نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

5. شهريور 1394 - 8:31   |   کد مطلب: 16478
یک رسانه روس جزئیات بیشتری از رایزنی‌های تهران و مسکو برای رسیدن به توافقی بر سر لغو شکایت طرف ایرانی در پرونده عدم تحویل سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ به ایران فراهم کرده است.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از فارس، یک رسانه دولتی روسیه، ساعتی بعد از گزارش پیشین یک رسانه دیگر این کشور که مدعی توافقات تهران و مسکو برای لغو شکایت ایران در پرونده مربوط به عدم تحویل سامانه دفاع موشکی اس 300 شده بود، جزئیات بیشتری در این باره مطرح کرد.

خبرگزاری روسی «ایتارتاس» از قول برخی منابع نوشت طرف ایرانی گفته تنها در قبال دریافت اولین محموله، حاضر به پس گرفتن شکایت خود است، حال آنکه مسکو لغو شکایت از سوی ایران را پیش‌شرط هر گونه اقدام در این زمینه عنوان می‌کند.

گزارش خبرگزاری «ایتارتاس» بعد از خبر یک رسانه دیگر روسیه، «اینترفکس» منتشر می‌شود که ساعاتی پیشتر ادعا کرده بود ایران شکایت از روسیه بر سر عدم تحویل سامانه‌های پدافند موشکی اس -300 را لغو کرده است.

در خبر اول این ادعا مطرح شده بود که شکایت 4 میلیارد دلاری ایران از روسیه مانعی برای عقد قرارداد جدید بین دو طرف برای تحویل یک نوع ارتقا یافته سامانه دفاع موشکی، یعنی آنتی - 2500 نخواهد بود؛ البته اینترفکس مدعی شده بود ایران شکایت خود را قبل از امضای قرارداد جدید برای دریافت برای آنتی - 2500 پس خواهد گرفت.

 «ایتارتاس» ساعتی بعد از این خبر از ادامه رایزنی‌های تهران - مسکو برای حل اختلافات موجود خبر داد اما افزود موضوع لغو شکایت طرف ایرانی، کماکان بین طرفین محل اختلاف است.

ایتارتاس در گزارش روز چهارشنبه خود از قول یک منبع نوشت: «رایزنی‌ها ادامه دارد. هنوز توافق نهایی حاصل نشده است. ایران گفته شکایت خود در زمینه قرارداد قبلی را بعد از تحویل اولین محموله به عنوان یکی از مفاد قرارداد جدید لغو خواهد کرد در حالی که روسیه اصرار دارد که انجام هر گونه اقدام ذیل قرارداد جدید منوط به لغو شکایت است.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز دوشنبه 24 فروردین‌ماه ممنوعیت فروش سامانه موشکی پیشرفته «اس ـ 300» به ایران را لغو کرد.

روسیه اعلام کرد اجرای قرارداد تحویل این سیستم موشکی به ایران را در سال 1389 تحت فشار غرب به ایران متوقف کرده بود. این اقدام مسکو موجب شد ایران در سال 1393 شکایتی را علیه روسیه در دادگاه لاهه مطرح کند.

اس-300 سامانه موشکی سطح‌به‌هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست که در ابتدا برای رهگیری هواپیماها و موشک‌های کروز ساخته شده و بعدها توانایی رهگیری موشک‌های بالیستیک نیز به آن افزوده شد.

اس-300 پی‌ام‌او یکی از مرگبارترین موشکهای زمین به هوای قابل استفاده در تمامی ارتفاع‌ها به شمار می‌رود که توانایی پیگیری همزمان 100 هدف و درگیری با 12 هدف را دارد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار