نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

23. شهريور 1394 - 22:51   |   کد مطلب: 16743
3600 ایثارگر وزارت جهاد کشاورزی از سال 82 به امید صاحب‌خانه شدن میلیون‌ها تومان پول به حساب تعاونی ایثار کارکنان وزارت جهاد واریز کرده‌اند اما در پس این سال‌ها انتظار نه تنها خانه‌ای در کار نبوده، بلکه پیگیری‌های امروز آنها را با تهدید پاسخ داده‌اند. امروز، پیگیری‌ها آنها را به پشت در اتاق آقای وزیر رسانده است بلکه به دستور و نامه او نسیم خوش عدالت حال ناخوش آنها را عوض کند. یعنی آقای وزیر کمک می‌کند؟

به گزارش ملایری‌ها به نقل از راه دانا، ماجرای تعاونی‌های مسکنی که به بهانه‌ها و عناوین مختلف از اعضای خود پولی گرفته‌ و مدت‌ها از اخذ قرارداد و ساخت و ساز پروژه‌ها گذشته اما بعد از سال‌ها انتظار اعضا متوجه می‌شوند که نه از پول خبری هست و نه از خانه، داستان آشنا اما تأسف‌باری است که شاید هر یک از ما به نوعی با آن سروکار داشته‌ایم. این بار نیز گویا همین اتفاق برای جمعی از ایثارگران وزارت جهادکشاورزی تکرار شده است. تعدادی نزدیک به 3600 نفر. به گفته تعدادی از اعضای تعاونی ایثار کارکنان وزارت جهاد، اعضای تهران و تعدادی از اعضای شهرستان‌ها در اعتراض به وعده‌های محقق نشده مدیران تعاونی، تجمعاتی برگزار کرده و پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌هایی نیز داشته‌اند، اما در نهایت فقط این را شنیده‌اند که "شما عضو تعاونی نیستید".   

 

یک تعاونی بر مبنای یک اساسنامه تشکیل می‌شود که در آن ذکر می‌شود اعضا چند نفر و چگونه انتخاب شوند و چه ویژگی‌هایی داشته باشند و در نهایت آن اعضا هستند که تعیین می‌کنند این تعاونی چند پروژه داشته باشد. افرادی که در این پروژه‌ها شرکت می‌کنند، عضو ذی نفع محسوب می‌شوند که براساس اساسنامه نمی‌توانند طلب حسابرسی یا بیلان‌کاری از مدیران پروژه یا تعاونی داشته باشند. این خلأ قانونی است که به گفته یکی از شرکت‌کنندگان در پروژه مسکن تعاونی ایثار وزارت جهاد، برخی مدیران و معاونان وزارتخانه با استفاده از آن از زیر بار پاسخگویی و رفع مشکلات سرباز می‌زنند در صورتی که اسناد و مدارک بسیاری وجود دارد که صحت گفته‌های ما را تأیید می‌کند.

 

تعاونی مسکن ایثار کارکنان وزارت جهاد چگونه تشکیل شد

 

مصطفی مددی، یک عضو ذی‌نفع تعاونی مسکن ایثار جهاد در گفت‌وگو با دانا اظهار داشت: این تعاونی از سال 1364 با عنوان "تعاونی جوجه‌کشی نارمک" با 125 نفر تأسیس می‌شود تا برای اعضا زمین یا خانه تهیه کنند. سال 81 یا 82 آقای دارایی‌نژاد که مسئول امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی بوده است، اطلاعیه‌ای را با سربرگ وزارت جهاد به تمامی سازمان‌های استانی وزارتخانه ارسال می‌کند تحت این عنوان که معاونت امور ایثارگران جهاد با مشارکت تعاونی مسکن شرکت سهامی طیور کشور ـ نام جدید شرکت جوجه‌کشی نارمک ـ زمینی در کیانمهر کرج جهت ساخت و ساز خریداری کرده است ـ یعنی تمام نظارت‌ها و استعلام‌های مورد نیاز برای خرید انجام شده است ـ و به هر فرد قرار است 200 تا 250 متر زمین واگذار شود؛ کسانی که متقاضی هستند و می‌خواهند عضو تعاونی شود، از یک و نیم تا 5 میلیون تومان می‌توانند پول بریزند که باید نصف آن را نقد و نصف دیگر را در اقساط 8 ماهه واریز کنند و اولویت با واریز زودتر و بیشتر است.

 

بعد از یک ماه وزارت جهاد متوجه سوء استفاده از عنوان وزارتخانه می‌شود و وزیر وقت وزارت جهاد آقای حجتی ـ که وزیر کنونی وزارت جهاد کشاورزی هستند ـ دستور جلوگیری و برخورد با تخلف صورت گرفته را می‌دهد و عنوان می‌شود افرادی که پول داده‌اند پول خود را پس بگیرند و افراد جدید عضو نشوند اما دیگر کار از کار گذشته بود و تعداد زیادی به عضویت تعاونی درآمده بودند.

 

کارمند وزارت جهاد، مدیر تعاونی ایثار

 

حسین واحدی یکی دیگر از اعضای ذی نفع تعاونی ایثار وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: بنده از سال 87 وارد این تعاونی شدم که وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است و به اعتبار این وزارتخانه به یکی از پروژه‌ها پیوستم که 104 عضو داشت و مبالغی پرداخت کردیم که مبلغ واریزی بنده تا امروز به 230 میلیون تومان رسیده است.

 

وی افزود: سال 91 مرحله سفت‌کاری پروژه به اتمام رسید و اعلام کردند که وارد مرحله نازک‌کاری پروژه شده‌اند و لازم است مبلغی را پرداخت کنیم. اما چندماهی به پایان قرارداد پروژه، متوجه شدیم که علی‌رغم اینکه تمام پول متعهد شده قرارداد پروژه مسکن را از اعضا گرفته‌‌اند، تنها 24 درصد از پروژه پیشرفت کرده است. با این حال 20 درصد پول اضافه‌تر گرفتند که متأسفانه باز هم مسکنی به اعضا تحویل داده نشد و حالا مجدداً درخواست 100 میلیون تومان کردند که به این بهانه پروژه تحویل شود. سؤال اینجاست که از سال 91 تا 92 افزایش بهای مصالح و دستمزدها چقدر افزایش داشته که مدیران پروژه درخواست 100 میلیون تومان کرده‌اند درحالی که هنوز نتوانسته‌اند این منازل را به صاحبانش تحویل دهند.

 

واحدی با بیان اینکه با پیگیری‌هایی که انجام دادیم متوجه تخلفات متعددی در اجرای این پروژه شده‌ایم، گفت: سال‌ها پیش فردی به نام "م.س" که اکنون مدیر شرکت تعاونی ایثار وزارت جهادکشاورزی است به دلیل توهین به ایثارگران اخراج شده بود اما مجدداً وارد تشکیلات امور اداری جهاد کشاورزی می‌شود و درحالی که کارمند وزارتخانه بوده است، اینک در تعاونی ایثارگران وزارتخانه نیز حضور دارد. وقتی موضوع را بیشتر بررسی کردیم متوجه شدیم که تخلفات این آقا بیش از اینهاست و او پیش از این نیز توانسته بود بر مسئله دوشغله بودنش که بارحقوقی پیدا کرده بود، با رشوه سرپوش بگذارد.

 

مجامعی که در روزنامه آگهی شد اما هیچ وقت برگزار نشد!

 

این عضو تعاونی ایثار وزارت جهاد بیان داشت: از سال 84 که م.س مسئول تعاونی ایثار شده است، تا سال 94 هیچ مجمعی برگزار نکرده و مجامع همه صوری بوده است ولی طی سال گذشته تا اوایل امسال، 11 مجمع برگزار کرده در صورتی که تشریفات مجامع همچون آگهی روزنامه‌ها ـ که در داخی‌ترین صفحات و ستون‌ روزنامه‌های اطلاعات و کارگر صورت گرفته است ـ و تنظیم صورتجلسات انجام شده اما در حقیقت جلسه‌ای برگزار نشده است. طی نامه‌نگاری با اداره کل تعاون استان تهران، از مدیر اداره‌کل دعوت کردیم که با توجه به ظلمی که به اعضای این تعاونی شده، از پروژه بازدید کند، که یا به واسطه خلأهای قانونی یا عدم اراده یادلایل دیگری در نهایت به ما گفتند شما عضو تعاونی نیستید و تعاونی نمی‌تواند پاسخگوی شما باشد!

درج آگهی مجامع در روزنامه اطلاعات

 

مشکل را از طریق بازرس شرکت تعاونی که حقوق‌بگیر شرکت است پیگیری کردیم؛ اما در پاسخ پیگیری‌های ما یکسری پاسخ‌های بی‌ارتباط به اداره کل ارسال شد. در سال 93 به معاون وزیر کار و رفاه امور اجتماعی مراجعه کردیم. آقای کلانتری بسیار تعجب کرد که با وجود این مستندات چطور این تعاونی هنوز فعال است. نامه ما را به معاون تعاونی‌های وزارت تعاون و آقای لطفی‌نژاد اداره کل تعاون وزارتخانه پاراف کردند و از آنها درخواست رسیدگی کرد و حتی با آقای بیگدلی نیز صحبت کردند اما وقتی به او مراجعه کردیم باز از پیگیری مشکلات ما سرباز زدند.

 

 

وی با بیان اینکه خلأهای قانونی وجود دارد که مسئولان می‌توانند از آنها سوء استفاده کنند و از رسیدگی به مشکلات سرباز زنند، افزود: پس از مدتی معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه استان تهران و رئیس اداره تعاونی مسکن عوض شده و آقای سام دلیری و آقای سیاری جایگزین این افراد شدند. وقتی آقای دلیری متوجه برگزاری مجامع جعلی شد، گفتند اگر صحت داشته باشد این تعاونی تعطیل می‌شود. یکی از دوستانی که نام او در مجامع جعل شده است، در دیدار آقای دلیری نحوه امضا گرفتن‌های جعلی از افراد عضو و غیرعضو را بیان کرد و از آقای دلیری شنیدیم که دو مجمع دیگر 10 اردیبهشت 92 و 24 اردیبهشت 92 به شیوه گذشته برگزار شده است.

 

واحدی تصریح کرد: وقتی برگزاری این مجامع را پیگیری کردیم متوجه شدیم در آخرین مجمعی که در سال 93 برگزار شده، تعاونی 178 نفر عضو داشته است، اما در سال 94 همگی اخراج و 40 نفر جدید عضو تعاونی شده‌اند که هیچ فردی از این تغییرات مطلع نیست. این افراد در مجامع سال 94 شرکت کرده‌اند که 15 نفر آنها عبارتند از آبدارچی شرکت، مالی شرکت، منشی، مشاور، بازرس شرکت یا پدر کارمند تعاونی یا دوست مدیرعامل! که در صورت عدم تمکین با تهدید به اخراج مواجه می‌شدند. یعنی مدیران تعاونی شرکت خصوصی درست کرده‌اند و 3600 نفر را درگیر پروژه‌های تعاونی کرده‌اند و با این 40 نفر تصمیماتی می‌گیرند که امورات مربوط به بیش از 3000 را نفر را رقم می‌زند.

 

همه پیگیری‌ها با دستور معاون وزیر بی‌نتیجه مانده است

این عضو ذی نفع تعاونی ایثار گفت: با برخی افرادی که اسم آنها در این لیست عنوان شده مانند آقای "زارع شهند" معاون مدیرکل ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی و چند نفر دیگر صحبت کردیم و عده‌ای مانند آقای "شاهرخ‌نیا" یا آقای "قاسمی" و "یزدانی" به صورت مکتوب حضور و امضای خود را در این مجامع تکذیب کردند اما عده‌ای دیگر سرباز زدند. در ادامه معاون پرسنلی حراست جهاد را نیز در جریان مشکلات قرار دادیم که او هم مسئله را با این عنوان که شما عضو تعاونی نیستید، نادیده گرفت. به همین دلیل مجبور شدیم مجدداً موضوع را از طریق آقای کلانتری پیگیری کنیم که ایشان نیز موضوع را با آقای گلی مشاور ایثارگران وزارت جهاد و سپس با بازرس ویژه وزیر جهاد کشاورزی مطرح کردند که در دیدار با آقای حجتی، بازرس ویژه وزیر جهاد، ایشان قول پیگیری دادند اما در نتیجه همه پیگیری‌ها و دوندگی‌های ما و صدها ایثارگری که مال خود را سال‌هاست در این پروژه‌ها معطل گذاشته‌ایم، پاسخ شنیدیم که معاون وزیر دستور داده‌اند که این موضوع را پیگیری نکنید! و دیگر نتوانسته‌ایم با بازرس وزیر دیداری داشته باشیم.

وی ادامه داد: البته تعاونی حَکَمی هم دارد که ما را به مراجعه به او راهنمایی کردند. اما او هم حدود یکسال است که ما را سردوانده و اکنون معتقدیم که او هم با مدیران تعاونی هم پیمان است. 40 روز پیش از او خواسته‌ایم له یا علیه ما حکم خود را اعلام کند تا تکلیف ما روشن شود اما هنوز پاسخی نشنیده‌ایم.

به جای مساعدت تهدید می‌شویم

واحدی بیان داشت: در این سا‌ل‌ها نامه‌نگاری‌های متعدد و حتی تجمعاتی برگزار کرده‌ایم و قطعنامه‌هایی نیز صادر شده اما گویا ما ایثارگران، کسی را نداریم که به خواسته‌مان رسیدگی‌ کرده و در برابر ظلمی که به ما شده، از حقوق‌مان دفاع کند و در نهایت فقط تهدید می‌شویم. مدیر تعاونی ایثار به یکی از اعضا اعلام کرده است که پول یکی از واحدهای پروژه را به قاضی می‌دهم تا افرادی که اعتراض کرده‌اند، سلب امتیار کند!

انتهای پیام/خ

دیدگاه شما

آخرین اخبار