نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

4. مهر 1400 - 8:04   |   کد مطلب: 30075
در بین رزمندگان دوران دفاع مقدس نوجوانان دارای جایگاه ویژه‌ای بودند که با الگو گیری از حضرت قاسم ابن الحسن(ع) برای دفاع از ولایت در مناطق عملیاتی حاضر شدند.

به گزارش ملایری‌ها؛ هنگامی‌که اسم دفاع مقدس به میان می‌آید ذهن انسان به سمت دلاوری و رشادت‌های ایرانیان می‌رود، کسانی که جان دادند اما اجازه حتی یک وجب از خاک میهن را نداند.

دوران هست ساله دفاع مقدس پر است از شگفتی‌هایی که در هیچ‌یک از جنگ‌های دیگر نشده است و اگر نبودند شهدای زنده و رزمندگان آن دوران برخی خاطرات آنان را چون افسانه می‌خواندند.

ایرانیان از پیر و جوانان گرفته تا زن و مرد در دوران دفاع مقدس حماسه‌های شگرفی آفریدند و در مقابل سربازانی از ۸۰ کشور دنیا ایستادگی کردند و با دست‌خالی به همه دنیا نشان دادند که هر کس نگاهی چپ به ایران کند محکوم‌به شکست است.

صدام به پشتوانه ابرقدرت‌های شرق و غرب دنیا و به خیال فتح یک‌هفته‌ای تهران حتی مصاحبه خود را نیمه‌تمام گذاشت اما هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد به دیوار آهنی اراده قهرمانان پارسی برخورد کند و سرانجام این جنگ چیزی جز شکست برایش نبود.

دفاع مقدس یادآور رشادت‌های فرمانده‌های جوان است آنان که با تاکتیک‌های جنگی به‌کاربرده بزرگ‌ترین ژنرال‌های نظامی دنیا را انگشت‌به‌دهان کرده است.

در دوران دفاع مقدس کم نبودند باقری‌ها، همت‌ها، باکری‌ها، صیادها و زین‌الدین‌ها که در گوشه گوشه مناطق جنگی و در عملیات مختلف پیروزی‌هایی بزرگ به دست آوردند.

مهم‌ترین ویژگی دفاع مقدس را مردمی بودن و وحدت همگانی با تبعیت از ولایت‌فقیه زمان می‌توان دانست و قدرت ایمان و اراده رزمندگان با تأسی از سرور و سالار شهیدان رمز پیروزی‌های بزرگ ایرانیان در این دوران بود.

رزمندگان ایرانی در تمامی سنین در دوران دفاع مقدس حضور داشتند و ثمره شهادت بیش از ۱۹۶ هزار شهید پیروزی بزرگ در جنگی بود که شاید بتوان از آن به‌عنوان جنگ جهانی علیه ایران نام برد.

به آمار شهدای دوران ۸ ساله جنگ تحمیلی که نگاه می‌اندازیم از نوزاد ۲ ماهه تا پیرمرد یک‌صد ساله در بین آن‌ها دیده می‌شود که نشان از این است که ایرانیان در تمامی سنین برای دفاع از خاک خود در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشتند.

در بین رزمندگان دوران دفاع مقدس نوجوانان دارای جایگاه ویژه‌ای بودند که با الگو گیری از حضرت قاسم ابن الحسن(ع) برای دفاع از ولایت در مناطق عملیاتی حاضر شدند.

شهید فهمیده و شهید بهنام محمدی دو تن از نوجوانانی هستند که بیشتر از آن‌ها اسم برده شده است و یا ۲۳ نفر از نوجوانانی که باهم در جبهه حاضر شدند و به اسارت نیروهای عراقی درآمدند.

سرتاسر دوران دفاع مقدس را که بنگری پر است از رشادت‌ها نوجوانان از شهید فهمیده که با نارنجک جلوی حرکت تانک‌های دشمن را گرفت تا مهدی طحانیان که در اسارت نیروهای بعثی از مصاحبه با خبرنگار زن بی‌حجاب امتناع کرد.

رزمندگان دیار شهیدپرور ملایر نیز همچون دیگر نقاط کشور در دوران دفاع مقدس رشادت‌های فراوانی از خود به یادگار گذاشتند و تا به امروز دیار سرداران شهید حاج رسول حیدری، حاج مصطفی طالبی و حاج حسین تاجوک یک هزار و ۱۰۰ شهید تقدیم انقلاب کرده است.

از ملایر نوجوانان فراوانی در جبهه‌ها حضور داشتند که در گردان مسلم ابن عقیل کنار دیگر رزمندگان برای دفاع از میهن جان خود را در کف دست گذاشتند و در مقابل دشمنان تا بن دندان مسلح ایستادگی کردند و ۹۷ نفر از دانش آموزان و نوجوانان ملایر به درجه رفیع شهادت رسیدند.

محمد فتحی از کسانی است در سن نوجوانی و در ۱۶ سالگی در جبهه‌های نیز حق علیه باطل حضورداشته است و امروز به‌عنوان یکی از یادگاران دفاع مقدس شناخته می‌شود.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به ویژگی‌ها مهم دوران دفاع مقدس بیان کرد: سرتاسر دوران دفاع مقدس پر است از رشادت‌های رزمندگانی که در سنین پایین در جبهه‌ها حضور داشتند و حماسه آفریدند.

فتحی بیان کرد: نوجوانان ۱۴ ساله و ۱۵ ساله که در آن دوران با آن برخورد کردم بی‌نظیرترین افراد دوران خود بودند.

وی افزود: مدتی که در بین نوجوانان بزرگی همچون شهید حمید دماوندی قرار داشتم درس‌های بزرگی از آنان فراگرفتم که رفتار و عملکرد آنان برای ما الگو بود.

یادگار دوران دفاع مقدس ملایری بابیان اینکه نقش جوانان در دوران دفاع مقدس بی‌نظیر است، تصریح کرد: همان‌گونه که بنیان‌گذار کبیر انقلاب بیان کردند جبهه‌ها همچون دانشگاهی بزرگ بودند ن که خروجی آن انسان‌های عارف و شهدای بزرگی است که مهمان خدا شدند.

وی برخورد فرماندهان دوران دفاع مقدس را از عوامل جذب نوجوانان و جوانان در مناطق عملیاتی دانست و گفت: ما جنگ را با جوان‌ها و نوجوان‌ها پیش بردیم و موفق به پیروزی‌های متعدد شدیم.

فتحی بابیان اینکه فرمانده هان دفاع مقدس همواره در صف نخست و جلودار رزمندگان در عملیات بودند، تصریح کرد: فرماندهانی همچون حاج حسن تاجوک در عملیات مختلف همواره پیشتاز بودند.

وی با اشاره به نقش جوانان امروز در پیشبرد امروز کشور تأکید کرد: جوانان امروز نباید خودشان را دست کم بگیرند و اگر بخواهند می‌توانند همانند جوانان دوران دفاع مقدس انسان های مفیدی برای کشور باشند که در حساس ترین زمان بهترین اثرات را از خود به جای بگذارند.

جمشید حصیم خانی یکی دیگر از یادگاران دفاع مقدس ملایر است که در سال ۱۳۶۵ و در سن ۱۶ سالگی به همراه نیروهای مردمی سپاه انقلاب اسلامی به جبهه اعزام شده بود.

وی که هوز هم خود را یک بسیجی می داند در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: بزگترین جذابیت جبهه حرف ولایت و تقوا بود.

یادگار ملایری دوران دفاع مقدس بابیان اینکه الگوی اول رزمندگان حرکت در مسیر ولایت بود، تصریح کرد: یک دیگر از ویژگی‌های آن دوران فرماندهان دوران دفاع مقدس بودند.

وی تقوا افزود: تقوا منشاء برتری افراد در آن دوران بود و فرماندهان جنگ همچون یک برادر کنار رزمندگان قرار داشتند و بر قلب رزمندگان فرماندهی می کردند و هنوز هم در سپاه و بسیج این سنت ادامه دارد.

حصیم خانی بیان کرد: مهم‌ترین پیامی که می‌شود به نوجوانان امروز داد گفتارو وصیت شهید طالبی است یعنی در مسیر و تحت فرمان ولایت بودن است.

به گزارش عصر همدان؛ سرزمین قهرمان پرور ایران اسلامی در طول تاریخ قهرمانان زیادی به دنیا معرفی کرده است اما رشادت‌های دوران جنگ تحمیلی تفاوتی بزرگ با تمامی طول دوران دارد.

نوجوانان از گوشه گوشه ایران اسلامی در طول دفاع مقدس در مناطق عملیاتی حاضر شدند که اگر پای صحبت های آنان بنشینی هر کدام برای خود یک شهید فهمیده هستند.

قهرمانی که برای حضور در جبهه هر کاری می کردند و گاه با دستکاری شناسنامه شرایط حضور خود را فراهم کرده و امروز تبدیل به یادگاران بزرگ دفاع مقدس شده اند.

قصه شجاعت و ایثار نوجوانان ایرانی همچنان ادامه دارد و جدیدترین رشادت و فداکاری قهرمانان این نسل علی لندی نوجوان ایذه‌ای است که به دل آتش زد و جان دو نفر را نجات داد.

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار