فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع

5. شهريور 1394 - 8:39   |   کد مطلب: 16482
امام جمعه شهرستان بیشوا با استناد به اصول ۹۸ و ۹۹ قانون اساسی خاطر نشان کرد: نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است و این نظارت استصوابی است نه استطلاعی.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از راه دانا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین رحمتی نیا اظهار داشت: شورای نگهبان از ابتدای انقلاب تاکنون مکرر مورد حملات زیادی قرار گرفته است و همه گروه ها،حزب ها و اشخاص و همه آنهایی که نظارت قانونی و شرعی شورای نگهبان را نتوانسته اند تحمل کنند،به این نهاد مقدس بارها حمله کردند و امام راحل بارها جواب شان را داده است.

وی در ادامه به بازخوانی بخشی از سخنان بنیانگذار بزرگ انقلاب اسلامی در خصوص شورای نگهبان پرداخت و تصریح کرد : شورای نگهبان گوش به حرف عده ای که به اصطلاح مترقی هستند ندهد. هرکس بگوید رای شورای نگهبان کذاست،مفسد است. با او باید معامله مفسد فی الارض کرد.

امام جمعه پیشوا خاطر نشان کرد: حضرت امام (ره) در جای دیگر و در جواب حملاتی که به شورای نگهبان شده بود، فرمودند، شورای نگهبان حافظ احکام مقدس اسلام و قانون اساسی است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان پیشوا اظهار داشت: امام خمینی (ره) در جای دیگری در رابطه با انتخابات می فرمایند، افرادی که نظریه شورای محترم نگهبان در ابطال یا تایید بعضی حوزه ها موافق میل شان نبوده است، دست به شایعه افکنی زده و اعضای محترم شورای نگهبان (ایدهم الله تعالی) را که حافظ مصالح اسلام و مسلمین هستند، تضعیف و یا خدایی نکرده توهین می نمایند. من به این آقایان هشدار می دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان، امری خطرناک برای کشور و اسلام است. همیشه انحرافات به تدریج در یک رژیم وارد می شود و در آخر رژیمی را ساقط می کند. لازم است همه به طور اکید به مسائل اسلام و مسلمین توجه کنیم و به قوانین، هرچند مخالف نظر و سلیقه شخصی مان باشد، احترام بگذاریم و به این جمهوری نو پا که مورد هجوم قدرت ها و ابر قدرت ها است، وفادار باشیم.

امام جمعه پیشوا خاطر نشان کرد: حمله به شورای نگهبان هیچ کس جز دشمنان اسلام را خوشحال نمی کند.

 

رحمتی نیا بیان داشت: بالاترین مرجع برای تأئید صلاحیت نامزدهای مجلس و ریاست جمهوری شورای نگهبان است. این نظارت را اصل ۹۹ قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان قرار داده است.

 

وی افزود: در اصل ۹۹ آمده است شورای نگهبان نظارت بر انتخابات خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه پرسی را به عهده دارد.

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان پیشوا گفت: دو نوع نظارت وجود دارد. یک نوع نظارت، نظارت استطلاعی است که جنبه اطلاع داشتن از کارها و اقدامات و تماشاچی بودن دارد و یک نظارت، نظارت استصوابی است یعنی نظارت کند و خوب یا بد بودن را مشخص و صلاحیت را تأیید یا رد کند.

 

امام جمعه پیشوا با طرح این سوال که ما از کجا بفهمیم منظور از نظارتی که در قانون اساسی آمده است چیست و مفسر قانون کیست تصریح کرد: اصل ۹۸ قانون اساسی، تفسیر قانون اساسی را به عهده شورای محترم نگهبان قرار داده است و شورای نگهبان در سال ۱۳۷۰ نظر تفضیلی خود را در زمینه اصل ۹۹ قانون اساسی اعلام کرده است. نظارت مذکور در اصل ۹۹ قانون اساسی استصوابی است، شامل تمام مراحل اجرایی انتخابات از جمه تایید یا رد صلاحیت کاندیداهای آن می شود.

 

وی افزود: همانند این مطلب را مجلس شورای اسلامی تبدیل به یک قانون اجرایی کرده است. در سال ۱۳۷۴ مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است که نظارت بر انتخابات مجلس بر عهده شورای نگهبان است. این نظارت استصوابی است؛ عام و در کلیه امور مربوط به انتخابات جاری است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما