نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

5. شهريور 1394 - 8:33   |   کد مطلب: 16479
هم زمان با هفته دولت در قم سریال خاک خوردن پروژه های استانی در حال تکرار است و به نظر می رسد دولتی ها با دستانی خالی این هفته را سپری خواهند کرد.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از راه دانا، کارشناسان بر این اعتقاد هستند که قم باید در افق 1404 به شهرهایی با تراز اسلامی ایرانی دست پیدا کند، که البته همین کارشناسان یکی از اصلی ترین پیش شرط های رسیدن به این هدف را حل مشکلات درآمدی و همچنین دستیابی به توسعه پایدار می دانند که به نظر می رسد در قم چنین موضوعاتی بسیار کم رنگ جلوه می کنند و روند ضعیف سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار در قم بر این نکته صحه می گذارد.

دست خالی دولتی ها در هفته دولت که از روز دوشنبه 2 شهریور آغاز شده است، شاهد دیگری بر ضعف توسعه پایدار و حل مشکلات درآمدی در قم است،با اینکه مردم در این هفته انتظار شنیدن خبرهای خوبی را از پیشرفت شهر داشتند تنها با وعده افتتاح و کلنگ زنی چند پروژه کوچک مواجه شده اند.

سید مهدی صادقی که به تازگی به استانداری قم راه یافته است و دومین نماینده عالی دولت یازدهم در قم پس از استعفای  ناگهانی  حجت الاسلام صالحی منش است،طی یک نشست خبری درهفته جاری به تشریح برنامه های استان در هفته دولت پرداخت ، افتتاح و کلنگ زنی 221 پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر 340 میلیارد تومان در هفته دولت در استان قم جزء برنامه هایی بود که استاندار در این جلسه به آنها اشاره کرد.

طبق گفته صادقی این پروژه ها در زمینه های مختلف زیربنایی، عمران شهری و روستایی،خدمات گردشگری، بهداشت و درمان، کشاورزی، آموزش، ورزش، صنعت و غیره است که از این تعداد، 216 پروژه آماده افتتاح بوده و پنج پروژه نیز کلنگ زنی خواهد شد.

این موضوعات در حالی مطرح شده است که در میان این کلنگ زنی ها و افتتاح ها، پروژه های چندان شاخصی وجود ندارد و به نظر می رسد هفته دولت در قم با خاک خوردن پروژه های ملی و بزرگ سپری خواهد شد.

در این میان قم به تعبییر اهالی فن به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است که بیشتر پروژه های آن به دلیل کمبود بودجه یا متوقف شده اند یا تنها با پیشرفت چند درصدی مواجه هستند،از آن جمله میتوان به پروژه منوریل اشاره کرد.

پروژه ای که حالا با گذشت 4 سال از آغاز احداث آن در داخل رودخانه قم  ستون های از دل خاک بیرون زده اش مانند آیینه دق  جلوی چشم شهروندان قمی خودنمایی می کند و برخی از افراد که در پست های حساسی نیز مشغول به فعالیت هستند این روزها این موضوع را مطرح می کنند و اعتقاد دارند که به نسبت هزینه ای  که در این پروژه می‌شود ظرفیت جا به جایی و طول عمر این سیستم توجیه اقتصادی ندارد.

این اظهار نظر ها ذهن ها را به سمت و سویی می برد که به نظر می آید این پروژه بدون مطالعات پایه ای در قم بنا نهاده شده است، اما سوال اینجاست چرا این کارشناسان این روزها  با وجود گذشت 4 سال از عمر منوریل،هنگامی که بنای این طرح نهاده شد اظهار نظر نکردند و جلوی احداث آن را نگرفتند.

البته چندین پروژه ی دیگر در استان قم وجود دارد که هنوز پیشرفت قابل توجهی نداشته اند و جای خالی بسیاری از پروژه ها نیز احساس می شود پروژه تونل غدیر،پل پردیسان،بلوار مرجعیت،سه سطحه 15 خرداد و ... که مستقیما زیر نظر شهرداری هستند به صورت نیمه تمام  به کندی فعالیت می کنند، البته شهرداری قم نیز این روزها با ورود مدیریت جدید با بدهی های میلیاردی دست و پنجه نرم می کند و انتظار نمی رود که پروژه هایی که به گونه ای با شهرداری سر و کار دارند طی مدت کوتاهی به بهره برداری برسند.

اما در این میان شاخص ها و پروژه های ملی که میتوانند تاثیر خوبی در روند پیشرفت شهری داشته باشند همین پروژه منوریل و مترو هستند،پروژه مترو نیز این روزها حال چندان خوشی ندارد و اسیر بی برنامگی و کمبود بودجه نیز هست اگرچه اوراق مشارکت و کمک های دیگر توانسته تا حدودی جان تازه ای به این پروژه بده اما مترو نیز همچنان به روند لاک پشتی خود ادامه می دهد.

علاوه بر این، رسیدن به نقطه های مطلوب تنها خواسته مردم نیست،بزرگان و دلسوزانی نیز هستند که همواره با پشتیبانی از مسیر صحیح سعی در برطرف کردن مشکلات دارند، مراجع عظام تقلید و علمای قم  بارها در سخنان خود نسبت به روند کند پیشرفت پروژه های عمرانی اعتراض هایی داشته و در جریان همین اعتراض ها خواسته هایی را نیز مطرح کرده اند،آیت الله مکارم شیرازی یکی از مراجع تقلید قم خواستار تسریع در روند اتمام پروژه های نیمه تمام قم شده و می گوید: امیدواریم مسؤولان به گونه ای برنامه ریزی کنند که پروژه های نیمه تمام  شهر قم هرچه سریعتر به بهره برداری برسند.

به هر حال باید دید تدابیر دولت یازدهم در قم چگونه پیش خواهد رفت و آیا قفل پروژه هایی که مردم از دیدن آثار نیمه کاره آن خسته شده اند باز خواهد شد یا خیر؟ و وعده هایی که مسئولان استان قم هر روز به گونه ای مطرح می کنند رنگ و بوی عمل به خود خواهد گرفت یا اینکه همچنان باید شاهد بی برنامگی و عدم توجه به خواسته های اساسی مردم باشیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار