک سال از معرفی ملایر به‌عنوان شهر جهانی منبت می گذرد اما برخی شیوع بیماری کرونا و برخی بی‌تدبیری‌ها در سطح کلان کشور کام هنرمندان ملایری فعال در این بخش را تلخ کرده است.

به گزارش ملایری‌ها؛ منبت یکی از اصلی‌ترین صنایع‌دستی ملایر است و افراد زیادی از دیرباز در دیار کریم‌خان با چکش و مغار بر روی چوب خشک نقش‌آفرینی می‌کنند.

امروز کمتر جایی در ایران وجود دارد که از حاصل دست هنرمندان ملایری بی‌خبر باشد و بسیاری از ایرانیان حاصل هنر دست ملایری‌ها بهره‌مند هستند.

مبل منبت ملایر رد کشور دارای جایگاه خاصی است و با تلاش‌های هنرمندان این صنعت و پیگیری مسئولین شهرستان ملایر نخست به‌عنوان پایتخت مبل منبت ایران معرفی شد و سال گذشته نیز پس از بازدیدهای مسئولین سازمان صنایع‌دستی جهانی به‌عنوان شهر جهانی منبت معرفی شد.

پس از معرفی ملایر به‌عنوان پایتخت و شهر ملی مبل منبت چندین جشنواره فروش ویژه برگزار شد و با پخش آیتم‌های تبلیغاتی از صداوسیمای ملی نام ملایر و مبلمان آن بیش‌ازپیش بر سر زبان‌ها افتاد.

تقریباً یک سال از معرفی ملایر به‌عنوان شهر جهانی منبتمی گذرد اما برخی شیوع بیماری کرونا و برخی بی‌تدبیری‌ها در سطح کلان کشور کمی کام هنرمندان ملایری را تلخ کرده است.

 

یدالله کریمی، رئیس هیئت‌مدیره بازار مبل ملایر در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به آخرین وضعیت تولید مبلمان در ملایر اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات در بحث تولید مبل ملایر نوسانات ارز است که ضربه بزرگی به این صنعت زده است.

وی افزود: قیمت ارز به‌شدت مواد اولیه تولید ما را تحت تأثیر قرار داده است و قیمت تمام‌شده مبل را بسیار بالا رفته و باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است.

رئیس هیئت‌مدیره بازار مبل ملایر با اشاره به اثرات شیوع بیماری کرونا بر تولید مبل نیز تصریح کرد: شیوه کرونا ضربه بزرگی به تولید مبلمان ملایر زد.

وی افزود: صنعت مبل ملایر به توریست وابسته است و با توجه به اینکه در این مدت مسافرت به ملایر انجام نمی‌شد درنتیجه فروش مبلمان نیز کاهش داشت.

کریمی بابیان اینکه تولیدکنندگان و نمایشگاه داران مبلمان در مدت شیوع کرونا بسیار متضرر شدند، تصریح کرد: محدود شدن مراودات تجاری و صادرات کالا نیز بر دیگر موارد ذکرشده افزوده شد و همه این‌ها ضربه مهلکی بر تولید مبلمان ملایر زدند.

وی برگشت ارز را یکی از مشکلات اساسی در بحث صادرات ملایر عنوان کرد و گفت: در سال‌های گذشته صادرات مبلمان به غنا انجام‌شده است اما همچنان درگیر برگشت ارز حاصل از فروش محصولات هستیم.

رئیس هیئت‌مدیره بازار مبل ملایر به برگزاری جلسات مختلف برای رفع مشکلات تولید با بیش از ۱۶ وزیر و معاونان رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: در این مدت شرایط کار سخت‌تر شده است.

وی بابیان اینکه با نوسانات قیمت ارز مواد اولیه مبلمان ملایر تا ۷۰۰ درصد گران شده است تصریح کرد: رایزن‌های اقتصادی سفارت‌خانه‌های ایران نقش بسزایی در کمک به تولیدکنندگان کشور دارند اما رایزن‌های اقتصادی در سفارت‌خانه‌های ما ضعیف هستند.

کریمی با اشاره به مشکل تأمین چوب بیان کرد: چوب درجه‌یک از گرجستان به قیمت ۴۰۰ دلار خریداری می‌شود اما نوسانات ارز باعث شده که قیمت آن بسیار بالا رود.

وی بیان کرد: مشکلات برای تولیدکننده بسیار زیاد شده است و عدنم ثبات قیمت باعث شده نتوان برنامه‌ریزی صحیحی کرد.

رئیس هیئت‌مدیره بازار مبل ملایر تأکید کرد: علی‌رغم همه مشکلات تلاش‌های فراوانی برای تولید مبل و منبت ملایر انجام‌شده است و رایزنی‌هایی با کشور عراق برای صادرات به این کشوران جام شده است.

وی افزود: با مجموعه فروشگاه اتکا نیز ارتباط‌گیری شده است تا محصولات مبل ملایر از طریق این فروشگاه زنجیره‌ای به فروش برسد.

کریمی راه‌اندازی سایت اینترنتی و بین‌المللی فروش محصولات مبل منبت ملایر را از دیگر اقدامات در راستای بهبود شرایط فروش عنوان کرد و گفت: این سایت اینترنت توسط یکی از بهترین شرکت‌های فعال کشور ساخته و بارگذاری شده است.

وی به حضور ۳۰ برند مبلمان ملایر در این سایت فروش اینترنتی اشاره کرد و افزود: در این سایت درگاه بانک کشاورزی قرار داده‌شده است و به دو زبان فعالیت خود را آغاز کرده است.

رئیس هیئت‌مدیره بازار مبل ملایر تصریح کرد: آیتم‌های خاصی برای تولیدکنندگان ازجمله خدمات پس از فروش در نظر گرفته‌شده و قیمت‌های به دلار و ریال در سایت درج‌شده است.

وی به آغاز دور جدید تبلیغات از صدا و سیای ملی اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌های بیژن شهبازخانی نماینده سابق مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی از ابتدای بهمن نیز تبلیغات تلویزیونی پخش می‌شود.

حجت السلام و المسلمین احد آزادی‌خواه، نماینده مردم مایر در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما بابیان اینکه جهانی شدن یک ظرفیت ویژه برای مایر است که باید به‌خوبی بهره برد، اظهار کرد: شبکه مدیریت مجموعه مبل و منبت با قوام بیشتری باید حرکت کند.

وی با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده با سازمان اتکا برای فروش مبلمان ملایر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای آن افزود: ظرفیت اتکا با سختی ایجادشده است و باید از آن به‌خوبی استفاده کرد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود: وارد شدن مبل ملایر به شبکه توزیع اتکا شود به معنی تولید دو برابر او اشتغال‌زایی بیشتر است که این اتفاق هنوز نیفتاده است و شبکه مدیریت باید جدی‌تر ورود پیدا کند.

وی تصریح کرد: منبت ملایر جهانی شده اما در حوزه‌های صنایع تکمیلی ازجمله پارچه مبلی، چوب ، چوب خشک‌کنی، رنگ و آموزشگاه‌ها کارنکرده بسیار است.

حجت‌الاسلام آزادی‌خواه با دعوت از سرمایه‌گذاران بری حضور در این بخش‌ها تصریح کرد: در حوزه‌های یادشده از فعالیت بخش اقتصادی استقبال شده و از آنان حمایت می‌شود و در امکانات و زیرساخت‌ها به آنان کمک می‌شود.

 

وی تأکید کرد: تولیدات منبت ملایر نیاید خلاصه به مبل شود و این هنر دستان ملایری‌ها این ظرفیت را دارد تا در غالب‌های گوناگون در بازار عرضه شود.

نماینده ملایر به توجه به منبت ریز تأکید کرد و گفت: یکی از اقدامات انجام‌شده در راستای بهبود تولید مبل منبت ملایر تشکیل انجمن صادرات کندگان مبلمان کشور با حضور نماینده مردم ملایر در مجلس و نماینده تولیدکنندگان ملایر در این انجمن است.

وی بیمه و سرمایه در گردش را از مهم‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان مبل در ملایر دانست و تصریح کرد: مجلس دولت را موظف به بیمه هنرمندان کرده است اما با توجه به کمبود منابع دولت توانسته این امر را عملی کند.

حجت‌الاسلام آزادی‌خواه بابیان اینکه برای رفع مشکلات سرمایه در گردش نیز اقدامات مختلفی انجام‌شده است، تصریح کرد: با توجه به تعامل انجام‌شده با معاون توسعه روستایی، مناطق محروم و عشایر رئیس‌جمهور به کسانی که در روستاها کارگاه‌های تولیدی مبل و منبت با تعداد ۵ نفر شاغل به بالا راه‌اندازی کنند تسهیلات با درصد سود پایین تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به مشکلات صادرات این محصول ملایر تصریح کرد: مبلمان با توجه به حجیم بودن دارای شرایط خاص برای صادرات است و کشورهای حوزه خلیج‌فارس بهترین مقصد برای صادرات این محصول هستند .

وی افزود: معاون اقتصادی وزیر خارجه نیز وعده تسهیل گری در امر صادرات را داده است.

به گزارش ملایری‌ها؛ اقتصاد مقاومتی به‌عنوان راه نجات اقتصاد کشور دانسته می‌شود که یکی از بندهای آن توجه به ظرفیت‌های بومی هر منطقه است.

ملایر با ۶۵ درصد سهم بسزایی در تولید مبلمان منبت کشور را دارد و بی‌شک حمایت همگانی از آن باعث رونق اقتصادی و شکوفا شدن اقتصاد ملایر می‌شود.

برگزاری جشنواره‌های مختلف در این سال‌ها و حمایت‌های بی‌نظیر از جانب مسئولین در امور مختلف رونق خوبی در تولید مبلمان ملایر داد اما شیوع کرونا و نوسانات ارز همچون سایر محصولات تولیدکنندگان در کشور باعث آسیب به این تولید بومی ملایر شده است.

تصمیم‌گیری‌های کلان در کشور باعث آسیب به کوچک‌ترین کارگاه‌ها در دورافتاده‌ترین مناطق را حاصل دارد و امید است مسئولین کشور همواره توجه به تولید را در اولویت قرار دهند.

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار