نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

12. شهريور 1401 - 10:36   |   کد مطلب: 31287
کمتر از یک ماه دیگر به آغاز سال تحصیلی جدید باقی‌مانده است و در این‌بین یکی از چالش‌های اصلی پیش روی مقوله آموزش بحث کمبود معلم، بخصوص در مدارس ابتدایی است.

به گزارش ملایری‌ها؛ پس از پشت سر گذاشتن مسائل و مشکلاتی که بیماری کرونا به همراه داشت و تقریباً دو سال مدارس به‌صورت غیرحضوری برگزار شد که خود چالش بزرگی را برای آموزش‌وپرورش با توجه به عدم آموزش صحیح دانش آموزان به‌خصوص در مقاطع پایه پیش آورده است اما مسئله و مشکل بزرگ این روزهای آموزش‌وپرورش بحث کمبود نیروی آموزشی است.

کمتر از یک ماه دیگر به آغاز سال تحصیلی جدید باقی‌مانده است دراین‌بین یکی از چالش‌های اصلی پیش روی مقوله آموزش بحث کمبود معلم در مدارس و بخصوص در مدارس ابتدایی است.

سال گذشته بسیاری از کلاس‌های درس در شهرستان ملایر حتی مدارس تا آبان ماه نیز با مشکل نبود آموزگار و دبیر دست‌وپنجه نرم کردند و علیرغم اقدامات صورت گرفته بسیاری از روند تحصیل جا ماندند و درنهایت اقداماتی مرهم گونه برای رفع این مشکل انجام شد.

امسال نیز نبود نیروی آموزشی و کبود معلم چالش پیش روی تحصیل دانش آموزان است و این مسئله در شهرهای بزرگ‌تر آشکارتر است و مسئله مهم‌تر دیگر این است که بیشترین کمبودها در مقطع ابتدایی به‌عنوان پایه و بنیاد تحصیلی دانش آموزان، وجود دارد.

مهدی عابدینی نیا، مدیر اداره آموزش‌وپرورش شهرستان ملایر در گفتگو با خبرنگار عصرهمدان؛ با اشاره به مهم‌ترین کمبودهای کادر آموزشی در شهرستان ملایر اظهار کرد: برای آغاز سال تحصیلی جدید ۴۵۴ نفر کمبود نیروی آموزشی در شهرستان ملایر وجود دارد.

وی افزود: بر اساس برآوردهای انجام‌شده ۱۰ هزار و ۸۹۷ ساعت کمبود آموزشی مدارس ملایر وجود دارد که شامل ۲۰۰ کلاس خالی می‌شود.

مدیر اداره آموزش‌وپرورش شهرستان ملایر بیان کرد: بیشترین کمبودهای ما در بحث مقطع ابتدایی است که شامل ۱۱۳ نیرو است و تلاش‌های مختلفی برای رفع این مشکل انجام‌شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای رفع این مشکل بیان کرد: پیگیری‌های مختلفی برای رفع این مشکل در شهرستان شده است و هم‌زمان با سفر وزیر آموزش‌وپرورش نیز این مشکل کمبود نیروی آموزشی به‌عنوان یکی از مسائل اصلی شهرستان بیان شد.

عابدینی نیا افزود: در همین راستا پیگیری‌هایی نیز در وزارت خانه انجام‌شده و است و در راستای حل مشکل از تعدادی از بازنشسته‌ها مجدداً به‌کارگیری شده‌اند.

وی اضافه تدریس به فرهنگیان را یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده در راستای رفع مشکل کمبود معلم در شهرستان عنوان کرد و افزود: تعدادی معلم ماده ۲۸ و آزمون استخدامی به کادر فرهنگی شهرستان اضافه‌شده است و تعدادی از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیز تدریس در نظر گرفته‌شده است.

مدیر اداره آموزش‌وپرورش شهرستان ملایر گفت: علیرغم تمامی این اقدامات انجام‌شده اکنون ۴۵۴ نفر کسری نیرو در شهرستان وجود دارد.

وی بیان کرد: یکی از سیاست‌های کاری در اداره آموزش‌وپرورش ملایر عدالت آموزشی است و در این راستا سعی شده در مدارس مناطق محروم و حاشیه شهر این کمبودها اثرگذار نباشد و کادر آموزشی این مناطق تکمیل است.

عابدینی نیا با اشاره به مهم‌ترین راه‌های رفع این مشکل بیان کرد: یکی از راه‌های حل مشکل اضافه کردن نیروهای خرید خدمات است اما باید گفت موافق این امر نیستیم.

وی افزود: با به‌کارگیری نیروهای خرید خدمات با توجه به اینکه بحث حقوق و پرداختی‌های آنان به‌روز نبوده و از لحاظ نیز ضعیف هستند و گاها انتظارات استخدامی نیز برای آنان پیش می‌آید می‌تواند این امر آسیب‌زا باشد.

مدیر اداره آموزش‌وپرورش شهرستان ملایر بیان کرد: همه‌روزه پیگیری‌های مختلفی برای رفع این مشکل انجام می‌شود و امید است که بتوان از استان با انتقال نیرو این مشکل حل شود.

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار