نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

11. آبان 1400 - 7:45   |   کد مطلب: 30372
از سال ۷۳ تاکنون فقط ۳۰ درصد از شبکه فاضلاب ملایر اجرا شده، و حق ملایر همچنان پشت دیوارهای بلند بدعهدی مانده است.

به گزارش ملایری‌ها؛  حدود ۲۷ سال پیش بود که ۳۵۲ کیلومتر شبکه فاضلاب برای شهر ملایر به عنوان دومین شهر بزرگ استان پس از همدان طراحی شد و زمان ۲۵ ساله برای اجرای این طرح مشخص شد، طرحی عظیم که شرکت آب و فاضلاب ملزم شد بیش از ۱۸۰ هزار نفر از جمعیت این شهر را زیر پوشش سیستم فاضلاب شهری قرار دهد.

امروز حدود سه دهه از اجرای این پروژه می‌گذرد و با یک حساب سرانگشتی حداقل باید پنج سال پیش فاضلاب شهر ملایر تکمیل و از اعتباراتی که هر سال برای این پروژه اختصاص می‌یافت، به بهره‌برداری می‌رسید، اما داستان از این قرار است که از سال ۷۳ تا به امروز که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ قرار داریم، از ۳۵۲ کیلومتر تنها ۱۲۲ کیلومتر اجرا شده و طبق گزارش‌های بدست آمده، برای اجرای ۲۳۰ کیلومتر باقی‌مانده براساس قیمت سال ۱۴۰۰، اعتباری بالغ بر ۳۴۵ میلیارد تومان نیاز دارد.

طبق این گزارش فاز نخست تصفیه خانه فاضلاب ملایر سال ۸۴ پس از ۱۱ سال به بهره‌برداری رسید و تصفیه‌خانه‌ای که با ۳ مدول ذیل این پروژه بود، در حقیقت برای اجرای مدول ۲ و ۳ آن تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است!!!

محض اطلاع آقای مدیرعامل باید بگوییم با سرعت لاک‌پشتی که در روند اجرای این پروژه وجود دارد، حداقل باید ۶۰ سال دیگر شهروندان ملایری منتظر بمانند تا شبکه فاضلاب شهر ملایر تکمیل شود، تازه اگر اعتبار آن برای زخم دیگری در مرکز استان هزینه نشود! همانطور که طی این سال‌ها اعتبار فاضلاب ملایر برای اجرای فاضلاب شهر همدان هزینه و با سرعت نور اجرا شد تا به یمن خوش‌خدمتی آقایان، نیروگاه شهید مفتح و پتروشیمی ابن سینا بتواند از پساب فاضلاب شهر همدان بهره‌مند شود.

روند کُند اجرای شبکه فاضلاب ملایر را می‌توان به صورت کاملا واضح و شفاف در جدول زیر مشاهده کرد:

این در حالیست که با آغاز عملیات اجرایی نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی ملایر، قرار است پس از تکمیل این پروژه تا پنج سال آینده، آب مورد نیاز این نیروگاه از پساب فاضلاب شهر ملایر تامین شود که بدون شک با روند کنونی اجرای فاضلاب ملایر، تا ۶۰ سال آینده هم نیروگاه به آب نمی‌رسد.

آقای حسینی‌بیدار! چه قبل از مسئولیت و چه بعد از آن در زمان مسئولیت خود، باید پاسخگوی مردم شهرستان ملایر باشید، چرا از سال ۷۳ تاکنون فقط ۳۰ درصد از شبکه فاضلاب ملایر اجرا شده، همانطور که فاضلاب همدان را از یک تهدید به فرصت تبدیل کردید، نکند بحران آب شرب همدان را نیز به فرصت تبدیل کرده و حق ملایر همچنان پشت دیوارهای بلند بدعهدی شما بماند.

نمودار مقابل به صراحت گویای کوتاهی مدیران در ادای حق طرح شبکه فاضلاب شهر ملایر است:

این پایان بی‌مهری‌های شرکت آب و فاضلاب استان نیست، از زمان پیروزی انقلاب تاکنون از ۱۹ مجتمع آبرسانی روستایی استان همدان تنها یک مجتمع آبرسانی سهم شهرستان ملایر شده است که آن هم با کلی مشکل مواجه است.

طی دو سه سال گذشته پیگیری‌های زیادی از سوی فرماندار ملایر و نمایندگان این شهرستان انجام شد تا بتوانند بخشی از این عقب‌ماندگی را جبران کنند که پیرو آن مجوز هفت مجتمع آبرسانی روستایی برای ملایر اخذ شد، اقدامی بی‌نظیر که اگر منتظر اداره مربوطه می‌ماندند، شاید به سرنوشت شبکه فاضلاب دچار می‌شد.

مجتمع آبرسانی علی‌آباد با ۱۱ روستای زیرپوشش، سد کلان با ۳۷ روستا، زمان‌آباد با هشت روستا، کریم‌آباد با هشت روستا، حسین آباد ناظم با هشت روستا، انوج و مهرآباد هر کدام با ۱۰ روستای زیرپوشش، نتیجه زحمات شبانه‌روزی مسئولان این شهرستان بود که محقق شد.

سال گذشته مجتمع آبرسانی علی‌آباد افتتاح شد، آن هم با کلی نواقص!!! برای ۶ مجتمع آبرسانی دیگر نیز هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است، در حالیکه امسال رقمی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی، اعتبار در اختیار نمایندگان ملایر، محرومیت‌زدایی و منابع طرح‌های ملی برای آب شرب روستایی و مجتمع‌های آبرسانی روستایی این شهرستان اختصاص یافت و هیچ بهانه‌ای برای کم‌کاری نیست، اگرچه هشت ماه از سال ۱۴۰۰ گذشته و هیچ اتفاق خاصی در روند اجرایی مجتمع‌های آبرسانی نیفتاده و مجتمع سد کلان که قرار بود به بهره‌برداری برسد، هنوز در بلاتکلیفی است.

به زبان ساده‌تر باید بگوییم دومین شهرستان بزرگ استان همدان با ۲۱۵ روستا، تنها ۲۲ روستای آن(چهار روستای در مجتمع علی آباد و ۱۸ روستای در مجتمع دهلق) زیرپوشش مجتمع آبرسانی است و مجتمع علی‌آباد هم به دلیل عدم مطالعه صحیح با کلی نواقص و مشکلات مواجه است و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان پیرو نشست اخیر خود با فرماندار و نماینده ملایر، هنوز به تعهدات خود در رفع نواقص این مجتمع عمل نکرده و پس از یکسال همچنان شاهد نارضایتی‌های اهالی علی‌آباد هستیم.

آقای مدیرعامل!! هم اکنون ۲۱ روستای شهرستان ملایر مشکل آب شرب دارند و تأمین آب شرب آنها با تانکر انجام می‌شود، آیا وقت آن نرسیده که از روزمرگی خارج شوید و به تعهدات خود در قبال شهرستان ملایر عمل کنید.

یک کارشناس مطلع و دلسوزش

دیدگاه شما

آخرین اخبار