فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع

23. شهريور 1394 - 12:28   |   کد مطلب: 16735
رئیس جهاد کشاورزی همدان خبر داد:
اجرای طرح فراز در 18 هکتار از باغات ملایر
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از اجرای طرح فراز در 18 هکتار از باغات شهرستان ملایر در سال جای خبر داد.

به گزارش ملایری‌ها به نقل ازفارس، علیرضا رنجبرضرابی با اشاره به اینکه میانگین تولید انگور کشور در هر هکتار 10 تن است، اظهار کرد: این رقم در استان همدان 18 تن و در شهرستان ملایر 22 تن است.

وی با اشاره به وجود 21 هزار هکتار باغات انگور در استان همدان گفت: 10 هزار هکتار از باغات انگور استان در شهرستان ملایر است.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان افزود: تولید بیش از 22 تن انگور در ملایر نشان می‌دهد این شهرستان بیشتر از میانگین کشور تولید دارد.

وی با اشاره به طرح‌های حمایتی از باغداران و کشاورزان گفت: یکی از طرح‌های ما اجرای طرح فراز یا باغ ایستاده است که برای نخستین‌بار، امسال در 18 هکتار از باغات شهرستان اجرا شده است.

رنجبرضرابی بیان کرد: جهاد کشاورزی با حمایت‌های ویژه و ارائه تسهیلات با بهره کم این طرح را اجرایی کرده است.

وی ایجاد بارگاه‌های انگور را یکی دیگر از برنامه‌های جهاد کشاورزی در حمایت از کشاورزان دانست و افزود: طرح مطالعاتی این طرح نیز انجام شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان اجرای طرح سیستم تجمیع آبیاری قطره‌ای را یکی دیگر از طرح‌های جهاد کشاورزی در حمایت از کشاورزان و باغداران شهرستان ملایر دانست.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از این طرح علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، راندمان کار نیز بالا می‌رود.

 رنجبرضرابی به اجرای طرح تغذیه باغات انگور اشاره کرد و افزود: با اجرای این طرح می‌توانیم تولیدات بهتر و با کیفیت‌تری را از باغات داشته باشیم.

وی با بیان اینکه همه ساله 17 درصد از اعتبارات بخش کشاورزی به ملایر اختصاص می‎یابد، گفت: امسال نیز در بخش‌های کشاورزی، شیلات، دامداری، صنایع تبدیلی کشاوری دام، طیور و باغات؛ بین 16 تا 8 درصد از اعتبارات استان برای ملایر خواهد بود.

رئیس جهاد کشاورزی همدان بیان کرد: در تلاش هستیم انگور ملایر را به ثبت جهانی برسانیم که در این راستا مقدمات کار نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه کارشناسان مجموعه فائو از منطقه بازدید داشته و گزارشات خود را تهیه کرده‌اند، تصریح کرد: امیدواریم انگور ملایر در رقابت با سایر شهرستان‌ها پیشتاز باشد.

رنجبرضرابی با بیان اینکه همه ساله بیش از 375 تن انگور از باغات استان همدان برداشت می‌شود، گفت: از این رقم 200 هزار تن مربوط به شهرستان ملایر است.

وی بیان کرد: با توجه به سرمازدگی امسال پیش‎بینی می‌شود این رقم در استان نسبت به سال‌های گذشته 70 تن کمتر باشد.

رئیس جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اجرای طرح باغدار نمونه در شهرستان گفت: با اجرای موفق این طرح  شاهد برداشت 100 تنی انگور در هر هکتار از باغات، توسط یکی از کشاورزان ملایر بودیم که 10 برابر میانگین تولید کشور است.

وی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم از تجربیات موفق این کشاورز در تولید بیشتر انگور در سایر باغات شهرستان نیز استفاده کرده و این تجربیات را به سایر کشاورزان منتقل کنیم.

رنجبرضرابی با اشاره به برگزاری جشنواره خوشه برتر گفت: این جشنواره که به همت بخش خصوصی برگزار می‌شود؛ حرکت ارزشمندی بود که برای بخش کشاورزی مفید است.

وی با اشاره به برنامه‌های انجام شده طرح باغدار نمونه و جشنواره خوشه برتر خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها باعث  ترغیب خوشه برتر، ارائه مباحث علمی، توصیه‌های فنی به کشاورزان شده که نیاز است در سال‌های بعد به صورت ملی برگزار شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار