نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

7. مهر 1394 - 10:45   |   کد مطلب: 16767
رئیس‌ جمهوری آرژانتین در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر از تفاهمنامه این کشور با ایران دفاع و آمریکا را به مکر در زمینه دیپلماسی متهم کرد.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از فارس، به نقل از «ته‌لام»، «کریستینا فرناندز کرشنر» رئیس‌جمهور آرژانتین ساعاتی پیش به ایراد آخرین سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در مقر این سازمان در «نیویورک» پرداخت.

توافق هسته‌ای ایران و 5+1 برای دنیا امنیت و اطمینان خاطر به همراه دارد

فرناندز در سخنان خود به توافق ایران با گروه 5+1 درود فرستاد و اعلام کرد که این توافق برای جهانی که دیگر از جنگ‌طلبی روی گردان شده است، امنیت و اطمینان‌خاطر بیشتری را فراهم خواهد کرد.

وی در این رابطه عنوان کرد که ما از سال 2010 زمانی که «گری سیمور» مشاور ارشد آمریکا در زمینه انرژی هسته‌ای از «هکتور تیمرمن» وزیر امور خارجه آرژانتین خواست که این کشور بار دیگر تحت نظارت‌های بین‌المللی تأمین‌کننده سوخت رآکتور «تهران» باشد، ما می‌دانستیم که این توافق در نهایت حاصل خواهد شد.

«فرناندز» افزود که «سیمور» برای «تیمرمن» توضیح داده بود که آمریکا در حال مذاکره با ایران برای جلوگیری از غنی‌سازی بیشتر اورانیوم توسط این کشور است.

وی تصریح کرد که وزیر امور خارجه نزد من آمد و پیشنهاد آمریکا را با من مطرح کرد؛ با توجه به تیرگی روابط بین آرژانتین و ایران به خاطر متهم شدن 5 مقام ایرانی در موضوع سوء‌قصد به مرکز یهودیان آرژانتین موسوم به «آمیا»، اتخاذ این تصمیم برایم دشوار بود اما این پیشنهاد را مشروط به این که مکتوب و امضا شود، پذیرفتم.

دفاع رئیس‌جمهور آرژانتین از یادداشت تفاهم این کشور با ایران

رئیس‌جمهور آرژانتین در ادامه ضمن اشاره به امضای یادداشت تفاهم بین این کشور و ایران خاطرنشان کرد که هدف از امضای این یادداشت مبارزه علیه تروریسم، آشکارسازی حقیقت و برقراری عدالت برای قربانیان حادثه حمله به «آمیا» بوده است.

وی افزود که ما به خاطر یک توافق همکاری قضایی با ایران مورد هجمه‌ها و انتقادات فراوانی قرار گرفتیم که این انتقادات بیشتر از آنکه به خاطر زنده نگه داشتن حقیقت و عدالت باشند، با حیله و مکر صورت گرفته بودند.

«فرناندز» اتهام وارد شده به دولت وی مبنی بر همدستی با ایران را رد کرد و پرسید: اگر ما با ایران همدست هستیم، پس «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا چیست؟

وی در انتها عنوان کرد که آمریکا دیگر نمی‌تواند به و سیاست‌های یک بام و دو هوای خود در زمینه دیپلماسی ادامه دهد.

قدردانی «فرناندز» از سازمان ملل به خاطر تصویب قطعنامه علیه صندوق کرکس

«فرناندز» در این سخنرانی ضمن قدردانی از سازمان ملل به خاطر تصویب اصول پیشنهادی از سوی آرژانتین برای بازپس‌دهی بدهی‌ها و قطعنامه این سازمان علیه صندوق کرکس، عنوان کرد که این اقدام سازمان ملل نه تنها کمک به آرژانتین بلکه کمک به تمامی کشورهای جهان بود.

وی با اشاره به فشاری که صندوق کرکس با همدستی بخش قضایی آمریکا به آرژانتین وارد کرده است، اعلام کرد که تصویب اصول پیشنهادی آرژانتین پیشرفت مهمی در این راستا محسوب می‌شود که باید نتیجه‌بخش باشد.

آمریکا در مورد پرونده وزیر اطلاعات سابق آرژانتین همکاری کند

رئیس‌جمهور آرژانتین در این سخنرانی بدون ذکر مستقیم نام «آنتونیو اوراسیو استیوسو» وزیر اطلاعات سابق این کشور از آمریکا خواست اطلاعات لازم در مورد وی را در اختیار دولت آرژانتین قرار دهد.

«استیوسو» در حال حاضر از محاکمه توسط دستگاه قضایی آرژانتین به اتهامات متعدد از جمله اتهام مربوط به پرونده سوء‌قصد به مرکز یهودیان این کشور موسوم به «آمیا» در سال 1994 (1373) در حال گریز است.

وی در این رابطه عنوان کرد که ارتباط خاص این شخص با پرونده «آلبرتو نیسمن» دادستان فقید آرژانتین واضح و آشکار است و ما از آمریکا می خواهیم که برای پیگیری روند قضایی پرونده «استیوسو» همکاری‌های لازم را با ما داشته باشد.

آمریکای لاتین دیگر سرزمین نابرابری‌ها نیست

«فرناندز» در طول سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل تصریح کرد که آمریکای لاتین در سال‌های اخیر از سرزمین نابرابری‌ها به سرزمین اتحاد تبدیل شده است؛ ما در سازمان کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (سلاک) گروهی را تشکیل داده‌ایم که هیچ‌گونه درگیری نژادی و مذهبی با یکدیگر ندارند و ما از این لحاظ به نماد اتحاد در دنیا بدل شده‌ایم.

وی در ادامه همچنین به نقش مهم پاپ در برقراری مجدد روابط بین آمریکا و کوبا در ماه‌های اخیر نیز اشاره کرد و افزود که نقش پاپ آمریکای لاتینی برای پایان دادن به درگیری طولانی بین آمریکا و کوبا بی‌بدیل است.

این مقام آرژانتینی همچنین خاطرنشان کرد که برای کشورهای عضو «سلاک» بازگشت دوباره کوبا به نشست‌های بین‌المللی یک پیروزی محسوب می‌شود.

رئیس‌جمهور آرژانتین در سخنرانی خود همچنین به بررسی توافق صورت گرفته بین دولت کلمبیا و نیروهای مسلح انقلابی این کشور (فارک) پرداخت و عنوان کرد که این توافق نوید شروع روند صلح برای حل یک درگیری داخلی 50 ساله را به ما می‌دهد.

وی در این رابطه تصریح کرد که مذاکرات بین دولت کلمبیا و «فارک» همچنین می‌تواند یک مثال خوب برای حل کشمکش‌های داخلی باشد؛ باید بدانیم که این کشمکش‌ها هرگز با زبان اسلحه حل نخواهند شد بلکه برای حل آن‌ها باید به گفت‌وگو متوسل گردید.

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار