نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

26. خرداد 1394 - 23:47   |   کد مطلب: 15700
قائم‌مقام وزیر امور خارجه کشور بیان کرد: 1+5 میخواهد جایگاه ایران بعد از توافق را ببیند و بعد از آن اعمالی علیه نظام با برنامه‌ریزی درست و به‌جا انجام دهد.

به گزارش ملایری‌ها، به نقل از صبح توس، مرتضی سرمدی، قائم‌مقام وزیر امور خارجه ظهر امروز در همایش «گرامیداشت سالروز خلق حماسه سیاسی» با حضور حامیان دولت در استان که در سالن صبا مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه حل مشکلات نیازمند عقلانیت، مدیریت و برنامه‌ریزی است، اظهار کرد: در همین چارچوب، دولت تدبیر و امید برای تبلور جایگاه وزارت خارجه چند قدم اساسی برداشته که دیپلماسی، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های موردتوجه در دولت یازدهم است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مؤلفه‌های قدرت، دیپلماسی است، افزود: اگر ما باور داریم که یکی از مؤلفه‌های جدی و جدید در عصر کنونی، قدرت دیپلماسی است، باید به ملزومات دیپلماسی نیز توجه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه‌ی دیپلماسی و روابط بین‌الملل، برخی اصل تقابل را بر تعامل ترجیح می‌دهند، خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید تعامل در سیاست خارجه را اصل و مبنا قرار داده چراکه داشتن دیپلماسی قوی، باعث گسترش قدرت نیز می‌شود.

برطرف شدن مشکلات مردم با کمترین هزینه رویکرد ما در دولت است

قائم‌مقام وزیر امور خارجه عنوان کرد: این دولت با برنامه‌ریزی‌های دقیق و اساسی خواهان برطرف شدن مشکلات مردم با کمترین هزینه است؛ بسیاری از اهداف با سرمایه‌های کلان محقق می‌شود اما با رویکرد دولت تدبیر و امید می‌خواهیم هزینه‌ها را کاهش دهیم.

وی بابیان اینکه وزارت خارجه حوزه‌ای نیست که در آن اختلاف‌نظر، دیدگاه و اختلاف منافع وجود داشته باشد، گفت: ما در حوزه سیاست خارجه موظف به اتخاذ سیاست‌هایی هستیم که کمترین هزینه ملی را در برداشته باشد.

قدرت ایران در منطقه مدیون ۳۶ سال حمایت از حق در منطقه است

سرمدی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هزینه حمایت ۳۶ ساله از حق را در پرونده خود پذیرفت و به کمک کشورهای مسلمان منطقه رفت تا توانست در این برهه از تاریخ، به قدرت منطقه تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه دوستان دخیل در امر مذاکرات عنوان می‌کنند که در روند مذاکرات، موضوع هسته‌ای بهانه است و اصل چیز دیگری است، گفت: باید این بهانه را تغییر داد؛ آن‌ها با این بهانه دست‌وپایمان را بسته‌اند، ما باید با یک زنجیر استراتژیک این بستر را محصور کنیم.

قائم‌مقام وزیر امور خارجه کشور با اشاره به اصلی‌ترین موضوع مذاکرات، اظهار کرد: آن‌ها می‌خواهند جایگاه ایران بعد از توافق را ببینند و اینکه کشور ما بعد از رسیدن به توافق به چه وضعیتی دچار می‌شوند، بعدازآن رفتارها و اعمالی که می‌خواهند بر کشور ما اعمال کنند، با برنامه‌ریزی درست و به‌جا انجام دهند تا به نتیجه برسند.

پس از توافق، بعد از مقاومتی طولانی می توانیم غنی سازی انجام دهیم!

وی بابیان اینکه انرژی هسته‌ای با تمام خط قرمزهایش باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: اگر در جریان مذاکرات هسته‌ای، ایران توافق کند، بعد از مقاومت طولانی‌مدت و سخت می‌توانیم در چارچوب شورای امنیت غنی‌سازی انجام دهیم.

سرمدی اضافه کرد: سیاست خارجه‌ای که ما از آن بهره مند هستیم مبتنی بر تعامل است و احساس می‌کنیم جمهوری اسلامی ایران به‌جایی رسیده که همه دوستداران، خواهان تثبیت قدرت ایران در جهان شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تعامل، محور اصلی سیاست وزارت خارجه کشور است؛ با این رویکرد توانسته‌ایم به این جایگاه و موقعیت دست پیدا کنیم.

کشورهای موردحمایت داعش، هدف بعدی داعش هستند

قائم‌مقام وزارت خارجه کشور با اشاره به گروهک‌های تروریستی، گفت: کشورهایی که تاکنون از داعش حمایت کرده‌اند، هدف بعدی برای این گروهک تروریستی هستند اما ایران با مقاومت، در برابر ظلم آن‌ها ایستاده است و تبدیل به قدرتی در منطقه شده است.

وی با تأکید بر اینکه ایران به‌جای جنگ، جهت مذاکرات را در پیش گرفته است، اظهار کرد: گفتگوی فراگیر و دیپلماسی سیاسی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید است و باقدرت یافتن این عوامل، به قدرت بسیاری دست خواهیم یافت و همگان هم نظاره‌گر ما خواهند شد.

 

حاشیه ها:

در این مراسم استاندار بیش از وقت مقرر خود صحبت کرد و باعث اتلاف وقت همایش شد. به دلیل وجود صندلی‌های خالی در حین سخنرانی استاندار، گروهی از معلمان و کارگران شرکت حامی مالی برنامه را به‌صورت دسته‌جمعی به جمع افزوده شدند. در زمان سخنرانی مرتضی سرمدی با پخش صدای اذان توجهی به آن نکرد و صحبت‌های خود را ادامه داد.

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار