پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع
فرمانداری ویژه ملایر

4. آبان 1402 - 8:39   |   کد مطلب: 32950
یک سال از روز شهادت شهید علی نظری در برخورد با اغتشاشگران گذشت؛ اما هنوز با قتال این شهید برخورد نشده و ابهامات فراوانی در پرونده این شهید وارد شده است و مطالبه مردم برخورد قاطعانه با قاتل این شهید است.

به گزارش ملایری‌ها؛ روز چهارم آبان‌ماه ۱۴۰۱ شهر ملایر در چهلمین روز درگذشت مهسا  امینی از همان صبح با تنش‌هایی روبه‌رو بود و نخستین تجمعات در دانشگاه ملایر شکل گرفت.

عده‌ای از دانشجویان در صدد اغتشاش در سطح دانشگاه بودند و تجمعاتی نیز در دانشگاه ملایر انجام شد که حتی صحبت از درگیری به میان آمد.

این دانشجویان پس از تجمع در دانشگاه سوار بر اتوبوس شده و قصد ادامه اغتشاش در مرکز شهر را داشتند که باتدبیر نیروهای نظامی و امنیتی اجازه این کار به دانشجویان داده نشد.

از عصر چهارشنبه کم‌کم فضای شهر ملایر باتوجه‌به  فراخوان‌های متعدد ضدانقلاب برای تجمعات غیرقانونی، متشنج شد و شرایط شهر امنیتی شد و در میدان اصلی شهر تعدادی افراد انگشت‌شمار تجمعاتی شکل داده و شعارهای هنجارشکنانه می‌دهند.

اما تدبیرهای نیروهای امنیتی و نظامی باز هم  اجازه ساختارشکنی را به عده‌ای اغتشاش‍گر را نمی‌دهند و  شهر کم‌کم رو به آرامش می‌رود.

دراین‌بین خبر می‌رسد که عده‌ای از اراذل‌واوباش با سلاح‌های گرم و سرد قصد حضور در پیک مرکزی شهر را داشته و به دنبال کشته‌سازی هستند.

هوا که رو به تاریکی می‌رود زمزمه‌ای سطح شهر را فرامی‌گیرد که یکی از نیروهای نظامی شهر توسط اغتشاش‌گران زخمی شده و به شهادت رسیده است.

این خبر در شهر دهان‌به‌دهان می‌پیچید؛ اما خبر هنوز خبری رسمی اعلام نشده بود تا اینکه در ساعت‌های انتهایی شب معاون استاندار و فرماندار ملایر خبر شهادت شهید علی نظری از نیروهای سپاه پاسداران ملایر به دست اغتشاشگران را رسماً اعلام کرد.

پس از شهادت این پاسدار کم‌کم جزئیات آن نیز بیان شد و  نخستین اظهارنظر توسط فرماندار ملایر اعلام شد: «این پاسدار در تعقیب و گریز و درگیری با برخی اغتشاشگران در یکی از محله‌های شهر ملایر و در خیابان ولی‌عصر با ضرب مستقیم گلوله شهید شد.»

پس از اعلام خبر شهادت شهید علی نظری،  دستگیری قاتل این شهید در دستور نیروهای اطلاعاتی و نظامی قرار گرفت،  تا اینکه سرانجام قاتل اصلی این شهید و همراهان آن در ملایر و استان‌های هم‌جوار دستگیر شدند.

پیام‌های تسلیت از مسئولین مختلف کشوری، استانی و شهرستانی، دو روز اعلام عزای عمومی در ملایر، برگزاری مراسم وداع و تشییع باشکوه گوشه‌ای سنگ تمام ملایری‌ها برای این شهید مدافع امنیت بود.

از همان ابتدا مطالبه مردم ملایر برخورد جدی با قاتل این شهید و اغتشاشگران بود؛ اما ماه‌ها از پرونده این شهید خبری منتشر نمی‌شد و این در حالی بود که مردم شاهد برخورد قاطعانه قوه قضاییه با اغتشاشگران در نقاط مختلف کشور بودند.

از تهران و مشهد گرفته تا اصفهان و کرج  قاطعانه قوه قضاییه با اغتشاشگران برخورد کرد و برای  بسیاری از آنها حکم محاربه اعلام شد.

* از درخواست سپاه استان از قوه قضاییه تا هشتک سازی معاندین

در کنار این برخوردهای قاطعانه اما هیچ خبری از پرونده شهید علی نظری نبود و فقط هرازچندگاهی شایعاتی درباره این پرونده به گوش می‌رسید و دراین‌بین درخواست سپاه استان همدان از قوه قضاییه برای تسریع در محاکمه و مجازات عاملین شهادت شهید علی نظری نیز منتشر شد.

پس از این درخواست مطالبه‌گری شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان همدان از دادستان کل کشور مبنی بر اقدام قاطع و بدون معطلی قوه قضائیه در جهت اجرای عدالت و تسریع در محاکمه برهم‌زنندگان نظم و امنیت به‌خصوص عاملین شهادت سرگرد پاسدار علی نظری نیز منتشر شد.

سرانجام در تیرماه سال ۱۴۰۲ نخستین خبر رسمی از پرونده شهید نظری توسط رئیس دادگستری استان همدان منتشر که در آن محمدرضا عدالخواه اظهار کرد «پرونده متهم سال گذشته در کمتر از سه ماه بررسی و حکم قصاص او تأیید شد و پرونده برای بررسی در اختیار دیوان عالی قرار گرفت

نکته قابل‌توجه این بود که هرگاه صحبتی از برخورد با قاتل شهید نظری به گوش می‌رسید اکانت‌های ضدانقلاب شروع به جوسازی و هشتک اعدام نکنید می‌کردند که این خود جای تأمل بسیار دارد.

* آغاز مطالبه‌گری‌های رسمی با امام‌جمعه سابق ملایر

اما گویا قرار نبود وضعیت این پرونده به‌وضوح مشخص شود تا اینکه امام‌جمعه اسلام‌شهر تهران و سابق ملایر در یادواره شهید عابدینی اظهار کرد: برخورد برخی مسئولان در قبال شهید نظری آدم را غصه‌دار می‌کند.

 امام‌جمعه اسلام‌شهر گفت: همه ما از برخی برخوردهای مسئولان غصه خوردیم و در چهلم شهید هم آنچه باید گفته می‌شد که برخی حرف‌ها که می‌گوید خارج از محدوده بوده و... طوری حرف می‌زنند مثل‌اینکه اغتشاشات مربوط به نقطه خاصی بوده که می‌گویم نه اغتشاشات به پهنای کشور بوده و به نقطه خاصی نبود.

پس از آن نیز امام‌جمعه ملایر  در خطبه نمازجمعه ملایر در تاریخ ۲۱  مهر طرح این سؤال که چرا تکلیف پرونده شهید نظری مشخص نشده است؟ اظهار کرد: باگذشت یک سال از شهادت شهید نظری چرا تکلیف پرونده آن مشخص نیست و مردم ملایر و خانواده مظلوم این شهید  مطالبه دارند چرا پرونده شهید این شهید هنوز معلوم نیست و وضعیت آن چه می‌شود؟

فرماندار ملایر نیز پیگیری‌هایی درباره پرونده شهید نظری انجام داد و در دیداری با وزیر دادگستری و طرح این موضوع داشت.

* پیگیری از وزیر دادگستری

سلمان اسماعیلی در خبری عنوان کرد: متأسفانه عده‌ای با اغراض مختلف روایت‌هایی مخدوش و غیرواقعی در خصوص پرونده شهید نظری مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه  از همان ساعات اول هم نگران جریان تحریف بودیم و هشدار دادیم، عنوان کرد:  پیگیری‌های مجدانه ای برای پرونده شهید نظری در جریان است.

فرماندار ملایر بیان کرد: در سفر هفته گذشته وزیر دادگستری به ملایر،  به همراه امام‌جمعه نکات  دررابطه‌با پرونده شهید نظری مطرح و وزیر دادگستری پیگیری‌های لازم را انجام داد.

وی گفت: در تماس با وزیر دادگستری عنوان شد که پرونده شهید نظری را در شورای‌عالی قضایی کشور مطرح کرده‌اند و متعاقباً حجت‌الاسلام منتظری رئیس محترم دیوان عالی کشور، برای تسریع در رسیدگی به پرونده قول مساعدت داده‌اند.

* روشنگری فرمانده سپاه ملایر و جزئیات دقیق از وضعیت پرونده شهید نظری

این مطالب همه نشان از  اختلافی در بحث پرونده شهید نظری داشت تا اینکه سرانجام فرمانده سپاه ملایر در سخنرانی پیش از خطبه ۲۸ مهر جزئیات فراوانی از بحث پرونده شهید نظری را عنوان کرد.

فرمانده سپاه ملایر در این سخنرانی برای نخستین‌بار رسماً درباره نحوه شهادت شهید نظری اظهارنظر کرد و گفت: در روز ۴ آبان ۱۵ نفر با ۴ خودرو همراه‌داشتن  ۶ قبضه وینچستر امریکایی و چندین قبضه شمشیر در خیابان‌های شهر رعب وحشت ایجاد کردند که نیروهای مدافع امنیت از سپاه و نیروی انتظامی برای برخورد با آنان وارد عمل می‌شوند.

علی‌اصغر فارسی گفت:  هنگامی که مخلان امنیت عمومی نیروهای امنیتی  را دیده به سمت نیروهای امنیتی شلیک کرده و  نیروهای مدافع امنیت  نیز به سمت آنان شلیک می‌کنند اما آنها وینچستر آمریکایی با گلوله‌های سربی داشتند و نیروهای سپاه و انتظامی شاتگان مخصوص اغتشاشات با گلوله‌های پلاستیکی داشتند.

وی با بیان اینکه مردم به این نبرد نابرابر توجه داشته باشند، تصریح کرد: پس از توقف خودروها قاتل که  روی صندلی عقب منتظر فرصتی برای ضربه‌زدن و فرارکردن است و هنگامی که شهید نظری از کنار خودرو عبور می‌کند باتوجه‌به اینکه درب خودرو چند سانتی‌متر باز بوده  از همان جا شهید نظری را هدف قرار داده و این نیروی سپاه آسمانی می‌شود.

 

اما مهم‌ترین بحث‌های فارسی در این باره نحوه برخورد با پرونده شهید نظری است و فرمانده سپاه ملایر آب‌وهوای قضاوت در استان را متفاوت با سایر کشور عنوان کرد و از مسئولین سابق قضائی شهرستان و مسئولان قضایی استان به‌شدت گلایه کرد.

متأسفانه، اعلام می‌کنند که  اتفاقات شهادت شهید  نظری ربطی به اغتشاشات ندارد و شهادت شهید نظری را قتل می‌دانند، چرا قاتل محارب معرفی نشد؟  چرا عفو رهبری را شامل حال همراهان قاتل کردید؟ چرا باید کاری کرد که پدر و مادر شهید از سپاه و مسئولین شهر دلخور باشند از سرفصل‌های مهم صحبت‌های فرمانده سپاه ملایر بود.

پس از انتشار سخنان فضای مجازی مطالبه‌گری از رئیس دادگستری استان انجام شد و در فضای مجازی ملایر مطالب مهمی دراین‌بین عنوان شد.

در یان میان هم نامه سرگشاده ۱۹ تشکل، هیئت و کانون دانشجویی شهرستان ملایر خطاب به محمدرضا عدالت‌خواه‌، ریاست دادگستری استان همدان درباره‌ شایعات ارسال نامه وی به محسنی اژه‌ای ریاست قوه قضائیه پیرامون شهادت شهید علی نظری که در اغتشاشات سال گذشته به شهادت رسیدند، منتشر شد.

* مطالبه‌گری دانشجویان

تشکل‌های دانشجویی ملایر در این نامه در ۶ بند سؤالات و شبهاتی را مطرح و خواستار پاسخ‌گویی به آن شده‌اند.

امروز نخستین سالگرد شهادت شهید مدافع امنیت شهید علی نظری است شهید که جان خود را برای جلوگیری از آسیب رساندن به مردم و کشته‌سازی فدا کرد اما روند پرونده برخورد به قاتل این شهید به‌شدت طولانی شده است.

برخورد با قاتل این شهید قطعاً یکی از مطالبات اصلی مردم و انقلابیون شهر ملایر است، مطالبه‌ای که تا به‌ثمررسیدن روی آن پافشاری می‌کنند.

امروز خانواده، همکاران و مردم شهیدپرور ملایر در مراسم نخستین سالگرد شهید نظری در مسجد جامع گرد هم آمدند و قطعاً مطالبه همه مردم ملایر قصاص قاتل و به سزای عمل رساندن همراهان قاتل است.

محمد گل محمدی

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار