نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

16. شهريور 1394 - 18:10   |   کد مطلب: 16631
امروز در سومین جشنواره و انتخاب خوشه برتر 10 خوشه از تاکستان‌های زرخیز ملایر تندیس‌های طلایی خوشه برتر را دریافت کردند.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از فارس، ظهر امروز سومین جشنواره خوشه برتر با حضور کشاورزان و مسئولان در سینمافرهنگیان ملایر برگزار شد.

در این جشنواره که برای سومین سال است در شهرستان ملایر برگزار می‌شود بیش از 230 نفر از کشاورزان با خوشه‌های انگور خود حضور پیدا کرده بودند.

نصب خوشه‌ها با کدهای مخصوص و وزن خوشه در داربست‌های ویژه در سالن سینمافرهنگیان، پوشیدن لباس‌های سنتی توسط کودکان حمل کننده خوشه‌های برتر، اجرای موسیقی محلی و پذیرایی مراسم با شیره انگور تهیه شده در بسته‌بندی‌های ویژه از حواشی این مراسم بود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در مراسم انتخاب خوشه برتر در شهرستان ملایر با اشاره به ظرفیت‌های ویژه این شهرستان در بخش کشاورزی اظهار داشت: ملایر قطب تولید انگور در استان و کشور است.

علی‌نعمت چهاردولی با بیان اینکه امروز دنیا ملایر را با کشمش می‌شناسد، ادامه داد: در بحث انگور توجه ویژه‌ای به ملایر نشده است که باید نسبت به شناساندن انگور ملایر بیشتر توجه شود.

وی بیان کرد: شهرستان ملایر با بیش از 10 هزار هکتار باغات و تاکستان‌های انگور نیازمند حمایت‌های بیشتر است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشمش ملایر با زحمت فراوان توسط کشاورزان تهیه می‌شود گفت: در حال حاضر در سال‌های اخیر شاهد ورود کشمش ملایر به ترکیه و بسته‌بندی مجدد آن توسط ترک‌ها با برند آن کشور و صدور آن به کشورهای اروپایی هستیم.

وی این امر را باعث ضرر به کشاورزان ملایر دانست و افزود: نباید اجازه دهیم محصول تولیدی شهرستان ملایر با برند کشور دیگری فروخته شود.

چهاردولی در ادامه با بیان اینکه جشنواره خوشه برتر طی دو سال گذشته باعث تشویق کشاورزان به سمت تولید محصول کیفی‌تر شده است گفت: امسال نیز شاهد حضور پرشور کشاورزان در این جشنواره هستیم.

 وی تاکید کرد: ما می‌خواهیم این جشنواره در سال‌های آتی در سطح کشور برگزار شود و در این زمینه نیازمند حمایت وزارت کشاورزی هستیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود: امسال توجه ویژه‌ای به انگور و کشمش ملایر در کشور شده و یا نظریه‌ها و برنامه‌ریزی‌های کارشناسان در رقابتی بین انگور ملایر و تاکستان شهرستان ملایر انتخاب شده که در این زمینه باید انگور ملایر ثبت جهانی شود.

وی بیان کرد: در آینده نزدیک طی بازدیدهایی که از تاکستان‌های ملایر قرار است توسط کارشناسان فائو انجام شود امیدواریم شاهد ثبت جهانی این محصول باشیم.

چهاردولی با بیان اینکه امسال شاهد سرمازدگی باغات در شهرستان ملایر بودیم گفت: یکی از مهمترین تاکیدات ما به کشاورزان استفاده از روش فراز و باغ ایستاده است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از روش فراز در باغات شهرستان ملایر علاوه بر زحمت کمتر و کم شدن هزینه تولید و مصرف آب، باعث تولید محصولات بیشتر می‌شود تصریح کرد: باید از مدل سنتی به سمت روش‌های نوین پیش برویم.

نماینده مردم ملایر در مجلس خواستار ارائه تسهیلاتی برای انتقال آب از چاه تا باغ به کشاورزان شد و گفت: اگر این اتفاق رخ دهد کمک بزرگی به کشاورزان شهرستان می‌شود.

 در ادامه دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس با بیان اینکه یکی از بحران‌های مهم در کشور بحران آب است، افزود: شهرستان ملایر نیز از این بحران در امان نیست و در حال حاضر در بخش کشاورزی با مشکل آب مواجه هستیم.

احمد آریایی‌نژاد بر مدیریت منابع آب برای جلوگیری از هدررفت آب در باغات و اراضی کشاورزی تاکید کرد.

وی حفر چاه‌های غیر مجاز را یکی از معضلات بخش کشاورزی دانست و گفت: با این مسئله باید به شدت برخورد شود چراکه حفر این چاه‌ها باعث مشکلات زیادی برای سایر کشاورزان شده و بحران را نیز به دنبال دارد.

نماینده مردم ملایر در مجلس در ادامه بر حمایت بیشتر از کشاورزان در خرید محصولات کشاورزی تاکید کرد و افزود: محصولات کشاورزی باید با قیمت بیشتری از کشاورزان خریداری شده و دست واسطه‌ها قطع شود.

وی بر ایجاد کارخانه‌های فرآوری محصولات و مشتقات انگور در شهرستان تاکید کرد و گفت: ایجاد کارخانه‌های مشتقات انگور علاوه بر حمایت از بخش کشاورزی اشتغالزایی را نیز در شهرستان به همراه خواهد داشت.

در ادامه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر نیز با بیان اینکه میزان تولید انگور ملایر 250 هزار تن در سال است اظهار داشت: 58 درصد از انگور استان در ملایر تولید می‌شود.

غلامحسین تقوی با اشاره به اینکه شهرستان ملایر رتبه نخست تولید انگور در استان را دارد گفت: در زمینه تولید محصولاتی چون بادام، گردو، حبوبات، تخم‌ مرغ، عسل، گوشت سفید، شیر و لبنیات، رتبه‌های برتر را در سطح استان داریم.  

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر تصریح کرد: ملایر با ارزش افزوده حدود 7 هزار و 300 میلیارد ریال تولیدات کشاورزی در سال، رتبه نخست استان را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های جهاد کشاورزی ملایر آموزش کشاورزان برای رفتن برای سمت ایجاد باغ ایستاده و اجرای طرح فراز شهرستان است، گفت: این طرح از امسال در شهرستان ملایر اجرایی شده و امیدواریم با اجرای آن در سال‌های آتی شاهد بالا رفتن تولید بیشتر و صرف هزینه‌های کمتر باشیم.

در ادامه دبیر برگزاری جشنواره خوشه برتر نیز با اشاره به اینکه این جشنواره برای سومین سال است که در ملایر برگزار می‌شود اظهار کرد: امسال 230 کشاورز با خوشه‌های خود در این جشنواره شرکت کرده‌اند.

 اکبر رحیمی استقبال از این جشنواره را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: این جشنواره با حمایت شهرداری، جهاد کشاورزی، شرکت پیمان گستر، شرکت دانش بنیان احرار شرق خضرا، تولیدکننده نانو کودهای کلاته، همراهی و همکاری موسسه خیریه بیت‌الزهرا(س) و خوشنویسی دهقان برگزار شده است.

وی در ادامه به اجرای طرح باغدار نمونه اشاره کرد و گفت: طرح باغدار نمونه از سال 85 تا 91 مطالعه و از سال 91 در شهرستان اجرایی شده است.

رئیس شرکت پیمان گستر با اشاره به اینکه در این طرح شاهد کم شدن 50 درصدی هزینه و پنج برابر شدن تولید محصول بوده‌ایم گفت: هدف از اجرای این طرح، جذب فارغ‌التحصیلان، ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی، آموزش‌های نوین به کشاورزان، و جلوگیری از بروز خسارت‌های احتمالی به کشاورزان بوده است.

وی با بیان اینکه کارخانه تولید کود ویژه باغات نیز امسال در ملایر آغاز شده است گفت: تولید آزمایشی این طرح انجام و نتایج آن نیز مثبت بوده است.

رحیمی در ادامه بر ایجاد انبار نگهداری سبزه در ملایر تاکید کرد و افزود: به دلیل نبود انبار نگهداری، کشاورزان مجبور هستند محصول خود را زود بفروشند تا محصولاتشان دچار آسیب نشود.

وی همچنین به ملی شدن جشنواره خوشه برتر و توجه به بحث انگور در ملایر تاکید کرد و گفت: نیاز است در این زمینه روی جذب  توریسم ملایر و جذب بیشتر مسافران و گردشگران در شهریورماه برنامه‎‌ریزی شود.

رئیس موسسه خیریه بیت‌الزهرای ملایر هم با بیان اینکه در بین خوراکی‌ها شیره و انگور همتا ندارند، اظهار داشت: انگور میوه‌ای است که تنوع زیادی داشته و تا 2 هزار نوع انگور شناخته شده و 800 نوع آن در ایران موجود است.

حجت‌الاسلام عبدالکریم ترابی با بیان اینکه 28 نوع از بهترین و عالی‌ترین فرآورده‌ها را می‌توان از انگور تهیه کرد، تصریح کرد: برداشت انگور در ملایر مقرون به صرفه نیست و مسئولان باید برای آن فکری کنند و با استفاده از روش‌های علمی و پیشرفته مشکلات را از پیش رو بردارند.

وی با اشاره به وجود چهار نوع شیره شامل رب انگور، شیره قرمز، شیره سفید و شیره عسلی در این شهرستان اظهار داشت: فرآورده‌هایی مانند کشمش و مویز نیز از مشتقات انگور بوده که بسیار مفید هستند؛ در ادامه پس از اجرای برنامه‌های مختلف خوشه‌های برتر ملایر معرفی شدند.

در این زمینه حسن نادی از روستای توتل با خوشه یک‌هزار و 585 گرمی به عنوان نفر اول و مهران یارمحمدی از روستای توسک، داوود احمدوند از روستای محمودآباد، جعفر احمدی از روستای گنجاب، حشمت‌الله احمدی از روستای گنجاب، حسین یارمحمدی از روستای توسک، مجتبی چگینی از روستای علی‌آباد بخش شراء، احمد می‌آبادی از روستای می‌آباد و احمد آقایی از روستای قالیباف رتبه‌های اول تا دهم خوشه برتر را به خود اختصاص دادند.

در پایان نیز خوشه‌های برتر این جشنواره به موسسه خیریه بیت‌الزهرای ملایر اهدا شد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار