نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

21. خرداد 1394 - 18:14   |   کد مطلب: 15631
مسوول کمیته فنی اداره کل بهزیستی همدان گفت: مناسب سازی فضاهای عمومی این استان برای تردد معلولان و جانبازان تنها در حد رفع تکلیف بوده و با استانداردهای لازم همخوانی ندارند.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از  ایرنا عبدالحسین نوری روز پنجشنبه در ستاد هماهنگی و مناسب سازی فضاهای عمومی شهرستان ملایر افزود: این در حالیست که تنها پنج درصد از فضاهای ادارات و اماکن عمومی استان برای تردد معلولان و جانبازان مناسب سازی شده است.

وی اظهار داشت: نیاز است زیرساخت های عمومی شهر را برای همه محدودیت های جسمی و حرکتی فراهم کنیم و فضاهای عمومی شهری برای همه افراد کم توان جسمی و حرکتی مناسب سازی شود.

وی با بیان اینکه افراد کم توان جسمی تنها شامل معلولان و جانبازان نمی شود افزود: سالمندان، زنان باردار، نابینایان، ناشنوایان و افراد دارای مصدومیت موقت جامعه هدف ما را تشکیل می دهند و مناسب سازی فضا بر این اساس باید انجام شود.

نوری با تاکید بر اینکه مناسب سازی فضاهای عمومی در دولت تدبیر و امید یک رویکرد فعال و پویا است اظهار کرد: در این راستا موضوع مناسب سازی فضاهای عمومی برای معلولان و جانبازان در کشور مورد تاکید قرار گرفت و نخستین مصوبه آن در استان همدان توسط استاندار به تصویب رسید و با تشکیل جلسات متعدد این موضوع آسیب شناسی شد.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه در شهرستان ها خلاء دانش فنی در این زمینه وجود دارد نیاز است کمیته تخصصی و فنی در خصوص مناسب سازی فضاهای عمومی در شهرستان ها تشکیل شود تا بتوان با رویکرد مناسب سازی، نظرات کارشناسی ارایه داد.

مسوول کمیته فنی اداره کل بهزیستی همدان همچنین مناسب سازی فضاهای عمومی دستگاه های اجرایی، فضاهای عمومی شهر و اماکن خصوصی یا دولتی با کاربری عمومی چون فروشگاه ها، درمانگاه ها و پاساژها را سه حوزه کلی و قابل پیگیری در مناسب سازی برشمرد.

نوری افزود: علاوه بر این فضاها مناسب سازی در ساختمان های مسکونی نیز باید اجرا شود که پیگیری های لازم از طریق استان انجام می گیرد تا تبدیل به قانون و اجرایی شود.

به گفته وی دستگاه های اجرایی اطلاعات جامعی از وضعیت خود با رویکرد مناسب سازی ندارند و اعتبارات لازم در این زمینه در اختیار ادارات نیست.

نوری همچنین با بیان اینکه ضوابط شهرسازی در ملایر نسبت به سایر شهرستان ها بهتر و مطلوبتر رعایت شده است خواستار ارایه گزارش جامعی از شریان های اصلی شهر، پارک های اصلی و پاساژها و فروشگاه ها و معرفی یکی از پارک ها به عنوان پایلوت توسط شهرداری ملایر شد.

وی فرهنگ سازی، تبلیغات و آگاه سازی مردم را یکی از عوامل مهم در مناسب سازی فضاهای عمومی دانست و افزود: مردم باید نسبت به حقشان آگاه شوند که حق آنها است که ساختمان ها و فضای شهری باید مناسب سازی شود.

نوری همچنین خواستار ارایه گزارش های لازم در خصوص نحوه مناسب سازی مساجد شهر ملایر شد و گفت: تمامی ادارات و ارگان های اجرایی موظف به مناسب سازی ورودی ساختمان ها و فضاهای عمومی با استفاده از رمپ و بالابر هستند.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر نیز بیان داشت: تاکنون هر اداره و ارگانی متناسب با توان و بضاعت خود نسبت به ساخت و ساز و مناسب سازی برای تردد معلولان و جانبازان اقدام کرده است.

محمدقاسم عبدلی تاکید کرد: برای رسیدن به استانداردهای لازم باید یک شکل مهندسی و نقشه راهی تهیه شود تا در حوزه اجرای مناسب سازی اماکن عمومی به نحو مناسب اقدام کنیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار