نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

18. دى 1393 - 17:13   |   کد مطلب: 14750
یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه جمع شدن تعصب جاهلی و قدرت جاهلی، زور شمشیر را حاکم می‌سازد، گفت: نتیجه چنین جمع شدن تعصب و قدرتی را در داعش می‌بینیم که امروز بلای جان اسلام شده است.

به گزارش پایگاه خبری ملایری ها به نقل از خبرگزاری فارس ، آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی چهارشنبه شب در سومین اجلاس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد با بیان اینکه در صدر اسلام، امامت که عهدالله بود و مسئله‌ای الهی محسوب می‌شد، به امری کلامی تبدیل شد، اظهار کرد: به این ترتیب امام علی (ع) مجبور به خانه‌نشینی شدند.

وی افزود: امامت از سنخ موضوعاتی نیست که بتوان به وسیله مشورت شخص امام را انتخاب کرد زیرا امامت عهدالله و امرالله است نه عهدالناس که بتوان با مشورت چند تن، دست به انتخاب آن زد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مخالفان امامت بیش از هر چیز بر روی کلام کار کردند و هندسه کلام را وارونه جلوه دادند، گفت: بعد از سقیفه هم همین رویه ادامه یافت.

وی ادامه داد: امامت امرالله محسوب می‌شود و بنابراین نمی‌تواند در مورد امرالله با مشورت دست به انتخاب زد.

آیت‌الله جوادی‌آملی با اشاره به اینکه با تبدیل امر الهی امامت به عهدالناس، عصمت را که انکار کردند و تا مدتی هم راحت بودند، خاطرنشان کرد: البته بعدا برایشان مشکلاتی به وجود آمد و همین امر سبب شد تا سقیفه دیگری شکل دهند و عقل را هم زائل سازند و پس از آن علاوه بر اینکه نقل جعل می‌شد، راوی را هم جعل کردند و این گونه گفتند که عقل، حسن و قبح را تشخیص نمی‌دهد.

مفسر قرآن کریم عنوان کرد: زمانی که عقل را به غارت بردند، عقل زنجیری به وجود آمد و عقل حقیقی یعنی امیرالمومنین (ع) خانه‌نشین شد.

وی با تاکید بر اینکه امروز وظیفه استادان حوزوی این است که دست عقل را بگیرند و بالا ببرند، گفت: حقیقت آن است که اجماع در ردیف کتاب و سنت قرار ندارد بلکه نوعی دلیل محسوب می‌شود ولی آنها چون  اجماع را معصوم می‌دانند آن را در ردیف کتاب و سنت قرار دادند و ما هم چون علم کلام نداشتیم، پذیرفتیم.

آیت‌الله جوادی‌آملی بیان کرد: لازم است حرمت و جایگاه عقل را معنا کرد و آن را در ردیف نقل زیر پرچم کتاب و سنت قرار دهیم؛ به عبارتی نباید عنوان کنیم مطلبی عقلی است یا شرعی زیرا عقل کوچک‌تر از آن است که در مقابل شرع قرار گیرد؛ واقع امر آن بوده که عقل چراغ راه و صراط شریعت است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه علم کلام غارت‌شده نتوانست به فقه و اصول ما حیثیت بدهد، گفت: باید کتاب کلامی را در حوزه تدریس کرد که متقن بوده و به شخصی معتبر منسوب باشد زیرا کلام این قدرت را دارد که دست و پای عقل را باز کند.

وی در خاتمه با بیان اینکه جمع شدن تعصب جاهلی و قدرت جاهلی زور شمشیر را حاکم می‌سازد، عنوان کرد: نتیجه چنین جمع شدن تعصب و قدرتی را در داعش می‌بینیم که امروز بلای جان اسلام شده؛ همه آنها مزدور نیستند، برخی هم فریب خورده‌اند و گمان می‌کنند واقعا در راه خدا می‌جنگند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار