نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

15. تير 1402 - 11:17   |   کد مطلب: 32535
مبلمان منبت ملایر بعنوان یکی از اصلی ترین محصولات تولیدی در شهرستان باعث افزایش رونق اقتصادی شده‌است.

به گزارش ملایری‌ها؛ منبت یکی از هنرهای اصلی مردم شهرستان ملایر است و هنرمندان این دیار از دیرباز نقش‌هایی زیبا بر روی چوب خلق می کردند.

کار و نقش‌آفرینی روی در و پنجره‌های چوبی بخصوص در اماکن مذهبی از نخستین اقدامات هنرمندان ملایری بوده‌است و از قدیمی‌ترین آثار منبت به جای مانده می‌توان  به ضریح امامزاده سام‌وهام اشاره کرد که قدمت آن به دوران قاجاریه باز می‌گردد.

مبل منبت امروز اصلی ترین هنر مردم ملایر است و  هنر دست هنرمندان ملایری درگوشه‌گوشه کشور ایران در منازل خودنمایی کرده و چندین کشور جهان نیز از این هنر ملایری‌ها بهره‌مند شده‌اند.

* ۱۱ هزار نفر مستیقیم شاغل بخش مبل منبت ملایر هستند

رئیس اداره صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی ملایر در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به جایگاه منبت در بین مردم ملایر اظهار کرد: هنر منبت در ملایر از قدیم‌الایام توسط هنرمندان به صورت سنتی روی درب و پنجره‌ها اجرا می‌شده‌است.

ابراهیم جلیلی افزود: هنرنمایی در روی درب و ضریح اماکن مذهبی از اصلی‌ترین آثار به‌جامانده از هنر دستان اهالی دیار ملایر است که از آثار به جامانده می‌توان به ضریح امامزاده سام‌وهام در سامن و درب ورودی آن اشاره کرد درب ورودی اکنون در موزه ملایر نگهداری می‌شود.

وی بیان کرد: امروز هنر دستان ملایری‌ها بر روی مبلمان نشسته و با توجه به هنرمندان و ظرفیت ویژه این شهرستان، ملایر توانست عنوان های ملی و جهانی منبت را به خود اختصاص دهد.

رئیس اداره صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی ملایر بیان کرد: با توجه به ظرفیت های ویژه ملایر در بخش مبل منبت در فروردین سال ۱۳۹۶ ملایر توانست عنوان شهر ملی مبلمان منبت را کسب کند و پس از آن در سال ۱۳۹۸ و پس از حضور بازرسین سازمان جهانی صنایع دستی توانست عنوان شهر جهانی مبلمان منبت را کسب کند.

وی به آمار فعالان هنر منبت در شهرستان ملایر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۵ هزار و ۳۰۰  کارگاه کوچک، بزرگ و متوسط فعالیت دارد.

جلیلی افزود: منبت باعث اشتغال بیش از ۱۱ هزار نفر به صورت مستقیم و ۳۰ هزار نقر غیر مستقیم شده‌است و تولید مبلمان‌منبت دارای جایگاه ویژه‌ای در شهرستان ملایر است.

وی بیان کرد: در کنار کار روی مبل هنرمندان ملایری آثار فراوانی را نیز به صورت منبت ریز و ساخت تمثال و مجسمه کار اجرا می‌شود. با توجه به ظرفیت بالای شهرستان ملایر و پس از جهانی شدن مبلمان منبت ملایر در این سال ها جشنواره های مختلف فروش مبل در راستای رونق هر چه بیشتر این هنر صنعت برگزار شد.

امسال برای چهارمین بار جشنواره فروش مبلمان منبت به همت همه مسئولین و هنرمندان شهرستان ملایر برگزار می‌شود چهره شهرستان ملایر این روزها کاملا متفاوت است.

چهارمین جشنواره مبلمان منبت ملایر از عید قربان آغاز شده است و تا عیدغدیر نیز ادامه دارد و برنامه‌های جانبی گسترده‌ای در این بین برگزار می‌شود.

* برگزاری جشنواره فروش مبل در راستای رونق اقتصادی

فرماندار ملایر در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اقدامات انجام شده برای برگزاری چهارمین جشنواره مبلمان‌منبت ملایر اظهار کرد: با تلاش‌های صورت گرفته و کار خوب و پر حجم تبلیغاتی و فراهم نمودن زیر ساخت‌ها  امسال جشنواره خوبی در ملایر در حال برگزاری است.

سلمان اسماعیلی با اشاره به استقبال خوب مردم از این جشنواره بیان کرد: پیش بینی می‌شود حجم حضور گردشگران در روزهای پایانی و تعطیلات آخر هفته باشد.

وی با بیان اینکه تمامی اقدامات انجام شده در راستای رونق اقتصادی شهرستان ملایر است، تصریح کرد:  این دوره از جشنواره در تمام بخش‌های شهرستان رویدادهای مختلف فرهنگی برگزار می‌شود.

فرماندار ملایر بیان کرد: برگزاری جشن‌های مختلف با حضور هنرمندان شهرستانی، استانی و ملی برنامه‌ریزی شده که استقبال خوب مردم از این برنامه ها تا کنون انجام شده است.

وی  با بیان اینکه با ارزیابی‌های انجام شده  شاهد موفق‌ترین جشنواره مبلمان منبت ملایر هستیم، گفت: اقدامات انجام‌شده در این مسیر منتج به رونق صنعت گردشگری و تجاری مبل‌ومنبت ملایر می‌شود.

اسماعیلی بیان کرد: برنامه محوری چهارمین جشنواره مبلمان منبت ملایر مصادف با عید سعید غدیر یک پیاده روی بزرگ خانوادگی است.

وی افزود: پس از پیاده‌روی بزرگ خانوادگی اختتامیه چهارمین جشنواره مبلمان‌منبت در مجموعه جهان‌کوچک برگزار شده که پیش‌ببینی حضور جمعیتی بالغ بر ۲۵ هزار نفر در این مراسم می‌شود.

انتهای پیام/ گلمحمدی

دیدگاه شما

آخرین اخبار