نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

9. ارديبهشت 1394 - 11:13   |   کد مطلب: 15296
رئیس شورای شهر ملایر گفت: خدمتگزاری به مردم و رفع مشکلات مردم به نحو احسن از مهمترین وظایف شوراها است.
خدمتگزاری به مردم مهمترین وظیفه شوراهاست/پاسخ به شایعات مطرح درباره شورا و شهرداری

به گزارش پایگاه خبری ملایری‌ها، در تقویم رسمی کشور ما روز نهم اردیبهشت به عنوان روز شوراها یاد شده است. شورا یک اصل عقلی است که آموزه های دین اسلام در کتاب و سنت نیز بر آن صحه گذاشته است.

به همین مناسبت خبرنگار ملایری‌ها به سراغ رئیس شورای شهر ملایر رفته و با وی مصاحبه کرده است.

رضا نوروزی نماینده منتخب دو دوره شورای شهر ملایر بوده و اکنون در سمت ریاست شورای شهر ملایر مشغول به کار است.

ملایری ها: مهمترین وظایف شورای شهر چیست؟

نوروزی: اگر بخواهیم از لحاظ قانونی وظایف شورا برشماریم در قانون 24 وظیفه قانونی برای شوراهای شهر در نظر گرفته شده است و به صورت کل این قانون‌ها وظایف شورا در نظر گرفته می‌شود و وظیفه اصل شوراهای شهر عمل کردن به این قوانین است. ولی در عین حال شوراها پل ارتباطی بین مردم و مسئولین نظام هستند  و واسطه بین مردم و دولت می باشند. رسیدگی به امورات مردم به نحو احسن و رفع مشکلات مردم از وظایف اصلی شوراهاست و با توجه به این مشکلات  قانون گزاری محلی از وظایف مهم شوراهاست.

ملایری ها: یکی از وظایف شوراها انتخاب شهردار شهرها است، ملاک انتخاب شهردار توسط شوراها چیست؟

نوروزی: یکی از وظایف مستقیم شوراها خدمت به مردم و انتخاب یک خدمتگزار خوب، یک شهردار موفق، صادق، مدیر و مدبر برای مردم است. مهمترین ملاک‌ها در انتخاب شهردار متدین بودن، اعتقاد به نظام اسلامی و ولایت فقیه، تحصیلات عالیه، آشنا بودن به شهر و وضعیت شهر، با برنامه بودن و برنامه محور بودن و نحوه برخورد خوب با ارباب رجوع از مهمترین ملاک ها برای انتخاب شهردار در شوراها است.

ملایری‌ها: شوراها چگونه بر عملکرد شهردار ها و شهردار نظارت می‌کنند؟

رئیس شورای هر ملایر: یکی از مهمترین وظایف شوراها نظارت بر عملکرد شهردار و شهرداری ها می باشد.  ارتباط نزدیک با شهرداری، حضور شهردار در صحن شورا ، بررسی مسائل و مشکلات شهر در صحن شورا، سرکشی به صورت مرتب به شهرداری ها و نظارت بر کار همکاران در شهرداری ها با حضور در محل کار شهرداری از راه‌های نظارت بر شهرداری و شهردر در شورا ها است.

ملایری‌ها: ارتباط شهردار و اعضای شورا با مردم چگونه است؟

نوروزی: برای ارتباط با مردم خودم سعی کردم با حضور در نماز جماعت در محل های مختلف شهر و با اعلام قبلی به صورت رو در رو مشکلات مردم را از زبان خودشان شنیده و اگر بتوانم نیازها را به صورت تلفنی حل کنم همان جا با زدن تلفن مشکل مردم را بررسی می‌کنم و اگر نیازی به نامه باشد برایشان نامه می نویسم. در همین راستا دو روز در هفته به ملاقات عمومی با مردم اختصاص یافته و مردم می توانند در روزهای دوشنبه و پنج شنبه به ملاقات عمومی اعضای شورا آمده و مشکلات و مسائل خود را با اعضای شورا مطرح کند. شهردار ملایر نیز هر هفته یک روز با مردم ملاقات عمومی داشته و مردم می توانند مشکلات و مسائل خود را با شهردار در میان بگذارند. در جلسات علنی شور نیز شاهد حضور مردم هستیم و در این جلسات مشکلات کسانی که در ملاقات عمومی حل نشده است با حضور شهردار بررسی می شود.

ملایری‌ها: مهمترین مشکل شهر ملایر چیست؟

نوروزی: شهر ملایر شهر بسیار بزرگی بوده و مشکلات بزرگ دارد و با توجه به وضع درآمدی شهرداری ها در کل کشور که شهرداری ملایر نیز از این قائله مستثنی نبوده و با توجه به هزینه های بالای شهر،  وضع درآمدی و وضع هزینه با هم هماهنگی ندارند ولی در عین حال سعی شده تا مشکل عمده ای در سطح شهر نباشد . یکی از مهمترین مشکلات شهر ملایر بیکاری جوانان است که متاسفانه در این امر از دست شورا کاری بر نمی‌آید.

ملایری‌ها: مهمترین اقدامات شورا در دو دوره ای که شما حضور داشتید چه بوده است؟

نوروزی: در این دو دروره که من به عنوان خدمتگزار مردم در شورای شهر ملایر حضور داشتم اقدامات مثبت و موثری در شهر انجام شده است. مینی ورد یکی از مهمترین اقدامات در این دو دوره است . این پروژه طرح بسیار بزرگی بوده و هنوز 20 درصد از کار آن انجام شده است و 80 درصد آن باقی مانده است. 185 المان قرار است در مینی ورد یا دنیای کوچک ملایر نصب شود که تاکنون 5 المان آن نصب شده است و این طرح نیاز مبرمی به پول داشته ولی با توجه به درآمد شهرداری ساخت این مجموعه نیازمد زمان است. تقاطع غیر هم سطح میدان انقلاب و میدان تعاون نیز یکی از اقدامات موثر در این دوره است . با توجه به حجم بالای ترافیک این دو نقطه از شهر ملایر در مرحله اول میدان انقلاب پس از انجام مطالعات و برگزاری مناقصه قرارگاه قائم با برنده شدن در مناقصه ساخت این تقاطع ا آغاز کرده است و  طبق قرارداد انجام شده در اسفند ماه شاهد افتتاح این تقاطع خواهیم بود.

ملایری‌ها: اگر تخلفی در شهرداری انجام شود شورا چگونه برخورد می‌کند؟

نوروزی: شوراها وظیفه نظارت بر شهرداری ها را دارند و اگر تخلفی در شهرداری ها صورت بگیرد در پی اثبات آن خواهیم بود و اگر تخلف به اثبات برسد با آن برخورد قانونی شده و تخلفات به سازمان‌های نظارتی بالا منعکس می‌شود.

ملایری‌ها: شایعاتی که درباره یکی از اعضای شورا و شهرداری قبل مطرح است تا چه حد درست است؟

نوروزی : هیچگاه جلوی شایعات را نمی توان گرفت و همیشه شایعات وجود دارد و تا زمانی که سند و مدرکی مبنی بر دستی شایعات ارائه نشود شایعات مورد قبول نیست. در مورد برکناری یکی از اعضای شورا نیز شایعاتی که مطرح هست در شورا نیز شنیده شده است ولی مراجع قضایی پاسخ این سوال را بهتر می‌دانند.

ملایری ها: درست است که آقای نوروزی  قصد کاندید شدن در انتخابات مجلس را دارد؟

نوروزی : هنوز در این باره تصمیم نگرفته ام.

ملایری‌ها: حرف آخر...

نوروزی: ما مدیون خون شهدای بزرگوار انقلاب اسلامی ایران هستیم و امیدورایم بتوانیم با خدمت صادقانه شهر پاسخگوی خون شهد باشیم.

مصاحبه:محمد گل محمدی

انتهای پیام/ گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار