نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

31. خرداد 1394 - 20:56   |   کد مطلب: 15766
قدیمی‌ترین کتابخانه شهر ملایر به دلیل قرار گرفتن در مکانی نامناسب و پرسروصدا نیاز به جابجایی دارد، صحبت از جابجایی هست اما زمان و مکان آن معلوم نیست.

به گزارش ملایری‌ها، کتابخانه شهید بهشتی شهر ملایر یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های استان همدان و نخستین کتابخانه عمومی شهرستان ملایر است که نیم قرن قدمت دارد.

به منظور دسترسی آسان شهروندان ملایری به کتاب‌ها، در آن زمان این کتابخانه با 300 متر فضای فیزیکی در مرکز شهر ساخته شده است.

در حال حاضر به دلیل واقع شدن کتابخانه در یکی از مکان‌های بسیار شلوغ شهر ملایر مشکلات زیادی برای اعضای این کتابخانه ایجاد شده است.

 کتابخانه شهید بهشتی در میدان تره‎بار ملایر قرار گرفته که شلوغی و سر و صدای زیاد، عبور و مرور مردم، نبود امکانات ویژه از جمله عایق صدا در این مکان، قدیمی بودن ساختمان و ... از جمله مشکلات کتابخانه شهید بهشتی ملایر است.

 با این وجود این کتابخانه در حال حاضر دارای غنی‌ترین کتاب‌های مورد نیاز مخاطبان شهرستان بوده و همچنان مخاطبان خود را حفظ کرده است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ملایر در گفت‌وگو با فارس در این زمینه اظهار داشت: در حال حاضر شهرستان ملایر دارای 20 باب کتابخانه عمومی شامل هشت باب شهری و 12 باب روستایی است.

سید مهدی آخشیک تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی شهرستان ملایر را 177 هزار نسخه دانست و گفت: در سال گذشته بیش از 23 هزار جلد کتاب از سوی مردم به کتابخانه‌های عمومی شهرستان ملایر اهدا شده است.

 وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر، بیش از 5 هزار متر مربع فضای کتابخانه‌ای در ملایر وجود دارد گفت: از این نظر شهرستان ملایر در وضعیت مطلوبی است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ملایر از عضویت بیش از 12 هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی ملایر خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر سرانه مطالعه در ملایر حدود 16 دقیقه است.

وی در ادامه با اشاره به کتابخانه عمومی شهید بهشتی ملایر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و مهمترین کتابخانه‌های شهرستان ملایر بیان کرد: این کتابخانه یکی از غنی‌ترین کتابخانه‌های عمومی استان به لحاظ منابع و کتاب‌های مرجع است.

آخشیک عنوان داشت: در حال حاضر این کتابخانه به دلیل واقع شدن در مرکز شهر با مشکلات زیادی از نظر فضا مواجه شده است

وی با بیان اینکه کتابخانه شهید بهشتی ملایر با یک‌هزار و 900 عضو یکی از پرمخاطب‌ترین کتابخانه‌های شهرستان است، افزود: این کتابخانه با داشتن امکانات به‌روز به مراجعین خود نیز خدمات اینترنتی ارائه می‌دهد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی ملایر کتاب‌های موجود در این کتابخانه را 22 هزار جلد عنوان کرد و گفت: بزرگترین مشکل این کتابخانه قدیمی بودن ساختمان و قرار گرفتن آن در محلی نامناسب و پر سروصد است.

وی با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های کتابخانه‌، قرارگیری در محل مناسب از نظر آرامش است، یادآور شد: کار جابجایی این کتابخانه چندین سالی است که در حال پیگیری است و تاکنون نیز به نتیجه نرسیده است.

آخشیک با بیان اینکه شهرداری ملایر چند سال است که قول جابجایی و در نظر گرفتن مکانی را برای کتابخانه شهید بهشتی داده است، افزود: تاکنون این مکان از سوی شهرداری مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه طبق مساعدت‌های شورای شهر ملایر با همکاری شهرداری یکی از طبقات ساختمان مجتمع شهرداری در میدان زندیه برای انتقال کتابخانه فعلی شهید بهشتی پیشنهاد شده است، اظهار داشت: هنوز شهرداری تصمیم قاطعی در این زمینه نگرفته است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ملایر بر تعیین تکلیف هر چه سریعتر انتقال کتابخانه شهید بهشتی ملایر به محلی مناسب تاکید کرد و افزود: نیاز است با حمایت و پشتیبانی شهرداری، فضایی در اختیار ما برای ایجاد کتابخانه عمومی قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به پرداخت نیم درصد سهم شهرداری‌ها به اداره امور کتابخانه‌های عمومی این شهرستان گفت: اگر این هزینه به صورت کامل و به موقع پرداخت شود بسیاری از مشکلات بخش کتابخانه‌ها حل خواهد شد.

در ادامه سخنگوی شورای اسلامی شهر ملایر نیز اظهار داشت: انتقال کتابخانه شهید بهشتی یکی از برنامه‌های در اولویت است که به دنبال این هستیم که هر چه سریعتر مکان آن مشخص شود.

پیمان رجبی بیان کرد: یکی از گزینه‌های ما برای انتقال این کتابخانه، هتل نیمه‌کاره پارک سیفیه بود که در حال حاضر تعیین تکلیف این ساختمان نیمه‌کاره از برنامه‌های در اولویت شهرداری و شورای اسلامی ملایر است.

 وی تصریح کرد: با تشکیل جلسات انجام شده و پیشنهادات و تصمیمات شهرداری و شورای شهر قرار است ساختمان هتل نیمه‌کاره پارک تغییر کاربری داده شود.

رجبی گفت: به دلیل نیاز شهرستان ملایر به یک فرهنگسرا قرار است از یک طبقه این مکان به عنوان فرهنگسرا و یک طبقه به عنوان کتابخانه و مابقی مکان نیز به عنوان سالن مسقف بازی کودکان استفاده شود.

وی افزود: انتقال کتابخانه شهید بهشتی به این مکان فقط در حد پیشنهاد است چراکه هنوز تصمیم تغییر کاربری ساختمان هتل نیمه‌کاره پارک نیز به قطعیت نرسیده و ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد تا این ساختمان درست شود.

شهردار ملایر نیز یکی از مهمترین اولویت‌های شهرداری ملایر را توجه به امور فرهنگی و رفع نیازهای این شهر دانست و عنوان کرد: تاکنون شهرداری ملایر با همکاری ادارات و نهادهای مرتبط با اجرای برنامه‌های متنوع و مطلوب توانسته رضایتمندی مردم را جلب کند.  

علیرضا رضایی با اشاره به اینکه انتقال کتابخانه شهید بهشتی یکی از مطالبات به حق مردم از مکان فعلی به مکانی مناسب است، گفت: شهرداری نیز در این زمینه پیگیر این طرح است.

وی گفت: منتظر هستیم تا از سوی اداره کتابخانه‌های عمومی شهر هر چه سریعتر برنامه‌ریزی انتقال این کتابخانه اعلام شود و با توجه به هزینه‌هایی که ساختمان دارد بتوانیم مکانی را در این زمینه به کتابخانه شهید بهشتی اختصاص دهیم.

شهردار ملایر با اشاره به اینکه انتقال کتابخانه شهید بهشتی به میدان زندیه پیشنهاد است، گفت: اگر نتوانیم با اداره کتابخانه‌ها در زمینه هزینه انتقال و مکان جدید به توافق برسیم نمی‌توانم بگویم که حتماً ساختمان مجتمع شهرداری به عنوان مکان جدید این کتابخانه خواهد بود.

وی با بیان اینکه هدف ما نیز همکاری لازم با اداره کتابخانه‌های شهرستان است، خاطرنشان کرد: این کتابخانه باید به محلی انتقال پیدا کند که اعضای آن به راحتی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

========

فاطمه رحمتی

منبع : فارس

دیدگاه شما

آخرین اخبار