پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع
فرمانداری ویژه ملایر

10. مرداد 1401 - 10:53   |   کد مطلب: 31230
با فرارسیدن ماه محرم در هر گوشه و کنار شهرها و روستاهای مختلف مجلس عزای امام حسین(ع) برپا می‌شود که این حضور می‌توانند سبب توجه و انس هر چه بیشتر مردم با قرآن باشد و هیئات مذهبی در ایام ماه محرم می‌توانند توجه ویژه‌ای به قرائت و تلاوت قرآن داشته باشند.

به گزارش ملایری‌ها؛ قرآن بزرگ‌ترین هدیه‌ی الهی برای انسان است. در اهمیت مقام و جایگاه قرآن همین بس که حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام در مقام توصیف قرآن تعبیراتی دارند که نشان‌دهنده جایگاه والای آن است.
در حدیثی از امام علی علیه‌السلام  آمده است "همانا قرآن دارای ظاهری زیبا و باطنی ژرف و ناپیداست. مطالب شگفت‌آورش تمام‌نشدنی و اسرار نهفته‌اش پایان‌ناپذیر است."
جایگاه و عظمت قرآن بر هیچ‌کسی پوشیده نیست و شب قدر که بزرگ‌ترین و بااهمیت‌ترین شب سال دانسته می‌شود شب نزول قرآن است که این نیز نشانه‌ای از جایگاه والای قرآن مجید است.
فضیلت قرائت قران نیز در احادیث و روایات مختلف بسیار از پیامبر اکرم صلی‌الله و ائمه اطهار علیه‌السلام  به‌صورت ویژه بیان‌شده است.
در حدیثی از رسول خدا صلی‌الله درباره اهمیت تلاوت قرآن بیان‌شده است " قرآن راهنمای گمراهی است و بینائی از هر کوری است و سبب گذشت از لغزش ه و روشنی در هر تاریکی و در پیشامدها پرتویی است و نگاهدارانده از هر هلاکتی است..."
با فرارسیدن ماه محرم در هر گوشه و کنار شهرها و روستاهای مختلف مجلس عزای امام حسین(ع) برپا می‌شود  که این حضور می‌توانند سبب توجه و انس هر چه بیشتر مردم با قرآن باشد  و هیئات مذهبی در ایام ماه محرم می‌توانند توجه ویژه‌ای به قرائت و تلاوت قرآن داشته باشند.

* هیئات عزاداری با بهره‌گیری از قرآن و تفسیر آیات مجالس خود را غنا ببخشند

علی روزبهانی یکی از قاریان و حافظان کل قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار ملایری‌ها با اشاره به لزوم توجه به تلاوت قرآن در عزاداری ماه محرم اظهار کرد: اگرچه ایام عزاداری محرم و صفر ارتباط ویژه‌ای با تبیین معارف اهل‌بیت(ع) دارد ولی شایسته است هیئات عزاداری با بهره‌گیری از قرآن و تفسیر آیات آن مجالس خود را غنا ببخشند و بی‌شک قرآن نیز به اهل‌بیت (ع) دلالت دارد.
وی افزود: تقریباً بیشتر محتوا در هیئت‌ها پرداختن به عزاداری برای اهل‌بیت(ع) است، درحالی‌که قرآن کریم و اهل‌بیت(ع) طبق حدیث ثقلین باید با یک نگاه همسان در هیئات موردتوجه قرار گیرد.

* محور مجالس اهل‌بیت باید قرآن باشد

روزبهانی  بابیان اینکه در اطلاع‌رسانی‌ها و تبلیغات هیئات نباید از نقش تلاوت قرآن و قاریان غافل بود، تأکید کرد: بنده شخصاً موافق با درج اسم یا عکس دست‌اندرکاران هیات در اطلاعیه‌ها نیستم، اما اکنون شاهد آن هستیم که عنوان مداح و سخنران تیتر شده اما نامی از قاری نیست.
وی افزود: این مسئله این شائبه را در ذهن مخاطب به وجود می‌آورد که برنامه قرائت قرآن اصلاً در جلسه اهمیتی ندارد و تنها ابتدای مجلس، عرفا یک قرآنی هم قرار است خوانده شود، درصورتی‌که محور مجالس اهل‌بیت باید قرآن باشد.
این قاری قرآن بیان کرد: عدم توجه به مبحث قرآن در جلسات مذهبی و عزاداری راه را برای ورود دشمنان هموارتر می‌کند؛ چراکه یکی از اهداف جریانی که می‌خواهد از هیئت هویت زدایی کند، زدودن مبانی اصلی اسلامی از جلسات اهل‌بیت است و متولیان هیئات باید با گنجاندن کرسی‌های تلاوت قرآن و منبرهای تفسیری، این ابتکار عمل را از دشمنان بگیرند.
* اهل‌بیت و قرآن از هم جدایی‌ناپذیر هستند
احسان بیات یکی دیگر از قاریان قرآن  نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت توجه به تلاوت قرآن در هیئات مذهبی اظهار کرد:  امام حسین(ع) و اهل‌بیت و قرآن از هم جدایی‌ناپذیر هستند، چنانکه در حدیث ثقلین به جدایی‌ناپذیری قرآن و عترت اشاره‌کرده است، لذا امام حسین(ع) یعنی قرآن .

* قیام امام حسین(ع) اجرای مفاهیم قرآنی است

وی بابیان اینکه جامعه قرآنی در زمینه مراسم و سوگواری اباعبدالله الحسین(ع)، وظایفی مهمی دارند، تصریح کرد:  هر گروهی در ایام ماه محرم باید ادای وظیفه کنند و دراین‌بین ابتدا باید بداند چه وظیفه‌ای دارد و از وظایف مهم جامعه قرآنی این است که این فرهنگ را ترویج داده  که قیام امام حسین(ع) به‌نوعی اجرا کردن مفاهیم قرآنی بوده است.
این قاری ملایری بابیان اینکه  مصیبت همیشگی و بزرگ جهان، ظلم بوده و هست تصریح کرد:  درآیات مختلف قرآن کریم درباره مبارزه با مفسدین و ظالمین مطالبی را ارائه‌شده  است و امام حسین(ع) به وظیفه قرآنی خود عمل کرد.
وی با اشاره به  آیاتی از سوره شعرا بیان کرد: مبارزه با مفسدین و ظالمین که در قران به آن اشاره‌شده است در قیام امام حسین(ع) تجسم پیدا کرد، لذا نهضت امام حسین(ع) با قرآن عجین است.

بیات بابیان اینکه عزاداری امام حسین(ع) در حقیقت عزاداری قرآن است، چراکه قرآن و امام حسین(ع) جدایی‌پذیر نیستند، تصریح کرد: داشتن قاری قرآن لازمه  هر هیئت  است و  مجالس امام حسین(ع) تنها برای گریه و شور نیست بلکه بناتر تعبیر شهید مطهری باید در کنار آن شعور نیز باشد.

* حذف تلاوت قرآن از آسیب‌های هیئات مذهبی است

وی  گفت:  البته قاری قرآن خودش را تافته جدا بافته از دیگران نداند و  باید واقعاً حسینی و هیئتی باشد و یک قاری قرآن باید خادم امام حسین(ع) باشد.

بیات تأکید کرد: یکی از ایرادها و آسیب‌هایی که در بعضی از هیئات مذهبی مشاهده می‌شود حذف تلاوت قرآن و استفاده نکردن از قاری در مراسم‌های عزاداری  است و این در حالی است که خود امام حسین شب عاشورا از دشمن خودش وقت خواست نه برای دیدار بیشتر اهلش یا عزاداری بلکه فرمود می‌خواهم قرآن بخوانم !
وی افزود: اگر به بنرهای تبلیغی هیئت‌های عزاداری دقت کنید می‌بینید که در بنرها هیچ جایی برای درج اسم قاری قرآن نیست و انگار امروز هم  جای قاری قرآن روی نیزه است! و از ضعف‌هایی که در غالب هیئت‌های مذهبی سطح کشور مشاهده می‌شود.

به گزارش ملایری‌ها؛ همان‌گونه که در حدیث ثقلین بیان‌شده است قرآن و عترت جزء جدایی‌ناپذیر از هم هستند و هیئات مذهبی با توجه به جامعه مخاطبی که  در ایام ماه محرم دارند می‌توانند با توجه به قرآن  شور و شعور حسینی را باهم پیش ببرند.
البته باید به این نکته توجه کرد که توجه به قرآن فقط محدود به قرائت چند آیه در ابتدای جلسه محدود نشود و در زمان‌های طلایی  علاوه بر تفسیر قران به کرسی‌های تلاوت نیز توجه ویژه شود.
انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار