نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

25. خرداد 1394 - 23:45   |   کد مطلب: 15686
شیرزاد درخصوص عدم انتشار فکت شیت از سوی تیم ایرانی ابراز داشت: آمریکایی ها که از جانب خودشان متنی را منتشر کرده اند که هنوز مورد توافق قرار نگرفته است، کار غیراخلاقی انجام داده اند و دلیلی ندارد که ما هم همان کار غیراخلاقی را انجام دهیم.

به گزارش ملایری‌ها  احمد شیرزاد فعال اصلاح طلب در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا درخصوص موضوع فکت شیت ایرانی و عدم تمایل دولت و وزارت خارجه به انتشار آن ضمن انتقاد از اصرار نمایندگان مجلس بر انتشار این سند، اظهار داشت: مگر قرار است وقتی طرف آمریکایی فکت شیت خودش را منتشر می کند، ما هم این کار را بکنیم؟ چندبار آقای عراقچی و ظریف به صراحت بگویند که ما چیزی به اسم فکت شیت جداگانه نداریم؟ من فکر می کنم این اصرار بی مزه، بی دلیل و بیش از اندازه ای که اصولگرایان مجلس می کنند، موضوع را لوث می کند.

 

بخشی از فکت شیت منتشر شده ار سوی آمریکایی ها مطابق با واقعیت است

 

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس تصور می کنند که یک سندی وجود دارد که تیم ایرانی آن را مخفی می کند. درحالی که واقعیت این است که یک متن مورد توافق طرفین مذاکره را آقای ظریف و خانم موگرینی خوانده اند و نتیجه مشترک طرفین مذاکره همین بیانیه لوزان است. برای همین هم آقای ظریف همیشه تأکید می کنند که طرف مقابل برای خودش متنی را منتشر کرده است که مذاکرات ما با آن متن مطابقت ندارند؛ البته یک بخش هایی از آن منطبق است با توافقات دو طرف ولی برخی قسمت های آن با توافقات تطابق ندارد.

 

شیرزاد در ادامه ابراز داشت: چه اصراری است که ما هم یک سندی را در مقابل فکت شیت آمریکایی ها منتشر کنیم؟ این صحبتها زمزمه هایی است از سوی برخی از دوستان که تصمیم دارند برنامه مذاکرات را به هم بزنند و اثرگذاری های نامطلوبی روی این موصوع داشته باشند و من کارشان را اخلاقی نمی دانم. اگر چیزی ضرورت انتشار داشت، مسئولین کشور منتشر می کردند؛ چراکه توافقی فراتر از سندی که رسما منتشر شد، وجود ندارد.

 

انتشار فکت شیت کار غیراخلاقی است و ما نباید این کار را انجام دهیم

 

این کارشناس هسته ای در مورد چرایی انتشار فکت شیت از سوی آمریکایی ها اذعان داشت: آنچه که آقای ظریف و خانم موگرینی مطرح کردند بسیار شفاف و صریح بود و چیزی بیش از این توافق نشده است؛ ممکن است مذاکرات زیادی صورت گرفته باشد ولی به طور قطعی روی موضوع مشخصی فراتر از متن بیانیه توافقی صورت نگرفته است.

 

وی اضافه کرد: از روز اول بنا بر این بود که متن توافق منتشر نشود؛ چراکه اکر قرار بود منتشر شود مناظره تلویزیونی برگزار می کردند. قرار نیست مذاکرات تا قبل از توافقات منتشر شود و دوطرف هم تا جایی که توافق صورت گرفته را منتشر کرده اند. بدین ترتیب مقامات آمریکایی که از جانب خودشان متنی را منتشر کرده اند که هنوز مورد توافق قرار نگرفته است، کار غیراخلاقی انجام داده اند و دلیلی ندارد که ما هم همان کار غیراخلاقی را انجام دهیم. ممکن است توافقاتی باشد که در نیمه راه است و به طور مثال سر چارچوب ها به توافق رسیده اند ولی سر عدد و رقم ها با یکدیگر اختلاف دارند، خوب دلیلی نداردکه این موضوعات منتشر شود و اعلام این موضوعات قطعا بر مذاکرات لطمه می زند. به اعتقاد من اگر قرار است یک تیمی را به زمین بازی بفرستیم نباید از بالا برای آنها نارنجک بیندازیم.

 

پذیرفتن پروتکل الحاقی موجب افزایش اعتماد جامعه بین الملل خواهد بود!

 

احمد شیرزاد درباره موضوع نظارت ها و پذیرفتن پروتکل الحاقی بیان داشت: قطعا آنچه که به لحاظ امنیتی، اطلاعاتی و نظامی برای ایران حیاتی است، تحت هیچ شرایطی نباید در معرض دید بیگانگان قرار گیرد و من فکر می کنم که همه ایرانی ها روی این قضیه متفق القولند. در هیچ جای دنیا هم مسئله بازدید از مراکز هسته ای این طور نیست که از هرجایی که بخواهند بازدید کنند، این هم خلاف پرستیژ و شأن ملی و هم خلاف امنیت ملی است و این اتفاق در هچ جای دنیا نیز نیفاده است؛ ولی به هرحال سایت هایی که عنوان سایت هسته ای گرفته اند و مشخص است که در آنها فعالیت های هسته ای صورت می گیرد، می توانند مورد بازدید قرار گیرند و به نظر می رسد که توافق روی همین موضوع باشد.

 

وی در ادامه یادآور شد: فراموش نکنیم وقتی که ما یک تعهد و پیمانی می بندیم نسبت به آن پیمان باید صادقانه عمل کنیم و البته مشی جمهوری اسلامی نیز تاکنون همین طور بوده است. کمااینکه اگر خاطرمان بیاید حضرت امام در پذیرش قطعنامه و صلح با دولت عراق، گفتند که ما در جنگ مان صادق بودیم و در صلح مان نیز صادق هستیم. بنابراین اصول اخلاقی و اعتقادی جمهوری اسلامی ایران ایجاب می کند که نسبت به تعهدات و پیمان هایش صادق باشد. براساس توافقات اگر سایت جدید هسته ای بخواهد راه اندازی شود، قاعدتا باید با اطلاع آژانس باشد و آژانس باید بتواند نظارتش را انجام دهد. همچنین پیمان ما حاوی این است که ما جای دیگر سایت هسته ای ایجاد نخواهیم کرد و اگر هم ایجاد کنیم، اجازه بازدید را خواهیم داد. اگر ما نتوانیم چنین اعتمادی را در جامعه بین الملل ایجاد کنیم، قطعا نمی توانیم به یک توافق برسیم. ما باید نسبت به این مسأله قاطع و صادق باشیم و نمی شود پیمانی ببندیم که بعدا بخواهیم به شکل دیگری عمل کنیم.

 

کل ماجرای هسته ای و تحریم ها در یک شب تمام نمی شود و بعد از توافق ادامه خواهد داشت

 

 

این فعال اصلاح طلب درخصوص موضوع رفع تحریم ها و برطرف شدن عمده مشکلات اقتصادی ما در این صورت اذعان داشت:  وقتی صحبت از تحریم ها می کنیم باید مشخص کنیم که چه تحریم هایی مدنظر ماست. در حال حاضر تحریم هایی که خیلی برایمان حساس است تحریم های اقتصادی است که برای مردم ما خیلی آسیب زننده بوده است و مدیریت کشور را نیز دچار مشکل کرده است. البته تحریم های دیگری هم هست که ممکن است به این سرعت برطرف نشوند، مثلا تحریم صدور مواد و ملزومات هسته ای؛ امیدوار هستیم که این موضوع هم در مذاکرات مورد پیگیری قرار بگیرد و رفع تحریم شود ولی باتوجه به اینکه این صنعت هسته ای در همین شرایط تحریم هم پیش رفته است و آن ها هم این مسأله را می دانند، بنابراین مسأله اساسی برای ما تحریم مسائل و موضوعات هسته ای نیست.

 

وی ادامه داد: بحث این است که نظام بانکی، نظام تبادلات پولی و نظام صدور نفت ما دچار آسیب شده است و اینها است که واقعا تحریم های ظالمانه ای است که بایستی برطرف شوند. طبیعتا بنا بر توافقی که صورت گرفته، به محض اجرایی شدن توافق نامه، قرار بر این است که کلیه تحریم های اقتصادی در یک مدت زمان معقول و مشخصی و با یک برنامه مشخص رفع شوند. من خوشبین هستم که این اتفاق بیفتد؛ ولی این به این معنا نیست که کل ماجرای هسته ای ایران در یک شب تمام می شود و به اعتقاد من حتما ادامه خواهد داشت و بسیاری از بحث ها بعد از توافق نهایی ادامه می یابد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار