نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

5. اسفند 1402 - 10:02   |   کد مطلب: 33170
انتخاب رشته تحصلی دانش‌آموزان امری مهم است که در آموزش و پرورش به از آن به‌عنوان هدایت تحصیل نام‌برده می‌شود و دانش‌آموزان باتوجه‌به علایق و ظرفیت‌های شخصی و توانمندی در دروس مختلف به سمت رشته‌های مختلف فنی و حرفه‌ای، کار و دانش و نظری سوق داده می‌شوند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «ملایری‌ها»؛ بی‌شک یکی از اصلی‌ترین پیچ‌های درسی هر دانش‌آموز مسئله انتخاب رشته تحصیلی در دوران دبیرستان برای ادامه تحصیل است.

انتخاب رشته تحصلی دانش‌آموزان امری مهم است که در آموزش و پرورش به از آن به‌عنوان هدایت تحصیل نام‌برده می‌شود و دانش‌آموزان باتوجه‌به علایق و ظرفیت‌های شخصی و توانمندی در دروس مختلف به سمت رشته‌های مختلف فنی و حرفه‌ای، کار و دانش و نظری سوق داده می‌شوند.
انتخاب رشته تحصیلی دقیق می‌تواند نقش مؤثر در پیشرفت هر دانش‌آموز داشته باشد، در صورت انتخاب غیرصحیح حتی دانش‌آموزان توانمند نیز در مسیر درس‌خواندن موفق نمی‌شوند و قطعاً آینده آنان را با چالش همراه می‌کند.
در راستای امر مهم انتخاب رشته تحصیلی آموزش و پرورش شهرستان ملایر و برای آشنایی هرچه بیشتر دانش‌آموزان اقدام به برپایی دومین نمایشگاه معرفی رشته‌های هنرستان کرده است.
مخاطبین اصلی این نمایشگاه دانش‌آموزان دوره اول متوسطه هستند که باید برای ادامه تحصلی و دوره دوم متوسطه رشته تحصلی خود را انتخاب کنند.
* انتخاب رشته صحیح مهم‌ترین چالش هر دانش‌آموز است
مدیر اداره  آموزش و پرورش شهرستان ملایر در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به برپایی این نمایشگاه اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین مسائل در ادامه تحصیل دانش‌آموزان مسئله انتخاب رشته تحصیلی در دوره دوم متوسطه است.
مهدی عابدینی‌نیا با بیان اینکه امر انتخاب رشته تحصیلی را می‌توان مهم‌ترین چالش هر دانش‌آموز دانست، عنوان کرد: دانش‌آموزان باتوجه‌به علایق و توانمندی در دروس مختلف رشته تحصیلی خود را با کمک مشاورین مدرسه انتخاب می‌کنند.
وی بیان کرد:  یکی از رشته‌های پیشروی دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل در مقطع دوم متوسطه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و  کاردانش است.

* برپایی ۱۸ غرفه در نمایشگاه انتخاب رشته تحصیلی

مدیر اداره  آموزش و پرورش شهرستان ملایر افزود: در همین راستا و برای معرفی هرچه بهتر رشته‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش و هم‌زمان با هفته مشاغل دومین نمایشگاه معرفی رشته‌های هنرستانی در ملایر افتتاح شد.
وی بیان کرد: آشنایی دانش‌آموزان متوسط دوره اول با رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش مهم‌ترین هدف این برگزاری این نمایشگاه است و دانش‌آموزان می‌توانند برای ادامه مسیر تحصیلی خود تصمیم‌گیری کنند.
عابدینی‌نیا گفت: این نمایشگاه از ۱۸ غرفه تشکیل شده و ۱۲ هنرستان دخترانه و پسران شهرستان در آن حضور دارند.
وی به همکاری دانشگاه‌های شهرستان در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: ۴ غرفه نیز از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، پیام‌نور، دانشکده فنی خوارزمی پسرانه و دانشکده فنی دخترانه کوثر نیز حضور دارند و به معرفی رشته‌های دانشگاهی پرداخته‌اند.
مدیر اداره  آموزش و پرورش شهرستان ملایر گفت: باتوجه‌به فراگیری هوش مصنوعی در سال‌های اخیر در بین افراد مختلف جامعه به‌خصوص دانش‌آموزان دبیرخانه هوش مصنوعی در آموزش و پرورش شهرستان تشکیل شده و یک غرفه نیز در با این عنوان در این نمایشگاه تشکیل شده است.

* برنامه‌ریزی حضور ۴ هزار ۵۰۰ دانش‌آموز در نمایشگاه

وی بیان کرد: در این نمایشگاه  ایستگاه مشاوره باهدف استعدادیابی و مشاوره تخصصی برپا شده است.
عابدینی‌نیا بیان کرد: توجه به برنامه‌ریزی انجام شده به مدت یک هفته ۴ هزار و ۵۰۰  دانش‌آموز متوسطه دور اول از این نمایشگاه بازدید می‌کند تا با رشته‌های فنی و کار و دانش آشنایی پیدا کند

* برای انتخاب رشته صحیح نیازمند مشاوره و تحقیق هستیم

ریحانه احمدی که دانش‌آموزانی است که با حضور در این نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: برای انتخاب رشته تحصلی برای ادامه درس ما قطعاً به مشاوره و انتخاب صحیح نیازمند هستیم.
وی افزود: در این نمایشگاه سعی می‌کنیم که با رشته‌های فنی آشنا شویم تا بتوانیم مسیر درست را برای ادامه تحصیل خودم انتخاب کنیم.
این دانش‌آموز ملایری بیان کرد: رشته‌های فنی دارای جذابیت‌های خاصی هستند که می‌توانند از همان دوران دبیرستان برای دانش‌آموزان درآمدزا باشند.
این دانش‌آموز ملایری عنوان کرد: من برای ادامه تحصلی رشته تولید محتوا را انتخاب کرده‌ام و بر اساس علاقه‌ام این رشته را انتخاب کرده‌ام.
وی افزود: این رشته بازار کار خیلی خوبی دارد و از مقطع دبیرستان هم یک دانش‌آموز می‌تواند شروع به کار کند.

* رشته‌های فنی و حرفه‌ای مزیت خوبی دارند

 

حمید محمدی نیز  در حاشیه این نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار ما در  بیان کرد: رشته‌های فنی و حرفه‌ای از ابتدا ما را با سمت کار سوق داده که این مزیت بسیار بالایی است.
وی افزود: در رشته‌های فنی در کنار دروس تئوری، دانش‌آموزان دروس عملی را نیز می‌گذرانند که این مسئله بسیار مهمی است و می‌تواند نقش مؤثر در آینده شغلی هر فردی داشته باشد.
این دانش‌آموز ملایری عنوان کرد: یکی از اصلی‌ترین چالش‌های ما دانش‌آموزان انتخاب صحیح رشته‌های تحصیلی برای ادامه تحصیل است که برپایی این‌گونه نمایشگاه‌ها می‌توانند نقشی مؤثر در ادامه تحصیل ما داشته باشد.

پایگاه خبری تحلیلی «ملایری‌ها»؛ انتخاب صحیح یکی از اصلی‌ترین مسائل در چالش‌های مختلف زندگی هر فرد است که می‌تواند در آینده آن اثرگذار باشد.
مسئله انتخاب رشته تحصلی را می‌توان امری حیاتی در ادامه تحصلی دانش‌آموزان دانست چرا که انتخاب اشتباه حتی دانش‌آموزان توانمند را نیز به مسیر شکست می‌رساند.
رشته‌های فنی و حرفه‌ای در سال‌های اخیر باتوجه‌به آشناشدن دانش‌آموزان با یک فن و حرفه در سال‌های اخیر موردتوجه قرار گرفته‌اند و برپایی این‌گونه نمایشگاه‌ها قطعاً نقشی مهم در آینده دانش‌آموزان دارد.
محمد گل محمدی

دیدگاه شما

آخرین اخبار