نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

9. آذر 1401 - 11:54   |   کد مطلب: 31548
بودجه و اعتبارات معمولاً تکراری‌ترین جمله مدیران درروند ساخت پروژه‌های عمرانی است و همواره مدیران این امر را دلیل بر توقف پروژه های عمرانی مطرح می کنند و وضعیت مرمت یخچال میرفتاح ملایبه تاین اعتبارات گره خورده است.

به گزارش ملایری‌ها؛ یخچال میرفتاح  یکی از آثار تاریخی واقع در هشر ملایر است  که  این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۲۴۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است اما متاسفانه به دلیل بارش های شدید سال 98 در فروردین ماه این سال فرو ریخت.

این اثر تاریخی که مربوط به دوران قاجار است به شکل گنبد بوده و از آجر ساخته بود و تخریب ان انتقادات فراوانی را به اداره میراث فرهنگی در راستای عدم توجه به آثار تاریخی به همراه داشت و از همان روزهای اولیه تخریب وعده بازسازی آن توسط مسئولین داده شد.

از همان روزهای اول از بحث تخصیص اعتبارات برای بازسازی و مرمت یخچال میرفتاح عنوان شد مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان و رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ملایر  بارها و در مصاحبه های متعدد از موضوع وضعیت بازسازی این بنای تاریخی اشاره کردند.

* آغاز وعده ها از سال 98 با عتبار 600 میلیون تومانی

علی مالمیر در مصاحبه ای با خبرگزاری تسنیم  در سال 98 با اشاره به آخرین وضعیت بازسازی یخچال میر فتاح عنوان کرد: 600 میلیون تومان اوراق خزانه برای مرمت یخچال میرفتاح در نظرگرفته شده که تا پایان سال اختصاص می‌یابد.
در همین سال رئیس میراث فرهنگی شهرستان ملایر در صاحبه ای  با اشاره به خسارت 500 میلیون تومانی یخچال ملایر در بارندگی‌های شدید ابتدای سال اعلام می‌کند: بخشی از بنا سالم بوده و مرمت بخش تخریب شده هم کار سختی نیست و به محض تخصیص اعتبار لازم، عملیات بازسازی آغاز می‌شود.

اما با پایان سال 98 نه خبری از بازسازی این بنای تاریخی بود نه خبری از تخصیص اعتبارات برای مرمت یخچال میرفتاح.

* کرونا مرمت را به حاشیه کشاند!

آغاز  کرونا و فراگیری این  بیماری مزیت علتی بر فراموشی این بنای تاریخی در سال 1399 شد و روند بازسازی یخدان میرفتاح به حاشیه رفت.

در این سال نیز رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر در مصاحبه ای با خبرگزاری فارس  با بیان اینکه از ستاد مدیریت بحران ۱۲۵ میلیون تومان برای بازسازی اثر اختصاص یافت که برای حصارکشی، خرید آجر و آهک هزینه شد گفت: امسال نیز از ردیف متوازن توسط فرماندار ۳۰۰ میلیون تومان برای این امر اختصاص پیدا کرد .

وی با اشاره به اینکه ۲۲۰ میلیون تومان آن تخصیص داده شده و با پیمانکاری معتبر قرارداد بسته شده است گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط موجود و وضعیت شیوع کرونا مشکلاتی برای شروع کار وجود دارد اما به زودی کار مرمت این بنای تاریخی شروع می‌شود.

* تورم و اوراق خزانه بهانه سال 1400

تورم و بالا رفتن هزینه‌های مصالح و ساخت و اوراق خزانه دریافتی از دلایلی بود که مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان در مصاحبه با خبرنگار ما در سال 1400 چالشی برای کند شدن روند ساخت و  ترمیم یخدان میرفتاح عنوان کرد.
 سال 1400 نیز به پایان رسید و روند ساخت و ترمیم یخدان میرفتاح همچنان با حرکتی لاکپشتی به پیش رفت و حال نیز  رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ملایر در آخرین اظهار نظر خود  اجرای گنبد یخدان میرفتاح، نیازمند تامین اعتبارات ملی و استانی دانست.  وی  با بیان اینکه برآورد ما برای اجرای گنبد یخدان میرفتاح یک‌میلیارد تومان اعتبار است، خاطرنشان کرد: به همین منظور در تلاش هستیم اعتبارات لازم برای تعمیر و تکمیل بنا، مطابق هزینه های لازم تخصیص یابد، تا بتوانیم در اسرع وقت بخش گنبد را اجرا کنیم.

بودجه و اعتبارات معمولاً تکراری‌ترین جمله مدیران درروند ساخت پروژه‌های عمرانی است و همواره مدیران این امر را دلیل بر توقف پروژه های عمرانی مطرح می کنند.

* ورود شورای شهر ملایر برای بازسازی و مرمت یخچال میرفتاح با تخصیص یک میلیارد تومان

با توجه به وضعیت این بنای تاریخی شورای شهر ملایر تصمیم به کمک برای ساخت این طرح کرده است و اعتباری برای آن تخصیص داده است.
حجت الاسلام احمد چهاردولی سخنگوی شورای شهر ملایر در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: با توجه به گذشت بیش از سه سال از تخریب یخچال میرفتاح و عدم توانایی میراث فرهنگی برای ساخت  و ترمیم یخدان میرفتاح شورای شهر و شهرداری به دنبال ورود به این مسئله بودند.

وی افزود: شورای شهر ملایر با نگاه ویژه به مجموعه یخدان میرفتاح و در راستای حفظ و مرمت داشته های شهر مبلغ یک میلیارد تومان برا ترمیم این پروژه تخصیص می دهد.

سخنگوی شورای شهر ملایر  بیان کرد:  این اعتبار در راستای رفع مشکل یخچال میرفتاح و ایجاد مجموعه تفریحی و گردشگری در محله امامزاده عبدالله(ع) در صحن شورا به تصویب رسیده است که پس از اجرای مراحل اداری به این پروژه تخصیص داده می شود.

به گزارش ملایری‌ها؛ با توجه به اینکه رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ملایر  در آخرین مصاحبه خود بودجه مورد نیاز برای ترمیم یخچال میر فتاح را یک میلیارد تومان عنوان کرده است و شورای شهر ملایر نیز یک میلیارد تومان برای این میراث شهر تخصیص داده امید شاهد حرکتی در راستای رفع مشکل مرمت این بنای تاریخی باشیم.

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار