فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع

1. مرداد 1394 - 8:33   |   کد مطلب: 15915
گردشگری روستایی عبارت است از فعالیت‌ها و گونه‌های مختلف گردشگری در محیط‌های مختلف روستایی و پیرامون آن‌ها که در بردارنده ارزش‌ها و آثار متفاوتی برای محیط‌زیست روستا (طبیعی و انسانی) است.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از ایسنا، گردشگری روستایی در دنیای امروز یکی از بخش‌های مهم فعالیت‌های اقتصادی محسوب می‌شود. این فعالیت مهم اقتصادی از دیدگاه‌های مختلفی مورد توجه قرار گرفته است. بعضی آن را به عنوان بخشی از بازار گردشگری می‌شناسند و عده‌ای نیز آن را سیاستی برای توسعه روستایی قلمداد می‌کنند. بی‌تردید توسعه گردشگری روستایی نقش کلیدی در توسعه مناطق روستایی دارد.

 

‌روستای هدف گردشگری

 

رئیس میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری ملایر‌ با اشاره به اینکه روستای مانیزان ملایر از روستاهای دهستان جوزان است و قدمت آن به دوران مادها می‌رسد، اظهار کرد: آئین شیره‌پزی به نام شهرستان ملایر با پایلوت روستای مانیزان به ثبت ملی رسید.

 

محمد بهاری به خبرنگار ایسنا گفت: ‌مانیزان در فاصله 30 کیلومتری مسیر ملایر به اراک واقع شده است، حدود 300 خانوار در آن زندگی می‌کنند، ساکنان آن ترک زبان هستند که گفته می‌شود از مهاجران قشقایی‌اند.

 

وی تصریح کرد: با وجود بیش از 100 هکتار باغ انگور در این روستا محصول اصلی آن انگور است و انواع شیره، باسلق، حلوا، آبغوره، مویز، سرکه و انگور سایه خشک از مشتقاتی است که ساکنان روستا از انگور بدست می‌آورند.

 

بهاری خاطرنشان کرد: هر سال بیش از 90 تن کشمش سبز تحویل کارخانه‌های اراک می‌شود اما این روستا را به خاطر مرغوبیت شیره‌سفید می‌شناسند.

 

وی ‌افزود: وجود انواع انگور و سنت گذشتگان مبنی بر وجود مراسم شیره‌پزی از شاخص‌های روستای مانیزان از توابع ملایر به شمار می‌رود.

 

رئیس میراث فرهنگی ملایر ‌ادامه داد: شیره‌پزی در روستای مانیزان بعد از برداشت انگور و معمولاً در پایان شهریورماه انجام می‌شود که علاوه بر تأمین موادغذایی مورد نظر برای فروش، در تأمین مالی خانواده نیز موثر است.

 

قدمت 700 ساله شیره‌پزی در مانیزان

 

بهاری ‌گفت: مردمان این دیار، اغلب از طریق کشاورزی و باغداری ارتزاق می‌کنند‌ همچنین پخت شیره انگور در این روستا قدمتی 700 ساله دارد که همراه با جشن‌های مختلفی برگزار می‌شده است.

 

وی با بیان اینکه جشنواره شیره‌پزی از سال 1380 آغاز شده است، افزود: مراسم شیره‌پزی قدمتی بیش از 700 سال داشته و در این منطقه علاوه بر آئین شیره‌پزی، جشن‌های مختلفی مانند جشن برداشت انگور هم از سوی روستاییان برگزار می‌شده است.

 

بهاری ‌اظهار کرد: به مدت شش سال است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان برای پاسداشت این آئین سنتی اقدام به برگزاری مهم‌ترین آئین دهقانی یعنی "جشنواره شیره‌پزی" در این منطقه می‌کند.

 

وی ‌افزود: در روز جشن شیره‌پزان، صدها نفر از مردم شهرها و استان‌های مختلف و مسئولان استانی و منطقه‌ای به مانیزان می‌آیند.

 

بهاری با اشاره به قابلیت‌های این روستا در جهت رونق گردشگری و توسعه اقتصادی ‌شهرستان، ‌تصریح کرد: ضروری است مسئولان امر با ارائه راهکارهای ویژه در راستای رفع مشکلات مردم روستا قدم بردارند و ضمن اشتغالزایی، زمینه توسعه هرچه بیشتر این منطقه را فراهم کنند.

 

اهمیت توسعه گردشگری روستایی

 

یک کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری ‌نیز به خبرنگار ایسنا گفت: یکی از زمینه‌های مستعد در جلب مشارکت‌های مردمی "گردشگری روستایی" است که در دنیای امروز از مهم‌ترین اشکال توریسم محسوب می‌شود چراکه در جهان پُرتلاطم کنونی روستاها به کانون تردد انسان‌هایی بدل شده‌اند که از زندگی پُرهیاهوی شهری و زندگی ماشینی می‌گریزند.

 

حمید جلیلی افزود: اگرچه 99 درصد روستاهای کشورمان دارای برق، 47 درصد گازکشی و بالای 80 درصد روستاها راه‌های آسفالته دارند، با این حال می‌بینیم مشکلاتی ناشی از عدم توسعه‌یافتگی روستاها هنوز حل نشده است.

 

وی ‌اظهار کرد: روستاهای کشورمان با وجود امکانات بالقوه‌ای که دارند متأسفانه از توسعه‌یافتگی دلخواه محرومند و این عدم‌توسعه‌یافتگی سبب استمرار و شتاب گرفتن روند مهاجرت به شهرها شده است.

 

جلیلی ‌ادامه داد: کارشناسان برنامه‌ریزی روستایی معتقدند با ایجاد اشتغال پایدار و مشارکت روستائیان در راه اندازی واحدهای تولیدی می‌توان رضایت آنان را جلب و از مهاجرت‌هایشان به شهرها پیشگیری کرد.

 

گردشگری روستایی محرک اشتغالزایی است

 

این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری ‌گفت: از سال 1998، 21 درصد اروپائیان تعطیلات خود را ییلاق‌های حومه شهر انتخاب می‌کنند به گونه‌ای که روستاها مقصدهای هرساله و همیشگی است.

 

وی ‌اظهار کرد: گردشگری روستایی به عنوان منبع با ارزش اشتغالزایی و ایجاد درآمد راهکار مناسبی برای توسعه اجتماعی و اقتصادی جوامع روستایی است و می‌تواند در راه حمایت از محیط‌زیست و فرهنگ روستایی و حفظ روستاها دارای نقشی موثر باشد.

 

جلیلی ‌افزود: در ملایر برای ایجاد اشتغال پایدار و توریسم روستایی تلاش‌هایی صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به شناسایی روستای مانیزان به عنوان روستای هدف گردشگری اشاره کرد.

 

وی ‌تأکید کرد: با برنامه‌ریزی بهتر و تبلیغات گسترده‌تر می‌توان گردشگران خارج از استان و حتی گردشگران خارجی را جلب کرد.

 

جلیلی‌ یادآور شد: همچنین از روستاهای اطراف دریاچه سدکلان می‌توان یک دهکده ییلاقی و گردشگری مناسبی ساخت.

 

به گزارش ایسنا، ماهیت صنعت گردشگری، ایجاد اشتغال و درآمد، متنوع‌سازی اقتصاد، مشارکت اجتماعی و استفاده از منابع محلی است. از آنجا که بخش اعظم مشکلات عقب‌ماندگی و توسعه‌نیافتگی روستایی، به فقدان این صنعت برمی‌گردد، گردشگری روستایی با حل این مسائل و مشکلات می‌تواند به توسعه مناطق روستایی کمک کند.

 

چند سال است که مانیزان به عنوان روستای هدف گردشگری در استان همدان مورد توجه مسئولان قرار گرفته است اما مردم روستا چندان راضی به نظر نمی‌رسند و انتظار دارند پیش از اینکه مسافری وارد روستا شود مشکلات آن مرتفع شده باشد.

 

نبود شغل مناسب باعث مهاجرت جوانان به شهرهای ملایر، همدان، اراک و تهران شده و سالخوردگان ساکنان اصلی روستا هستند.

 

آیا جای افسوس نخواهد ماند اگر از این ظرفیت‌ها برای اشتغالزایی، درآمدزایی و تعاملات فرهنگی استفاده نکنیم؟

دیدگاه شما

آخرین اخبار