نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

18. تير 1401 - 8:54   |   کد مطلب: 31172
یکی از کارآفرینان ملایری با راه‌اندازی و توسعه مزرعه پرورش کرم ابریشم توانسته گامی بلند در راستای تحقق شعار اشتغال‌زایی و تولید داشته باشد.

به گزارش ملایری‌ها؛ ابریشم یکی از الیاف‌های طبیعی بوده که هزاران سال است که موردتوجه بشر قرارگرفته است و از دیرباز دوخت لباس‌هایی با ابریشم موردتوجه قرار داشته است.

برای به دست آوردن الیاف ابریشم باید به سراغ موجودی شگفت‌انگیز بااشتهایی بالا رفت که خوراک آن برگ درختان توت است و با رفتن در پیله محصولی بی‌نظیر را برای بشر تولید می‌کند.

پرورش کرم ابریشم در زمان‌های گذشته موردتوجه بشر قرار داشته است و امروز از آن به‌عنوان صنعت نوغان‌داری یاد می‌شود.

پرورش این کرم نیاز به آب و هوایی مرطوب دارد و شمال ایران مرکز نوغان‌داری در کشور است و در کنار آن با توجه به ظرفیت ویژه تولیدات ابریشم صنعت نوغان‌داری در نقاط مختلف کشور در حال ترویج است.

سازمان جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی کشاورزی در کشور در راستای ترویج صنعت نوغان‌داری و تولید ابریشم اقدام به عرضه تخم نوغان دربسته‌های مختلف به علاقه‌مندان می‌کند.

بسیج سازندگی نیز در راستای رفع بیکاری و اشتغال‌زایی حمایت‌های لازم برای پرورش کرم ابریشم و تولید پیله ابریشم برای کارخانه‌های ریسندگی را فراهم کرده است.

رضا سلیمانی یکی از افرادی است که در ملایر توانسته قدمی مؤثر در راستای پرورش کرم ابریشم و برداشت پیله و فروش آن به کارخانه‌های ریسندگی داشته باشد و یک واحد تولید باکیفیت در ملایر راه‌اندازی کرده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما  با اشاره به روند اجرای این طرح کارآفرینی بیان کرد: بنده چهار سال است که وارد صنعت نوغان‌داری شده‌ام.

سلیمانی افزود: تخم نوغان‌ها از سازمان جهاد کشاورزی کشور به سازمان‌های استانی ارسال‌شده و سپس در اختیار پرورش‌دهندگان قرار داده می‌شود.

وی بابیان اینکه پرورش کرم ابریشم باید در دمای خاص و رطوبت معین انجام شود تصریح کرد: برای پرورش کرم‌های ابریشم ابتدا باید تخم‌های نوغان را در یک شرایط خاص پرورشی و آب و هوایی نگهداری تا کرم‌ها از تخم خارج شوند.

این کارآفرین ملایری گفت: خروج کرم‌های ابریشم از تخم شش روز زمان می‌برد و پس‌ازآن به بستر مناسب برای تغذیه منتقل می‌شوند.

وی بیان کرد: کرم‌های ابریشم از زمان تفریخ و خارج شدن از تخم تا زمان رفتن به پیله مدت ۳۵ روز باید با تغذیه مناسب که برگ درخت توت است پرورش داده شوند.

سلیمانی بابیان اینکه پنج دوره پرورشی برای کرم‌های ابریشم وجود دارد تصریح کرد: هر بسته نوغان نیاز به ۸۰۰ کیلوگرم برگ درخت توت دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه ملایر در شرایط خشک آب و هوایی قرار دارد پرورش کرم ابریشم باید در سالن و با دما و رطوبت مناسب انجام پذیرد.

سلیمانی بیان کرد: پس از پایان دوره تغذیه کرم‌های ابریشم در یک دوره پنج روزی کار پیله تنی کرم‌ها آغازشده و پس‌ازآن فصل برداشت پیله‌های ابرشم است.

وی بیان کرد: پی از برداشت پیله‌ها محصول به کارخانه‌های ریسندگی ارسال می‌شود و میزان برداشت ما در هر بسته تخم نوغان بین ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم است.

این کارآفرین ملایری با اشاره به اینکه در این سالن ۴۰ بسته تخم نوغان پرورش داده‌شده است، تصریح کرد: این صنعت می‌تواند به‌عنوان شغل دوم و مشاغل خانگی مورداستفاده قرار گیرد.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی ملایر در سال از اوایل اردیبهشت تا اواخر مرداد در دو دوره پرورشی می‌توان اجرا کرد.

 

انتهای پیام/گ

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار