نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

22. مهر 1400 - 8:18   |   کد مطلب: 30177
پس از گذشت حدود 30 ماه از تخریب طاق یخدان میرفتاح؛
مرمت یخدان میرفتاح ملایر در گرو جذب اعتبارات
نزدیک به ۳۰ ماه از تخریب طاق یخدان میرفتاح می‌گذرد و علی‌رغم همه وعده‌های داده‌شده هنوز این بنا مرمت و بازسازی نشده است.

به گزارش ملایری‌ها؛ یخدان یا یخچال میرفتاح از آثار تاریخی مربوط به دوره قاجار ملایر است که در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و سال‌های سال معماری زیبای این بنا موردتوجه همگانی بود.

بر روی پوسترهای مختلف معرفی شهر ملایر حتماً عکسی از یخدان میرفتاح دیده می‌شد، اما پس از بارش‌های فراوان در ابتدای سال ۹۸ این بنای تاریخی فروریخت.

پس از فروریختن این یخدان قدیمی انتقادات فراوانی نسبت به عدم نگهداری از این اثر تاریخی شد و پس‌ازآن مسئولین نیز تلاش‌های فراوانی برای مرمت آن انجام دادند.

نزدیک به ۳۰ ماه از تخریب سقف یخدان میرفتاح می‌گذرد و علی‌رغم همه وعده‌های داده‌شده هنوز این بنا مرمت و بازسازی نشده است.

علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان با اشاره به آخرین وضعیت مرمت یخدان میرفتاح ملایر اظهار کرد: با توجه به بارندگی مستمر و کم‌سابقه در بهار سال ۹۸ استمرار آن باعث ایجاد سیل در نقاط مختلف کشور شد بناهای تاریخی متعددی در سراسر کشور آسیب دیدند.

وی افزود: این بارندگی‌ها به‌صورت ویژه باعث آسیب به بناهای خشتی شد تعدادی از بناهای استان همدان تیز آسیب ببیند که یکی از عمده‌ترین آن‌ها فروریختن طاق یخدان میرفتاح بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان بیان کرد: پس از فروریختن طاق یخدان میرفتاح به‌سرعت و با توجه به ویژگی بنا و با استفاده از نظرات مشاوران فنی طرح مرمت تهیه برای تائید سازمان ارسال شد.

وی با اشاره به اجرای آسیب‌شناسی بنای یخدان میرفتاح افزود:در حین آسیب‌شناسی یخدان متوجه شدیم که فقط نیاز به مرمت طاق نداشته و پی و ساقه بنا نیز دارای آسیب‌های جدی است.

مالمیر بابیان اینکه طرح اولیه احیا یخدان میرفتاح فقط برای مرمت طاق آن بود، تصریح کرد: مرمت طاق به اعتبار و زمان کمی نیاز داشت، اما با توجه به آسیب‌های دیگر نیاز به تهیه طرح جدید برای مرمت این بنای تاریخی بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان تأکید کرد: با توجه به تصمیمات اتخاذ شد قرار شد حال که این بنای تاریخی مرمت می‌شد عیوب گذشته نیز برطرف شده که این امر کار فنی و هزینه کار را چند برابر کرد.

وی گفت: در آواربرداری‌های انجام‌شده در یخدان میرفتاح مشخص شد پی بنا آسیب جدی داشته است که مربوط به این ریزش سقف نبوده که بهترین موقع برای مرمت آن است.

مالمیر با اشاره به اجرای قرارداد ترمیم پی یخدان بیان کرد: با قراردادی که در سال جاری انجام‌شده است ۹۰ درصد کار پی انجام‌شده است و پس‌ازآن کار گنبد آغاز می‌شود.

وی گفت: با توجه به آسیب‌هایی که پی این بنا داشت محاسبات و پیش‌بینی‌های انجام‌شده را دچار چالش کرد و میزان برآورد اعتبار را سه برابر کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان افزود: تورم و بالا رفتن هزینه‌های مصالح و ساخت و اوراق خزانه دریافتی باعث شد که روند ترمیم یخدان میرفتاح دچار چالش بیشتر شود.

وی وضعیت ترمیم یخدان میرفتاح را در گرو تخصیص اعتبارات دانست و گفت: برای احیا این بنای تاریخی در حدود یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است و در صورت تخصیص و جذب این اعتبار یخدان میرفتاح تا پایان سال بازسازی می‌شود.

مالمیر گفت: در بودجه امسال شهرستان پیش‌بینی‌هایی برای ترمیم یخدان انجام‌شده و از وزارتخانه نیز پیگیری‌هایی برای جذب بودجه انجام‌شده است.

وی با بین اینکه مصالح لازم برای ترمیم طاق یخدان خریداری‌شده است، عنوان کرد: به لحاظ فنی مشکلی وجود ندارد و فقط مشکل اصلی بحث اعتبارات است.

به گزارش ملایری‌ها، بیش از ۳۰ ماه از تخریب یخچال میرفتاح گذشته است و مردم ملایر و علاقه‌مندان به تاریخ چشم‌انتظارترمیم یخدان میرفتاح هستند.

بودجه و اعتبارات معمولاً تکراری‌ترین جمله مدیران درروند ساخت پروژه‌های عمرانی است و همواره اغلب آنان تکمیل یک پروژه را به تخصیص بودجه گره می‌زنند هرچند مسئول پیگیری جذب اعتبارات خود مسئولین هستند!

با توجه به فرارسیدن فصل سرد سال معمولاً سرعت ساخت پروژه‌های عمرانی کاهش می‌یابد و امید است که با پیگیری لازم اعتبارات موردنیاز برای ترمیم یخدان میرفتاح جذب شود تا شاهد احیا این بنای تاریخی در شهر ملایر باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار