نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

29. ارديبهشت 1394 - 17:49   |   کد مطلب: 15447
یحیی آل اسحاق در نشست هم اندیشی اقتصاد مقاومتی در دانشگاه اصفهان اظهار کرد: ما با توجه به نقاط ضعف و قوت تصمیم گیری های گذشته به یک مدل کامل و جامع رسیده ایم که این مدل از طرف مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی نامیده شده است.

به گزارش ملایری ها به نقل از صاحب نیوز،  نشست هم اندیشی اقتصاد مقاومتی به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی و با حضور دکتر یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی ایران و دکتر محمدرضا حیدری، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان عصر دوشنبه در تالار شهید صدر دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان برگزار شد.

 

اقتصاد ایران طی این سی و شش سال ملغمه ای از آرا و اندیشه های متفاوت بوده است

 

دکتر آل اسحاق با بیان سابقه انقلابی پدرشان، افزود: پدرم یک روحانی انقلابی بود که علیه رژیم شاه در حال مباررزه بود. پدرم به دلیل سرپرستی یک خانواده ۹ نفری زمان کمی را برای مبارزه داشت. من به او پیشنهاد دادم که سرپرستی خانه ۹ نفری را به من بسپارد و وی به طور تمام وقت به مبارزات ضد رژیم پهلوی بپردازد به شرطی که نیمی از ثواب و برکات حاصل از این مبارزه الهی انقلابی را با من شریک شود.

 

رییس اتاق بازرگانی ایران تاریخ سی و چندساله سیاست های اقتصادی در ایران را ملغمه ای از افکار و آرا مختلف اقتصادی دانسته و افزود: خوشبختانه جمهوری اسلامی به هر صاحب نظری اجازه ارائه دیدگاه ها و نظرات خودش را داده است. ما اوایل انقلاب و در دوران جنگ تحمیلی شاهد سیاست های اقتصاد جنگ بودیم. دراین دوران که دوره تصدی سوسیالیست ها و چپی ها بود، اقتصاد کوپن رواج داشت.

 

۱۶سال اقتصاد واقع نگر بر ایران حاکم بود که دستاوردی بجز فاصله طبقاتی نداشت

 

وی اقتصاد شانزده ساله بعد از دفاع مقدس را برگرفته از مکتب لیبرالیسم  خواند و افزود: دولت هاشمی در راستای اقدامات مورد نظر بانک جهانی عمل می کرد و هدف نزدیکی به اقتصاد بازار آزاد را در سر داشت. آقای هاشمی در این که باید به بحث های علمی روز اقتصاد عمل کنیم و صرفا دید واقع نگر داشته باشیم، افراط کرد.

 

دکتر آل اسحاق، دولت خاتمی را نیز پیرو دولت قبل از خود دانسته و یادآور شد: دولت هفتم و هشتم به شدت پیرو توصیه های بانک جهانی بود و این امر به نحوی بود که فقط به آمار های کلان توجه داشتند و به وضع مردم توجهی نمی کردند. آنها اهمیتی نمی دادند که این درآمدهای کشور چگونه بین مردم تقسیم می شود.

 

وی دولت احمدی نژاد را پیرو سیاست های دولت رفاه دانست و افزود: این دولت فقط به توزیع درآمد مردم در مناطق مختلف نگاه کرده و سعی کرد تا عدالت را با تقسیم و گسیل منابع به اقسا نقاط ایران تامین کند. این نگاه یک سویه به مانند نگاه های یک سویه دولت های قبلی باعث ایجاد یک موجی از نارضایتی ها شد که دولت روحانی بر آن سوار شد.

 

اقتصاد مقاومتی نتیجه هزینه فایده های دولت ها طی این سی وشش سال سیاستگذاری می باشد

 

وزیر بازرگانی دولت سازندگی با بیان این که دولت روحانی، اقتصاد اعتدالی را مد نظر قرار دارد خاطر نشان کرد: دولت روحانی می کوشد تا توازن بین دیدگاه های مختلف بازار آزاد و اقتصاد رفاه را برقرارکند.

 

وی با اشاره به تاریخ تصمیمات اقتصادی توسط دولت که متشکل از سیاست های متفاوت می باشد، ابراز داشت: ما در طی این سی و شش سال ملغمه ای از سیاست ها اقتصادی را انجام داده ایم. ما طی این ایام بسیاری از فرصت ها را از دست داده ایم و تجارب بسیاری نیز بدست آورده ایم که بسیار ارزشمند است.

 

وی هزینه فایده هایی که در گذشته انجام شده را به فال نیک گرفته و افزود: ما با مشخص کردن نقاط ضعف و قوت مان در تصمیم گیری ها که در طی این سال ها انجام شده به یک مدل کامل و جامع رسیده ایم که این مدل از طرف مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی نامیده شده است. اگرچه در طی این سال ها هزینه داده ایم، اما به بهترین مدل برای مدیریت در جمهوری اسلامی ایران رسیده ایم.

 

جمهوری اسلامی با فرصت ها و چالش های متعددی روبرو است که باید به بهترین نحو با آنها برخورد کند

 

یحیی آل اسحاق، ایران را یکی از پر ظرفیت ترین کشور های جهان دانست و افزود: ما از لحاط نیروی انسانی، یکی از جوان ترین کشورهای جهان هستیم. ما حدود پنج میلیون دانشجو داریم که از جمعیت بعضی از کشور های اروپایی نیز بیشتر است. ایران از لحظ منابع طبیعی و موقعیت ژئو پلوتیک نیز در جهان نمونه است که این نقاط قوت ما را در رسیدن به اهداف عالیه کشورمان کمک می کند.

وی با بیان این که ایران با وجود دارا بودن یک درصد از جمعیت دنیا، تنها در سه هزارم کل مبادلات بین المللی شریک است، خاطر نشان کرد: ما چند مشکل مشخص داریم که باید به نحوی با آنها مقابله کرد. اولین معضل اقتصاد ایران، بیکاری است. ما اگر بخواهیم نرخ بیکاری در سال ۱۳۹۹ به اندازه نرخ بیکاری همانند در سال ۱۳۹۳ باشد، باید سالیانه ۶ درصد رشدداشته باشیم که این امری بسیارمشکلی است.

رییس سابق اتاق بازرگانی ایران چالش های دیگر اقتصاد ایران را معیشت مردم، رکود، نظام بانکی و روابط بین ایران و سایر کشور ها دانست و افزود: رکود بر بازار های ما سایه افکنده است و کارخانجات ما با ۳۰ درصد ظرفیت خود به فعالیت ادامه می دهند. نظام بانکی ما غیر اصولی است و اقتصاد ایران را یک اقتصاد بانک محور کرده است.

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار