نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

17. آبان 1402 - 10:44   |   کد مطلب: 32978
ملایر دارای یک ظرفیت ویژه در هنر تئاتر است و در این سال‌ها شاهد پراکنده شدن هنرمندان آن بودیم که با تدابیر انجام شده در راه بازگشت به دوران طلایی خود است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «ملایری‌ها»، تئاتر یکی از رشته‌های هنری پر طرفدار در جهان است و بسیاری از هنرمندان مطرح هنر هفتم فعالیت خود را از تئاتر آغاز کرده‌اند و توانسته‌اند در بین بزرگان نام خود را مطرح کنند.

 

 جوانان و نوجوانان فراوانی که علاقه به فعالیت در بخش هنر بازیگری دارند ابتدا به سمت تئاتر سوق داده شده و صحنه تئاتر را سکوی پرتاب خود می‌دانند.

 

 ملایر یکی از شهرهای قدرتمند در عرصه تئاتر استان است و هنرمندان ملایری در جشنواره‌های مختلف کشوری و بین‌المللی توانسته‌اند رتبه‌های برتر را کسب کنند.

 

 گروه‌های هنری فراوانی در شهرستان ملایر فعالیت داشته که در سال‌های اخیر برخی از این هنرمندان شهر ملایر را ترک کرده و به نام شهرهای دیگر فعالیت خود را ادامه می‌دادند.

 

 از اراک و تویسرکان گرفته تا کرج و تهران و کاشان شهرهایی هستند که گاهی هنرمندان ملایری موفق به کسب رتبه‌های برتر جشنواره‌های مختلف در این سال‌ها شده‌اند.

 

 حتی در یکی از جشنواره‌های استانی هنرمندان ملایری موفق به کسب رتبه‌های برتر در جشنواره به اسم یکی از شهرستان‌های همسایه شدند!

 

 با برگزاری سی و پنجمین دوره جشنواره تئاتر استان شاهد حضور هنرمندان موفق ملایری که در این سال‌ها در شهرهای دیگر فعالیت داشتند در این دوره از جشنواره هستیم و پیش‌بینی می‌شود نمایش‌های ملایری حضوری موفق در این دوره داشته باشند.

 

 افتتاح نخستین مؤسسه فرهنگی، هنری تخصصی تئاتر و تماشاخانه پیش از آغاز جشنواره نیز نشان از حرکت روبه‌جلو تئاتر در شهرستان ملایر دارد.

 

 * ظرفیت‌های بزرگ هنر به‌کارگیری می‌شوند

 

 رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای اعتلای هنر در شهرستان ملایر اظهار کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی درکرده در تمامی رشته‌های هنری با جذب هنرمندان بزرگ شهرستان در راه اعتلای هنر تلاش کند.

 

 فرشاد کشاورزیان افزود: برخی گروه‌های هنری در شهرستان ملایر باتوجه‌به فراهم نبودن فضای کار و یا برای داشتن بستر مناسب‌تر و فضای کاری بهتر به شهرهایی همچون تهران عزیمت کرده بودند که از آنها درخواست شد به خانه خود بازگردند.

 

 وی افزود: برخی از گروه‌های هنری نیز در شهرستان ملایر فعالیت داشتند؛ اما محل‌های تمرین آنها در مکان‌های مختلف بود که از آنها نیز درخواست شد تا در مجتمع فرهنگی هنری اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی ملایر به فعالیت خود ادامه دهند.

 

 رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر بیان کرد: تلاش شده در رشته‌های مختلف هنری از نمایش و موسیقی گرفته تا انجمن‌های ادبی و خوشنویسی از ظرفیت هنرمندان بزرگ ملایر بهره گرفته شود.

 

 وی به اثرات کرونا بر هنر اشاره کرد و گفت: بیماری منحوس کرونا باعث زمین‌گیر شدن برخی گروه‌های هنری و انجمن‌های ادبی شده بود که تلاش شد انجمن‌های ادبی با حضور اساتید ملایری مجدداً فعال شوند و هم اکنون دو انجمن سریر و معراج در شهرستان فعالیت دارند.

 

 کشاورزیان به فعالیت انجمن خوشنویسان نیز اشاره کرد و گفت: این انجمن نیز با حضور استاد برجسته ملایری در حال فعالیت است و آزمون‌های تخصصی را برگزار می‌کند.

 

 * ۱۰ گروه هنری تئاتر در ملایر فعالیت دارند

 

 وی به فعالیت ۱۰ گروه هنری تئاتر در شهرستان ملایر اشاره کرد و گفت: اکثر این گروه‌ها در بخش صحنه‌ای فعالیت دارند.

 

 رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر گفت: هنرمندانی همچون محمد قاسمی و مهدی حبیبی که از کارگردانان باسابقه تئاتر شهرستان هستند این روزها در حال فعالیت در سطح شهرستان هستند.

 

 وی افزود: راه‌اندازی مؤسسه فرهنگی هنری باران نگاه نوا اندیش توسط محمد قاسمی در ملایر اقدامی مثبت و روبه‌جلو در تئاتر ملایر است.

 

 * به سمت رشد و تعالی تئاتر حرکت می‌کنیم

 

 کشاورزیان گفت: این مؤسسه با دارابودن تماشاخانه تخصصی تئاتر یک بازوی توانمند برای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر است که از این ظرفیت برای جشنواره تئاتر نیز بهره برده شده است.

 

 وی افزود: در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر سعی شده هنرمندان بزرگ تئاتر ملایر به‌دور هم جمع کنیم و با استفاده از ظرفیت‌های آنان در راه رشد و تعالی تئاتر ملایر حرکت کنیم.

 

 کشاورزیان افزود: هنرمندانی که چه برای درآمدزایی و چه ناامیدی از ملایر خرج شده بودند را جذب کرده تا در اداره و خانه خودشان به مردم خدمتگزاری کنند و تا در آتیه سازی و بالابردن سطح هنر تئاتر تلاش شود.

 

 وی افزود: شرایط برای رشد و بالندگی هنر را فراهم کرده تا با برگزاری کلاس‌های آموزش تئاتر بازیگران جوان پرورش داده شوند تا شاهد باشیم همچون سال‌های گذشته تئاتر ملایر موفق باشد.

 

 

 

 * تئاتر ملایر به دوران طلایی خود باز می‌گردد

مهدی حبیبی از هنرمندان باسابقه شهرستان نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اقدامات اداره ارشاد ملایر در راستای جذب هنرمندان تئاتر ملایر گفت: مودت و دوستی بسیار خوبی بین هنرمندان ملایری ایجاد شده است.

 

 وی افزود: با هنرمندانی که در سال‌های گذشته از ملایر رفته بودند و تماس گرفته شده و بیان شده که فضا و شرایط محیا شده و مجدداً در شهر خودشان فعالیت کنند.

 

 این هنرمند ملایری بیان کرد: خود من از سال ۱۳۹۵ در ملایر فعالیت نداشتم در این سال‌ها فقط در چندین جشنواره به اسم ملایر حضور یافته‌ام.

 

 وی گفت: با فراهم‌شدن شرایط و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر از ۲۰ آبان و پس از پایان یک نمایش را روی صحنه می‌برم.

 

 حبیبی بیان کرد: این بستر مهیا نبود و من و همکارانم نمی توانستنیم فعالیت کنیم و امروز شرایط خوبی برای تمامی هنرمندان ملایری فراهم شده است.

 

 وی بیان کرد: با فراهم‌شدن فضا و حضور هنرمندان ملایری تئاتر ملایر می‌تواند به سال‌های نه‌چندان دور دوران طلایی تئاتر بازگردد.

 

 حبیبی با ابراز خوشحالی از فراهم‌شدن شرایط و بستر کار عنوان کرد: حتی می‌توان هنرمندانی که دهه ۶۰ و ۷۰ فعالیت داشتند و کار می‌کردند حتی برای یک روز آنها را دور هم جمع کنیم.

 

 وی افزود: با رویه پیشروی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و محیا فضا محیا شرایط تئاتر ملایر روبه‌رشد است.

 

 

 به گزارش ملایری‌ها؛ قطعاً استفاده و به‌کارگیری از ظرفیت‌های ویژه هنرمندان می‌تواند باعث رشد و تعالی هر رشته هنری شود.

 

 بزرگان و پیشکسوتان رشته‌های هنری سرمایه‌های آن هستند و بهره‌گیری از آنان در کنار نیروی جوانی می‌تواند سبب پیشرفت روزافزون هر رشته‌ای شوند.

 

 امروز تمامی هنرمندانی تئاتر ملایری که روزی تیتر زده می‌شد به اسم شهرهای دیگر رتبه‌های برتر جشنواره‌های کشوری و استانی را کسب می‌کنند در شهرستان ملایر حضور دارند و در جشنواره سی و پنجم به‌عنوان هنرمند و داور حضور دارند و امید است شاهد پیشرفت روزافزون این رشته پرطرف‌دار باشیم.

 

 انتهای خبر/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار