نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

21. مرداد 1394 - 8:06   |   کد مطلب: 16204
مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه گفت: در طرح به روز شده ایران برای حل بحران سوریه هیچ تغییر جوهری ایجاد نشده و به زودی و پس از رایزنی‌های منطقه‌ای از این طرح رونمایی خواهد شد.

به گزارش ملایری‌ها حسین جابرانصاری مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص بحران سوریه و اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای حل این بحران گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا ٣ اصل را در این باره مطرح و دنبال کرده است؛ اول اینکه ملت سوریه باید سرنوشت خود را تعیین کنند و نه کشورهای دیگر؛ دوم اینکه هیچگونه مداخله خارجی به منظور تسویه حساب با دولت سوریه به دلیل در پیش گرفتن سیاست‌های منطقه‌ای مستقلانه و حمایت از مقاومت قابل پذیرش نیست و سوم اینکه تروریسم نباید به عنوان روشی برای تحقق اهداف سیاسی در پیش گرفته شود.

وی افزود: بر این اساس معتقد بوده و هستیم که بحران سوریه راه ‌حل نظامی ندارد و طرح چهار ماده‌ای خود را نیز بر همان اساس ارائه دادیم.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی در خصوص تغییرات ایجاد شده در طرح چهار ماده‌ای ایران برای حل بحران سوریه و اینکه این طرح چه زمانی ارائه خواهد شد؟ نیز گفت:در طرح به روز شده ایران هیچ تغییر جوهری ایجاد نشده و به زودی و پس از رایزنی‌های منطقه‌ای از این طرح رونمایی خواهد شد.

جابرانصاری یادآور شد: طرح ایران مبتنی بر گفت‌وگوهای سوری - سوری است و بازیگران خارجی تنها تسهیل کننده این راه حل درونی خواهند بود.

وی درباره نقش عمان در دوره جدید نیز اظهار داشت: عمان طی چند سال گذشته تلاش کرده با سیاست‌های مستقلانه‌ای که اتخاذ می‌کند به عنوان یک واسطه عمل کند و نقش تسهیل کننده در توافق را داشته باشد.

این دیپلمات کشورمان با اشاره به راه‌حل منطقه‌ای ایران برای حل بحران سوریه افزود: امیدواریم سیاستمداران و دولتمردان کشورهای مختلف با نگاهی به وضعیت نابسامان منطقه و زمین سوخته‌ای که در سوریه ایجاد شده، به سیاست‌های خود رجوع کرده و آن را تغییر دهند.

جابرانصاری ادامه داد: هیچ کشوری نباید پیش شرط بگذارد که چه کسی باشد یا نباشد.

* گمانه‌زنی‌های مطرح شده ارتباطی با طرح ایران ندارد

این مقام وزارت خارجه ایران همچنین در خصوص اخبار مطرح شده درباره طرح ایران که در آن بر انتخابات زودهنگام در سوریه و حضور بازرسان بین ‌لمللی صحه گذاشته شده نیز گفت: جزییات طرح در آینده اعلام می‌شود، اما بسیاری از گمانه زنی‌هایی که مطرح می‌شود هیچ ارتباطی به طرح ایران ندارد.

* 2 سال است سعودی‌ها از مذاکره فرار می‌کنند

وی در پاسخ به پرسشی درباره نگاه ایران به همکاری با عربستان برای حل بحران‌های منطقه‌ای نیز گفت: سیاست ما در این خصوص روشن است. ما دو سال است که به طرف سعودی برای مذاکره در این خصوص اعلام امادگی کرده و خواستار مذاکره هستیم، اما آنها از این موضوع فرار می‌کنند.



انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار