نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

1. بهمن 1399 - 8:55   |   کد مطلب: 29324
ثبت نام سامانه مردم در سامانه سجام برای دریافت سود حاصله از سهام عدالت باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای مردم شده است.

به گزارش ملایری‌ها؛ این روزها بحث نخست محافل مختلف در بین مردم ثبت نام سامانه سجام و دریافت سود سهام عدالت است.

پس از اینکه در ابتدای بحث آزادسازی سهام عدالت مطرح شد برخی از افراد این سهام را آزاد کردند و وضعیتش را خود در اختیار گرفتند و بسیاری نیز روش غیر مستقیم را انتخاب به دریافت سود حاصله از شرکت های سرمایه گذاری استانی بسنده کردند.

ابتدای دی ماه دولت اعلام کرد که کسانی که روش غیر مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده اند باید در سامانه سجام ثبت نام و کدبورسی دریافت کنند تا سود حاصله سهام عدالت به حساب آنان واریز شود.

این اعلام دولت باعث به تکاپو افتادن مردم برای ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت شد و این امر آغاز قصه پر غصه این روزهای کشور است.

هر چند دولت بارها اعلام کرده است که ثبت نام و احراز هویت رایگان است امادر عمل مسئله به گونه ای دیگر است و هزینه ای سنگینی به مردم برای این امر اعمال می شود.

برای ثبت نام در سامانه سجام ۱۰ هزار تومان و برای احراز هویت نیز باید ۱۰ هزار تومان متقاضی پرداخت کند و این در صورتی است که خود فرد توانایی انجام این کار را داشته باشد که بسیاری از آن بی اطلاع هستند.

 تجمع در دفاتر پیشخوان عامل شیوع کرونا می شود؟

ثبت نام برای دریافت سود سهام عدالت بسیاری از افراد را به دفاتر پیش خوان دولت کشانده است و باعث تجمعات بسیار در این مرکز در تمامی کشور شده است که با توجه به وضعیت بیماری کرونا این صف های ثبت نام می تواند عامل اصلی شیوع بیماری کرونا باشد.

در این روزها شیب کرونا در کشور رو به نزولی بوده و آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا رو به کاهش است که این تجمعات نگرانی های بسیاری را به همره دارد.

نظارتی بر مراکز خدمات اینترنتی وجود ندارد

مسئله دیگر هزینه های تحمیلی به مردم است و با توجه به اینکه اغلب افراد دارنده سهام عدالت از اقشار ضعیف کشور هستند خود موفق به ثبت نام نشده و به ناچار به دفاتر پیشخوان یا خدمات کامپیوتری ها مراجعه می کنند.

اگر فرد به دقتر پیشخوان مراجعه کند برای ثبت نام و احراز هئیت هر نفر تا ۵۰ هزار تومان باید هزینه پرداخت کند و این هزینه برای افراد زیر ۱۸ سال بیشتر است که یک خانواده چهار نفره باید بیش ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کند.

در این بین کافی نت ها و خدمات کامپیوتری ها هم اقدام به ثبت نام سجام و احراز هویت با گوشی همراه خود می کنند و اما نکته قابل توجه این است که هزینه های ثبت نام و احراز هویت عرف خاصی ندارد و کاملا سلیقه است است که گاها هزینه های دریافتی آنان تا دو برابر دفاتر پیشخوان است و نظارت خاصی نیز بر انان صورت نمی گیرد.

خرید سیمکارت دردسر را بیشتر می کند

نکته مهم دیگر در ثبت نام سامانه سجام داشتن سیم کارت به نام خود فرد متقاضی است و خود این امر نیز مشکلی دو چندان برای افراد شده است.

بسیاری از افراد به ویژه کهنسالان و بخصوص روستاهای مختلف تا کنون به نام خود سیم کارتی دریافت نکرده اند و این امر قصه سجام را پر غصه تر می کند و هزینه ای بیشتر به افراد تحمیل می کند.

در این بین بازار فروش سیم کارت نیز داغ شده و خارج از نمایندگی های رسمی اپراتورها قیمت ها بسیار با هم متفاوت است و تا چندین برابر قیمت واقعی به فروش می رسد.

برای احراز هویت نیز افراد باید دارای کارت هوشمند ملی باشند و اگر فردی این کارت را دریافت نکرده باشد دریافت کارت ملی هزینه های این ثبت نام را مضاعف می کند.

صرف زمان بسیار زیاد و حضور در صف های طولانی هزینه های تردد، ثبت نام، احراز هویت، سیم کارت و کارت ملی نشان پر عصه بودن این اقدام دولت است آن هم درست در زمانی که مردم در فشار شدید اقصادی باعث گلایه بسیاری شده است.

سهامی که به نام عدالت مزین شده است این روزها با بی عدالتی همراه شده و علاوه بر مبهم بودن وضعیت سود پرداختی هزینه های سنگینی را به سهامداران آن تحمیل کرده است.

دولت در چندین مرحله سود سهام عدالت را به مردم پرداخت کرده است و سوال بزرگ مردم این است که لزوم این ثبت نام چه بوده و مگر دولت چقدر سود می خواهد پرداخت کند؟ مگر اطلاعات ما را در گذشته نداسته است.

چگونه دولت بیان می کند که ثبت نام رایگان است اما برای ثبت نام و احراز هویت باید ۲۰ زار تومان پردخت شود و آیا این امر دست درازی بازار سهام به جیب مردم نیست؟!

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار